TEST🚘 Find det bedste og billigste lån til elbilen her (2023)
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem
TEST

Test: Lån til elbil

Vil du låne penge til at købe en elbil, tilbyder flere banker såkaldte "grønne billån". Find det billigste billån til elbil i Forbrugerrådet Tænks test her.

Testet d. 1. juni 2023

Flere pengeinstitutter tilbyder "grønne" billån, som gør det muligt at låne billigere til en elbil end til en bil med fossilt brændstof. Vi har testet billån fra 12 banker og pengeinstitutter og set på, hvad de enkelte lån koster i forskellige lånesituationer.

Udgangspunktet er billån på hhv. 300.000 og 550.000 kr. med en udbetaling på hhv. 20 og 30 procent. Løbetiden på de lånesituationer vi har testet, er på 8 år og 5 år.

I testen har vi taget højde for, at flere sandsynligvis vil indfri billånet før tid. Det vil nemlig betyde, at den faktiske ÅOP øges i forhold til det, der vil stå i dit lånedokument.

Henter testede produkter
It was not possible to retrieve the test
{{ product.brand }}
{{ product.model }}
{{ product.brand }} {{ product.model }}
{{compareProducts.length}}/9
Sammenlign Fjern
Filter Nulstil filtre Luk
{{ results.length }} {{ hasActiveFilters() ? "filtrerede produkter" : "testede produkter" }}
{{::result.brand}}

{{::result.model}}

{{::result.score_percentage}} %
Pris: {{::result.price | dkk}} Testet: {{:: result.test_date | asDate | date: 'MMM yyyy' }}
Vis produkt

Testresultater

  • Laveste score {{::minScore.percentage}} %
  • Dette produkt
    {{::result.score_percentage}} %
  • Højeste score {{::maxScore.percentage}} %
No results with the selected filters

Forbrugerrådet Tænks eksperter inden for det finansielle område har testet lån til elbil

Sådan har vi testet lån til elbil

  • Vi har testet lån specifikt beregnet til finansiering af elbiler fra 12 forskellige pengeinstitutter. Data til testen af lån til elbil er indhentet medio maj 2023.

  • Testen tager sit udgangspunkt i 6 forskellige lånesituationer: 2 lånesituationer ved køb af en elbil til 550.000 kroner, og fire lånesituationer ved køb af en elbil til 300.000 kroner. Vi tester med udgangspunkt i udbetaling på henholdsvis 20% og 30% af bilens værdi, da en udbetaling på en sådan størrelse for mange forbrugere vil være et fornuftigt valg.

  • ÅOP, årlige omkostninger i procent, anvendes som testens væsentligste testparameter. ÅOP er beregnet ved en løbetid på henholdsvis 5 og 8 år. ÅOP skal ses som en samlet årlig gennemsnitlig omkostning og indeholder både renter, etableringsomkostninger, løbende gebyrer, gebyr for panthaverdeklaration og afgift til staten i forbindelse med pantsætning af bilen. Renten på lånet optræder ikke som en selvstændig parameter, fordi renten på lånet er en del af de samlede omkostninger og indgår i ÅOP.

  • Etableringsomkostninger indgår i testen som et særskilt testparameter på trods af, at etableringsomkostninger jf. lov om kreditaftaler indgår i beregningen af testparameteren ÅOP. Vi medtager etableringsomkostninger, fordi mange forbrugere udskifter bilen tidligere, fx efter 3 år. Når lånet indfries før tid, har forbrugeren reelt betalt en højere årlig omkostning end den oprindeligt oplyste ÅOP (omkostningerne annualiseres ud over lånets samlede løbetid, dvs. jo længere løbetid jo flere år at fordele omkostningerne ud på).

    Vi medtager også omkostninger til førtidig indfrielse af lånet.

  • Nogle pengeinstitutter har krav om, at man skal have et øvrigt forretningsomfang, eksempelvis finansiering af bolig hos pengeinstituttet, for at kunne optage billånet til elbil. Andre kan have krav om, at man skal være medlem af bestemte organisationer samt samle hele sin økonomi i pengeinstituttet. Vi ser også krav om at have sin NemKonto og/eller lønkonto hos banken.

    Der gives ekstra point til de pengeinstitutter hvor der ikke er krav om øvrigt forretningsomfang, NemKonto/lønkonto krav eller medlemskab af foreninger.

    • ÅOP: 60%

    • Omkostninger: 15%

    • Fleksibilitet - krav om øvrigt forretningsomfang og/eller medlemskab af forening: 25%

Spørgsmål og svar om vores test af lån til elbiler

  • Elbiler får særlige rabatter på registreringsafgiften, og i realiteten betyder det, at det er meget begrænset, hvad der betales af afgifter på elbiler, der koster 400.000 kroner og derunder. Når du vælger lån til elbil, afhænger din pris bl.a. af lånets etableringsomkostninger, betalingsgebyrer og rente. Find det billigste i vores test. Du skal være medlem af Forbrugerrådet Tænk for at se testresultaterne. 

  • Flere banker tilbyder billån til elbiler til priser, der er mere favorable, end hvis du ville låne til en bil med forbrændingsmotor.

  • To banker skiller sig ud ved at have billån til elbiler med meget lave renter. Der er dog visse betingelser for at kunne opnå disse favorable lån.

Læs mere om elbiler

Bliv klogere på alt fra opladning til forsikring og lån.