Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Digitale assistenter: Kan de klare vores test?

Amazon Echo Snow, Google Home og Apple HomePod er trådløse højtalere med en indbygget digital assistent. Men hvad kan de, og hvordan fungerer de som højtalere?
Af Jesper Frydland-Raun
5. December 2018
Amazon Alexa, Google Assistant og Apple Siri er digitale assistenter og Forbrugerrådet Tænk set nærmere på dem
Foto: iStock

Digitale assistenter: Sådan er de 3 mest populære i test

Digitale assistenter findes allerede i din smartphone, men nu kan du også få dem indbygget i en såkaldt smarthøjtaler.

Googles digitale assistent, Google Assistant, er indbygget i smarthøjtaleren Google Home og forstår dansk. Apple og Amazon har også tilføjet digitale assistenter til deres trådløse højtalere Apple Homepod og Amazon Echo, men de taler endnu ikke dansk.

Hvor godt fungerer de 3 digitale assistenter som højtalere? Forbrugerrådet Tænk har testet de 3 populære smarthøjtalere ‒ plus en række smarthøjtalere fra andre producenter.

Test af trådløse højtalere med digitale assistenter

Smarthøjtalerne er testet på samme måde som andre trådløse højtalere. Det vil sige, at de er testet for lydkvalitet, brugervenlighed, strømforbrug og meget mere.

Få fuld adgang til taenk.dk

Bliv medlem for 54 kr./måneden:

  • Find de bedste produkter

  • Undgå at blive snydt

  • Få mere end 150 uvildige test

  • Modtag medlemsmagasin

  • Få hjælp før, under og efter køb

Brug filtret "Digital assistent" og se alle trådløse højtalere med en digital assistent

Forbrugerrådet Tænk mener: Digitale assistenter må ikke smuglytte

"Forbrugerrådet Tænk hilser digitale assistenter velkommen i Danmark, men de skal være i stand til at fungere på en måde, så de respekterer privatlivets fred. Der kan nemlig opstå et dilemma, hvis den digitale assistent står i baggrunden og suger informationer – og for eksempel optager private samtaler. Derfor kræver vi, at producenterne garanterer, at de digitale assistenter laves, så de kun optager, når du henvender dig til dem."

Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.