TEST Find den bedste og billigste forsikring til sommerhuset her
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem
TEST

Test: Fritidshusforsikringer

Hvilket forsikringsselskab kan give dig den bedste forsikring af dit sommerhus? Vi har testet pris, dækning og kundetilfredshed hos 13 forsikringsselskaber, så du kan finde den bedste forsikring af fritidshuset til prisen.

Testet d. 30. maj 2022

Fritidshusforsikring ligner på mange måder husforsikring. Men fritidshusforsikringen er i virkeligheden en kombineret forsikring, som dækker både selve sommerhuset, og det indbo som er i sommerhuset, dog med visse begrænsninger.

Har du et sommerhus – eller et fritidshus – kan du med fordel bruge testen her som udgangspunkt for at afsøge markedet. Vores test viser nemlig, at der kan være store prisforskelle på fritidshusforsikringer, men også vigtige forskelle i detaljer i dækningen, som kan få store konsekvenser, hvis du ikke er opmærksom på dem.

I testen her har vi kigget på forsikringer fra Alka, Alm. Brand, FDM, GF Forsikring, Gjensidige Forsikring, If, Lærerstandens Brandforsikring, Next Forsikring, PenSam Forsikring, Sønderjysk Forsikring, TJM, Topdanmark og Tryg.

Vi har testet:

  • Pris og selvrisiko

Det koster selvfølgelig ikke det samme at forsikre alle sommerhuse, og for at give et sandsynligt billede af, hvor de forskellige selskaber ligger prismæssigt, har Forbrugerrådet Tænk indhentet priser på ti forskellige sommerhuse fordelt over hele landet i vidt forskellige prisklasser. Det betyder, at de priser, som du ser her i testen er gennemsnitspriser for sommerhuse, og det er altså muligt, at du kan finde priser, der er både højere og lavere for dit specifikke sommerhus. Du kan altså bruge prisen i testen som en indikator – men ikke som et facit.

  • Forsikringsdækning

I testen ser vi på dækning ved fx brand, storm, sky- og tøbrud. Vi har forudsat tilvalg af svamp/insekt, råd og skjulte rør/kabler og stikledninger som er dækninger, vi anbefaler, du vælger til, hvis det ikke er en del af den obligatoriske dækning i din forsikring.

  • Kundetilfredshed og klager i ankenævnssager

I testen ser vi også på kundetilfredshed og klager i Ankenævnet for Forsikring, hvor forbrugeren har fået helt eller delvist medhold. Det er typisk, når skaden er sket, at du er i kontakt med dit forsikringsselskab, og det er derfor afgørende, at du i den situation oplever en god kvalitet i sagsbehandlingen af din skadesanmeldelse.

Tip:

Når du læser testresultaterne for de enkelte forsikringsselskaber, skal du være opmærksom på, at der for to ens bedømmelser, som fx ”Middel” kan være mindre men stadig vigtige forskelle i dækningen. Det kan du se detaljer om, hvis du ser på ”Samlet bedømmelse i procent”.

Henter testede produkter
It was not possible to retrieve the test
{{ product.brand }}
{{ product.model }}
{{ product.brand }} {{ product.model }}
{{compareProducts.length}}/9
Sammenlign Fjern
Filter Nulstil filtre Luk
{{ results.length }} {{ hasActiveFilters() ? "filtrerede produkter" : "testede produkter" }}
{{::result.brand}}

{{::result.model}}

{{::result.score_percentage}} %
Pris: {{::result.price | dkk}} Testet: {{:: result.test_date | asDate | date: 'MMM yyyy' }}
Vis produkt

Testresultater

  • Laveste score {{::minScore.percentage}} %
  • Dette produkt
    {{::result.score_percentage}} %
  • Højeste score {{::maxScore.percentage}} %
No results with the selected filters

Mød holdet bag vores test af forsikringer til fritidshuse

Emil er projektleder i Test & Analyse hos Forbrugerrådet Tænk og står bag vores test af forsikringer til friridshuse.

Sissel Anker Nielsen

Emil Rosager Schaarup

Projektleder
Test og analyse

Sådan har vi testet forsikringer til fritidshuse

  • Forbrugerrådet Tænk har testet pris og dækning for i alt 13 forsikringsselskaber, der udbyder fritidshusforsikring. Selskaberne i testen dækker over 80 procent af markedet

    Pris og dækning har vi hentet fra sammenligningsportalen Forsikringsguiden.dk og ved at kontakte forsikringsselskaberne i april og maj 2022.

    Forsikringsguiden er udviklet i et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk og brancheorganisationen Forsikring & Pension. 

  • Beregnet pris i testskemaet er beregnet som et simpelt gennemsnit af ti forskellige cases. For pris med samlerabat er det forudsat, at de enkelte cases udover at tegne en fritidshusforsikring også tegner tre yderlige forsikringer.

    De ti cases i testen er udvalgt således, at de tilsammen giver et billede af prisen for den almindelige forbruger, som ejer et almindeligt fritidshus.

    Prisen eller præmien fastsættes af forsikringsselskaberne ud fra kriterier såsom hustype, tagtype, opførelsesår, størrelse, indbosum, geografisk beliggenhed og eventuelle skader de seneste 3 år.

    Herudover har selvrisiko også en stor betydning for prisen. Vi har valgt at teste med en ønsket selvrisiko på 2.000 kroner, eller tættest muligt på, som Forbrugerrådet Tænk vurderer en typisk forbruger vælger/ønsker.

    Indbosummen indgår i testen med 100.000 kr., 200.000 kr., 300.000 kr., og 400.000 kr., eller tættest muligt derpå, hvilket for mange forbrugere vil være passende.

  • Fritidshusforsikring ligner på mange måder husforsikring. Men fritidshusforsikringen er i virkeligheden en kombineret forsikring, som dækker både selve sommerhuset dvs. ejendommen, og det indbo som er i sommerhuset. Herudover er der i lighed med for husforsikring dækning af ansvar og retshjælp. Derfor ser vi i testen nærmere på både dækning ved fx brand, storm, sky- og tøbrud, dækning af indbo samt måden, hvorpå erstatningen for indbo opgøres.

    Der kan være forskelle på, hvilke dækninger der er obligatorisk inkluderet og hvilke, der er tilvalgsdækninger. I testen har vi forudsat tilvalg af svamp/insekt, råd og skjulte rør/kabler og stikledninger. Disse dækninger vil og bør være dækninger, som den typiske forbruger har behov for.

    Testparameterne "kosmetiske skader" og "lejerskader" bliver udelukkende bedømt ud fra, om der er obligatorisk meddækning til den pris, vi har testet eller ikke, og om der er mulighed for tilvalg med merbetaling. Disse to skadesområder er i testen ikke tilvalgt i de ti cases, da Forbrugerrådet Tænk ikke vurderer disse som absolut nødvendige for alle ejere af fritidshus.

    I bedømmelsen for disse testparameter indgår ikke forskelle i selve dækningsomfanget mellem selskaberne, som har en obligatorisk dækning.

  • Vi har medtaget testparametrene kundetilfredshed og klager i Ankenævnet for Forsikring, hvor forbrugeren har fået helt eller delvist medhold. Det er typisk, når skaden er sket, at forbrugeren er i kontakt med sit forsikringsselskab, og det er derfor afgørende, at forbrugeren i denne situation oplever en god kvalitet i sagsbehandlingen af skadesanmeldelsen.

    Kundetilfredshed er målt af det uafhængige analysebureau EPSI.

    • Pris og selvrisiko: 30 %
    • Forsikringsdækning: 60 %
    • Kundetilfredshed og ankenævnssager: 10 %