TEST af billån - se hele den uvildige test her (2024)🚗
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Test: Lån til benzin- og dieselbiler

Hvor finder du det billigste billån, hvis du vil købe en benzin-eller dieselbil? Vi har testet lån fra 15 banker - bl.a. Danske Bank, Nordea og Sydbank. Se vores uvildige test af billån her.

Testet d. 10. oktober 2024

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?

Om testen af
Lån til benzin- og dieselbiler

Vi har testet billån til biler, der kører på benzin eller diesel, så du kan se, hvor du kan få det billigste billån. 

Vi har testet billån med udgangspunkt i en række forskellige lånesituationer – både til nye biler og til brugte. Vi har i alle tilfælde testet lån med en løbetid på fem og otte år, og en udbetaling på 20 procent, da en udbetaling i den størrelse vil være et fornuftigt valg for de fleste. Du kan se detaljer om de enkelte billån under ”Sådan har vi testet”. 

Et lån med en lav rente kan godt være dyrere end et lån med en højere rente. Det skyldes, at du også typisk betaler etableringsomkostninger, når du tager et billån. Der kan også være omkostninger til førtidig indfrielse og løbende betalingsgebyrer på lånet. Derfor er det vigtigt at have øje for lånets ÅOP – og derfor ÅOP er det vigtigste parameter i testen. 

ÅOP er en samlet årlig gennemsnitlig omkostning og indeholder både renter, etableringsomkostninger, løbende gebyrer og afgift til staten i forbindelse med pantsætning af bilen.

Derfor har vi testet billån til benzin- og dieselbiler

I Forbrugerrådet Tænk har vi igennem mange år testet billån og hver gang har vi set, at der er store forskelle på, hvad det samme billån koster dig hos de forskellige udbydere. Samtidig ved vi, at det kan være nemt at stirre sig blind på renten på billånet og overse andre omkostninger, som gebyrer og etableringsomkostninger. Det kan jo se godt ud at annoncere med en meget lav rente og så til gengæld lige tjene ekstra på høje gebyrer, som gemmer sig blandt alt det, som står med småt. Det kan komme til at koste dig dyrt. Derfor har vi testet billån, så du kan finde det billigste lån. 

Mød den ansvarlige for testen af billån

Dennis Tofting Andersen

Dennis Tofting Andersen

Projektleder
Test og analyse

Sådan har vi testet lån til benzin- og dieselbiler

  • Vi har testet lån specifikt beregnet til finansiering af benzin- og dieselbiler fra 15 forskellige pengeinstitutter. Data er indhentet medio september 2024. 

  • Testen tager udgangspunkt i tre forskellige lånesituationer: 2 lånesituationer ved køb af en ny bil, hvor den ene lånesituation har en løbetid på 8 år, og den anden på 5 år. Begge situationer testes med tre lånebeløb på hhv. 200.000, 400.000 og 550.000 kroner. Den sidste lånesituation tager udgangspunkt i køb af en brugt bil. Her er der tale om en brugt bil på 24 måneder og et lån med en løbetid på 5 år. De tre købspriser er hhv. 150.000, 250.000 og 350.000 kr. Vi tester med udgangspunkt i udbetaling på 20 procent af bilens værdi. 

  • ÅOP, årlige omkostninger i procent, anvendes som testens væsentligste testparameter. ÅOP er beregnet ved en løbetid på henholdsvis 5 og 8 år. ÅOP skal ses som en samlet årlig gennemsnitlig omkostning og indeholder både renter, etableringsomkostninger, løbende gebyrer og afgift til staten i forbindelse med pantsætning af bilen. Laveste ÅOP vægter trefjerdedele, og højeste ÅOP en fjerdedel, da vi formoder at de fleste forbrugere vil kunne forhandle sig frem til en rente og gebyrer i den lave ende af spændet. 

    Gebyr for panthaverdeklaration vil for de fleste pengeinstitutter også indgå i en ÅOP-beregning, men da enkelte pengeinstitutter i denne test afviser at inkludere dette, har vi fjernet denne udgift for alle deltagere, således alle bedømmes ud fra samme forudsætninger. Derfor vil du kunne opleve et andet ÅOP-tal hos banken end det, du kan se her i testen.

    Renten på lånet optræder ikke som et selvstændigt testparameter, fordi renten på lånet er en del af de samlede omkostninger og indgår i ÅOP. 

  • Etableringsomkostninger indgår i testen som et særskilt testparameter på trods af, at etableringsomkostninger jf. lov om kreditaftaler indgår i beregningen af testparameteren ÅOP. 

    Vi medtager etableringsomkostninger, fordi mange forbrugere udskifter bilen før billånets udløb, fx efter 3 år. Når lånet indfries før tid, har forbrugeren reelt betalt en højere årlig omkostning end den oprindeligt oplyste ÅOP (omkostningerne fordeles ud over lånets samlede løbetid, dvs. jo længere løbetid jo flere år at fordele omkostningerne ud på). 

    Vi spørger også ind til omkostninger til førtidig indfrielse. Vi forventer at nogle banker også vil tage et gebyr hvis kunden ønsker at lave en førtidig indfrielse af lånet. 

  • Nogle pengeinstitutter har krav om, at du som forbruger skal have et øvrigt forretningsomfang, eksempelvis finansiering af bolig hos pengeinstituttet, for at kunne optage billånet. Andre kan have krav om, at du skal være medlem af bestemte organisationer eller samle hele din økonomi i pengeinstituttet. 

    Vi ser også ofte et krav om, at du skal have din NemKonto og/eller lønkonto hos banken. Det betyder at du reelt set ikke kan optage et sådan lån hos en anden bank, som måske ville kunne tilbyde bedre vilkår. 

    Der gives ekstra point til de pengeinstitutter hvor der ikke er krav om øvrigt forretningsomfang, NemKonto/lønkonto krav eller medlemskab af foreninger.

  • ÅOP (laveste ÅOP: 60% og højeste ÅOP 20%): 80%

    Omkostninger: 10%

    Fleksibilitet - krav om øvrigt forretningsomfang og/eller medlemskab af forening: 10%