TEST Find den bedste og billigste forsikring til sommerhuset her
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Test: Fritidshusforsikringer

Vil du have den bedste og billigste forsikring til dit sommerhus? Vores test af fritidshusforsikringer viser, at der kan være mange penge at spare – uden at gå på kompromis med dækningen.

Testet d. 30. april 2024

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?

Om testen af
Fritidshusforsikringer

Fritidshusforsikring ligner på mange måder husforsikring. Men fritidshusforsikringen er i virkeligheden en kombineret forsikring, som dækker både selve sommerhuset, og det indbo som er i sommerhuset, dog med visse begrænsninger.

Har du et sommerhus – eller et fritidshus – kan du med fordel bruge testen her som udgangspunkt for at afsøge markedet. Vores test viser nemlig, at der kan være meget store prisforskelle på fritidshusforsikringer, men også vigtige forskelle i detaljer i dækningen, som kan få store konsekvenser, hvis du ikke er opmærksom på dem.

Vi har testet forsikringer til fritidshuse fra:

  • Alka
  • Alm. Brand
  • Codan 
  • FDM
  • GF Forsikring
  • Gjensidige Forsikring
  • If
  • Lærerstandens Brandforsikring
  • Popermo
  • TJM
  • Topdanmark
  • Tryg 

Vi har testet:

  • Pris og selvrisiko:  Det koster ikke det samme at forsikre alle sommerhuse, og for at give et sandsynligt billede af, hvor de forskellige selskaber ligger prismæssigt, har Forbrugerrådet Tænk indhentet priser på ti forskellige sommerhuse fordelt over hele landet i vidt forskellige prisklasser. Det betyder, at priserne i testen giver et billede af, forsikringsselskabernes generelle prisniveau – men også at de priser, du selv møder hos fx forsikringsselskabet kan adskille sig fra de priser, testen angiver. 
  • Forsikringsdækning:  I testen ser vi på dækning ved fx brand, storm, sky- og tøbrud. Vi har forudsat tilvalg af svamp/insekt, råd og skjulte rør/kabler og stikledninger som er dækninger, vi anbefaler, du vælger til, hvis det ikke er en del af den obligatoriske dækning i din forsikring.
  • Kundetilfredshed og klager i ankenævnssager: I testen ser vi også på kundetilfredshed og klager i Ankenævnet for Forsikring, hvor forbrugeren har fået helt eller delvist medhold. Det er typisk, når skaden er sket, at du er i kontakt med dit forsikringsselskab, og det er derfor afgørende, at du i den situation oplever en god kvalitet i sagsbehandlingen af din skadesanmeldelse.

Tip: Når du læser testresultaterne for de enkelte forsikringsselskaber, skal du være opmærksom på, at der for to ens bedømmelser, som fx ”Middel” kan være mindre men stadig vigtige forskelle i dækningen. Det kan du se detaljer om, hvis du ser på ”Samlet bedømmelse i procent”.

Mød den ansvarlige for vores test af forsikringer til fritidshuse

Dennis Tofting Andersen er projektleder i Test & Analyse hos Forbrugerrådet Tænk og står bag vores test af forsikringer til fritidshuse.

Dennis Tofting Andersen

Dennis Tofting Andersen

Projektleder
Test og analyse

Sådan har vi testet forsikringer til fritidshuse

  • Forbrugerrådet Tænk har testet pris og dækning for i alt 12 forsikringsselskaber, der udbyder fritidshusforsikring. Selskaberne i testen dækker over 80 procent af markedet

    Pris og dækning har vi hentet fra sammenligningsportalen Forsikringsguiden.dk og ved at kontakte forsikringsselskaberne.

    Forsikringsguiden er udviklet i et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk og brancheorganisationen Forsikring & Pension. 

  • Beregnet pris i testskemaet er beregnet som et simpelt gennemsnit af ti forskellige cases. For pris med samlerabat er det forudsat, at de enkelte cases udover at tegne en fritidshusforsikring også tegner tre yderlige forsikringer.

    De ti cases i testen er udvalgt således, at de tilsammen giver et billede af prisen for den almindelige forbruger, som ejer et almindeligt fritidshus.

    Prisen eller præmien fastsættes af forsikringsselskaberne ud fra kriterier såsom hustype, tagtype, opførelsesår, størrelse, indbosum, geografisk beliggenhed og eventuelle skader de seneste 3 år.

    Herudover har selvrisiko også en stor betydning for prisen. Vi har valgt at teste med en ønsket selvrisiko på 2.000 kroner, eller tættest muligt på, som Forbrugerrådet Tænk vurderer en typisk forbruger vælger/ønsker.

    Indbosummen indgår i testen med 200.000 - 400.000 kr. eller tættest muligt derpå, hvilket for mange forbrugere vil være passende.

  • Fritidshusforsikring ligner på mange måder husforsikring. Men fritidshusforsikringen er i virkeligheden en kombineret forsikring, som dækker både selve sommerhuset dvs. ejendommen, og det indbo som er i sommerhuset. Herudover er der i lighed med for husforsikring dækning af ansvar og retshjælp. Derfor ser vi i testen nærmere på både dækning ved fx brand, storm, sky- og tøbrud, dækning af indbo samt måden, hvorpå erstatningen for indbo opgøres.

    Der kan være forskelle på, hvilke dækninger der er obligatorisk inkluderet og hvilke, der er tilvalgsdækninger. I testen har vi forudsat tilvalg af svamp/insekt, råd og skjulte rør/kabler og stikledninger. Disse dækninger vil og bør være dækninger, som den typiske forbruger har behov for.

    Testparameterne "kosmetiske skader" og "lejerskader" bliver udelukkende bedømt ud fra, om der er obligatorisk meddækning til den pris, vi har testet eller ikke, og om der er mulighed for tilvalg med merbetaling. Disse to skadesområder er i testen ikke tilvalgt i de ti cases, da Forbrugerrådet Tænk ikke vurderer disse som absolut nødvendige for alle ejere af fritidshus.

    I bedømmelsen for disse testparameter indgår ikke forskelle i selve dækningsomfanget mellem selskaberne, som har en obligatorisk dækning.

  • Vi har medtaget testparametrene kundetilfredshed og klager i Ankenævnet for Forsikring, hvor forbrugeren har fået helt eller delvist medhold. Det er typisk, når skaden er sket, at forbrugeren er i kontakt med sit forsikringsselskab, og det er derfor afgørende, at forbrugeren i denne situation oplever en god kvalitet i sagsbehandlingen af skadesanmeldelsen.

    Kundetilfredshed er målt af det uafhængige analysebureau EPSI.

    • Pris og selvrisiko: 30 %
    • Forsikringsdækning: 60 %
    • Kundetilfredshed og ankenævnssager: 10 %