TEST🚘 Find det bedste og billigste lån til elbilen her (2022) Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem
TEST

Test: Lån til elbil

Vil du låne penge til at købe en elbil, tilbyder flere banker såkaldte "grønne billån". Find det bedste billån til elbil i Forbrugerrådet Tænks test her.

Testet d. 16. februar 2022

I dag findes der et langt større udvalg af elbiler til under 400.000 kroner end for bare to-tre år siden. Årets bil i 2021 blev elbilen Huyndai Ioniq 5, der fås fra cirka 400.000 kroner, og flere elbiler som VW ID:3 og Hyundai Kona fås fra cirka 250.000 kroner.

Samtidig er flere pengeinstitutter begyndt at markedsføre "grønne" billån, som gør det muligt at låne billigere til en elbil end til en bil med fossilt brændstof. Og koster  elbilen under 400.000 kroner, er det begrænset, hvad der betales af afgifter til staten. Det giver de knap så dyre elbiler en meget stor konkurrencefordel. Derfor har vi testet lån til elbiler. 

I testen af "grønne" billån har vi lån til elbil fra blandt andre Nykredit og Nordea. Hele ni pengeinstitutter er med i testen. 

Plug-in-hybridbiler er ikke med i denne test. En undersøgelse foretaget af Cowi for Vejdirektoratet har vist, at plug-in-hybridbiler udleder mere CO2 under kørslen, end de må, hvis de skal betragtes som lavemissionsbiler. I testen har vi derfor valgt at fokusere på billån til rene elbiler, og hybridbiler er altså ikke omfattet.

Henter testede produkter
It was not possible to retrieve the test
{{compareProducts.length}}/9
{{ product.brand }} {{ product.model }}
{{ product.brand }}
{{ product.model }}
Sammenlign
Filter Nulstil filtre Luk
{{ results.length }} {{ hasActiveFilters() ? "filtrerede produkter" : "testede produkter" }}
{{::result.brand}}

{{::result.model}}

{{::result.score_percentage}} %
Pris: {{::result.price | dkk}} Testet: {{:: result.test_date | asDate | date: 'MMM yyyy' }}
Vis produkt

Testresultater

  • Laveste score {{::minScore.percentage}} %
  • Dette produkt
    {{::result.score_percentage}} %
  • Højeste score {{::maxScore.percentage}} %
No results with the selected filters

Mød holdet bag testen af lån til elbiler

Emil er projektleder i Test & Analyse hos Forbrugerrådet Tænk og står bag vores test af lån til elbiler.

Sissel Anker Nielsen

Emil Rosager Schaarup

Projektleder
Test og analyse

Sådan har vi testet lån til elbil

  • Vi har testet lån specifikt beregnet til finansiering af elbiler fra ni forskellige pengeinstitutter. Disse lån markedsføres ofte under betegnelsen ”grønt billån.” Data er indhentet i slutningen af januar 2022.

  • Testen tager sit udgangspunkt i otte forskellige lånesituationer: fire lånesituationer ved køb af en elbil til 400.000 kroner, og fire lånesituationer ved køb af en elbil til 250.000 kroner.

    Vi tester med udgangspunkt i udbetaling på henholdsvis 20 procent og 30 procent af bilens værdi, da en udbetaling på en sådan størrelse for mange forbrugere vil være et fornuftigt valg.

  • ÅOP - årlige omkostninger i procent - anvendes som testens væsentligste testparameter. ÅOP er beregnet ved en løbetid på henholdsvis 4 og 7 år.

    ÅOP skal ses som en samlet årlig gennemsnitlig omkostning og indeholder både renter, etableringsomkostninger, løbende gebyrer, gebyr for panthaverdeklaration og afgift til staten i forbindelse med pantsætning af bilen.

    Renten på lånet optræder ikke som en selvstændig parameter, fordi renten på lånet er en del af de samlede omkostninger og indgår i ÅOP.

  • Etableringsomkostninger indgår i testen som et særskilt testparameter på trods af, at etableringsomkostninger jf. lov om kreditaftaler indgår i beregningen af testparameteren ÅOP.

    Vi medtager etableringsomkostninger, fordi mange forbrugere udskifter bilen, fx efter tre år. Når lånet indfries før tid, har forbrugeren reelt betalt en højere årlig omkostning end den oprindeligt oplyste ÅOP.

  • Nogle pengeinstitutter har krav om, at man som forbruger skal have et øvrigt forretningsomfang, eksempelvis finansiering af bolig hos pengeinstituttet, for at kunne optage lånet.

    Andre kan have krav om, at man skal være medlem af bestemte organisationer, og samle hele sin økonomi i pengeinstituttet.

    I testen gives der ekstra point til de pengeinstitutter, hvor der ikke er krav om øvrigt forretningsomfang og/eller medlemskab af forening.

    • ÅOP: 80 %
    • Etableringsomkostninger: 10 %
    • Krav om øvrigt forretningsomfang og/eller medlemskab af forening: 10 %

Spørgsmål og svar om vores test af lån til elbiler

  • Elbiler får særlige rabatter på registreringsafgiften, og i realiteten betyder det, at det er meget begrænset, hvad der betales af afgifter på elbiler, der koster 400.000 kroner og derunder. Når du vælger lån til elbil, afhænger din pris bl.a. af lånets etableringsomkostninger, betalingsgebyrer og rente. Find det billigste i vores test. Du skal være medlem af Forbrugerrådet Tænk for at se testresultaterne. 

  • Flere banker tilbyder billån til elbiler til priser, der er mere favorable, end hvis du ville låne til en bil med forbrændingsmotor.

  • Én af de testede lån til elbiler har fået den højeste samlede vurdering og er derfor Bedst i Test. Du skal logge ind for at se testvinderne.