TEST🚘 Find det bedste og billigste lån til elbilen her (2024)
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Test: Lån til elbil

Vil du låne penge til at købe en elbil, tilbyder flere banker såkaldte "grønne billån". Find det billigste billån til elbil i Forbrugerrådet Tænks test her.

Testet d. 10. oktober 2024

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?

Om testen af
Lån til elbil

Flere pengeinstitutter tilbyder "grønne" billån, som gør det muligt at låne billigere til en elbil end til en bil der kører på fossilt brændstof. Vi har testet billån fra 17 banker og pengeinstitutter og set på, hvad de enkelte lån koster i forskellige lånesituationer.

Vi har taget udgangspunkt i tre forskellige lånesituationer:

  • Lånesituation 1: Lån til en ny elbil – løbetid på lånet er 5 år
  • Lånesituation 2: Lån til en ny elbil – løbetid på lånet er 8 år. 
  • Lånesituation 3: Lån til en brugt elbil – løbetid på lånet er 5 år. 

Til hver lånesituation har vi testet lån i forskellige størrelser: 300.000, 400.000 og 550.000 kr. ved lån til ny elbil (lånesituation 1 og 2) – og 200.000, 300.000 og 400.000 kr. ved lån til en brugt elbil (lånesituation 3). 

I alle tilfælde tager testen udgangspunkt i en udbetaling på 20 procent

I testen har vi taget højde for, at flere sandsynligvis vil indfri billånet før tid. Det vil nemlig betyde, at den faktiske ÅOP øges i forhold til det, der vil stå i dit lånedokument.

 Derfor har vi testet lån til elbiler

Ud over huskøbet er bilen den største investering for de fleste. Samtidig har vi gennem adskillige test af billån set, at der er store forskelle på, hvad det samme billån koster dig hos de forskellige udbydere og vi ved, at det kan være nemt at stirre sig blind på renten på billånet og overse andre omkostninger, som gebyrer og etableringsomkostninger. Det kan jo se godt ud at annoncere med en meget lav rente og så til gengæld lige tjene ekstra på høje gebyrer, som gemmer sig blandt alt det, som står med småt. Det kan komme til at koste dig dyrt. Derfor har vi testet lån til elbiler, så du kan finde det bedste og billigste.

Mød den ansvarlige for testen af lån til elbiler

Dennis Tofting Andersen

Dennis Tofting Andersen

Projektleder
Test og analyse

Sådan har vi testet lån til elbiler

  • Vi har testet lån specifikt beregnet til finansiering af elbiler fra 17 forskellige pengeinstitutter. Data til testen af lån til elbil er indhentet medio september 2024.

  • Vi har taget udgangspunkt i forskellige lånesituationer: 

    • Lånesituation 1 er en ny bil med en løbetid på 5 år. 
    • Lånesituation 2 er en ny bil med en løbetid på 8 år.
    • Lånesituation 3 er en brugt elbil med en løbetid på 5 år. 

    Til hver lånesituation i testen indgår tre forskellige lånebeløb. Ved lånesituationer, der tager udgangspunkt i lån til en ny elbil: 300.000, 400.000 og 550.000 kr. Ved den lånesituation, der tager udgangspunkt i lån til en brugt elbil: 200.000, 300.000 og 400.000 kr. 

    I alle lånesituationer tager testen udgangspunkt i en udbetaling på 20 procent, da en udbetaling på en sådan størrelse for mange forbrugere vil være et fornuftigt valg. 

  • ÅOP,årlige omkostninger i procent, anvendes som testens væsentligste testparameter. ÅOP er beregnet ved en løbetid på henholdsvis 5 og 8 år. 

    ÅOP skal ses som en samlet årlig gennemsnitlig omkostning og indeholder både renter, etableringsomkostninger, løbende gebyrer, afgift til staten i forbindelse med pantsætning af bilen. 

    Bemærk, at omkostninger til panthaverdeklarationen ikke er inkluderet i ÅOP i testen af lån til elbil. I de fleste pengeinstitutter vil gebyr for panthaverdeklaration indgå i en ÅOP-beregning, men da enkelte pengeinstitutter i testen afviser at inkludere dette, har vi fjernet denne udgift for alle udbydere i testen, således alle bedømmes ud fra samme forudsætninger.

  • Etableringsomkostninger indgår i testen som et særskilt testparameter på trods af, at etableringsomkostninger jf. lov om kreditaftaler indgår i beregningen af testparameteren ÅOP. Vi medtager etableringsomkostninger, fordi mange forbrugere udskifter bilen tidligere, fx efter 3 år. Når lånet indfries før tid, har forbrugeren reelt betalt en højere årlig omkostning end den oprindeligt oplyste ÅOP (omkostningerne fordeles ud over lånets samlede løbetid, dvs. jo længere løbetid jo flere år at fordele omkostningerne ud på).

    Vi medtager også omkostninger til førtidig indfrielse af lånet.

  • Nogle pengeinstitutter har krav om, at man skal have et øvrigt forretningsomfang, eksempelvis finansiering af bolig hos pengeinstituttet, for at kunne optage billånet til elbil. Andre kan have krav om, at man skal være medlem af bestemte organisationer. Vi ser også krav om at have sin NemKonto og/eller lønkonto hos banken.

    Der gives ekstra point til de pengeinstitutter hvor der ikke er krav om øvrigt forretningsomfang, NemKonto/lønkonto krav eller medlemskab af foreninger.

    • ÅOP (laveste ÅOP: 60% og højeste ÅOP 20%): 80%
    • Omkostninger: 10%
    • Fleksibilitet - krav om øvrigt forretningsomfang og/eller medlemskab af forening: 10%

Spørgsmål og svar om vores test af lån til elbiler

  • Når du vælger lån til elbil, afhænger din pris bl.a. af lånets etableringsomkostninger, betalingsgebyrer og rente. Find det billigste i vores test. Du skal være medlem af Forbrugerrådet Tænk for at se testresultaterne. 

  • Flere banker tilbyder billån til elbiler til priser, der er mere favorable, end hvis du ville låne til en bil med forbrændingsmotor.

  • Det er stadig muligt at få et rigtig billigt lån, hvis du ønsker at finansiere købet af en elbil. Tre banker i Forbrugerrådet Tænks test af lån til elbil skiller sig ud ved at tilbyde billån med lave renter og, i nogle tilfælde, ingen etableringsomkostninger. 

Læs mere om elbiler

Bliv klogere på alt fra opladning til forsikring og lån.