Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Test: Mobilabonnementer

Find det bedste mobilabonnement til dig i Forbrugerrådet Tænks test. Hvad får du af taletid, data og dækning? Find svaret i vores i test. Opdateret: 30. September 2021

Test facts

 

Sådan har vi testet mobilabonnementer

Forbrugerrådet Tænk har testet 160 mobilabonnementsprodukter fra 29 forskellige udbydere. Læs her hvordan vi har testet.

Priserne forandrer sig

Testen af mobilabonnementer udkom 30 september 2021, så testen er en sammenligning af udbydernes priser og vilkår på det tidspunkt. Vi gør opmærksom på, at teleselskaberne løbende ændrer deres priser og abonnementer, men du kan bruge testen som rettesnor i din jagt efter det bedste og billigste abonnement for dig.

Taletid

Vi har set på, hvor mange timers taletid der er inkluderet i abonnementet.

Data

Vi har set på, hvor mange GB (gigabyte) data der er inkluderet i abonnementer. 

SMS/MMS

Hos de fleste udbydere er der fri SMS og MMS. Enkelte udbydere opkræver dog betaling for MMS. Vi har set på abonnementernes tilbud.

Abonnementspris pr. måned

Vi har her set på den abonnementspris der skal betales hver måned.

Prisen har den største betydning, hvis man er kunde hos et selskab i længere tid.

Oprettelsesgebyr

Nogle teleselskaber opkræver et oprettelsesgebyr.

Oprettelsesgebyret har en betydning når man skal sammenligne prisen i for eksempel de første seks måneder. 

Administrationsgebyr

Enkelte udbydere opkræver et administrationsgebyr hver måned.

Bindingsperiode

Selv om loven kræver en maksimum bindingsperiode på seks måneder, tilbyder langt de fleste udbydere en kortere periode, hvilket er til gavn for forbrugerne og konkurrencen.

4G-Dækning i DK

Vi har i dette parameter medtaget Teknologisk Instituts undersøgelse fra 2021, som har målt de enkelte selskabers andel af dækning forskellige steder i DK.

Tillægsydelser

Vi har i dette parameter set på, hvilke tillægsydelser der er inkluderet i abonnementet.

Pris for ekstra GB

Vi har her bedømt den pris, det koster at købe en ekstra GB data.

Roaming 

Roaming i EU: Vi har i dette parameter set på, hvor mange GB data forbrugeren kan forbruge, når de er ude at rejse. 

Roaming uden for EU: Enkelte selskaber tilbyder ligeledes roaming uden for EU’s grænser. Her har vi set på, hvor mange GB forbrugerne kan få med, når de er ude at rejse uden for EU. 

Mulighed for wifi-opkald

Wifi-opkald er en teknologi, der omdanner routeren i hjemmet til lille lokale mobilmast.

Når man er i nærheden af den, vil man kunne anvende den som telefonmast, og dermed vil man have et langt stærkere mobilsignal, når man er forbundet til din router.

Wifi-opkald virker primært på nyere telefoner. Vi har her set på, om forbrugerne har mulighed for wifi-opkald.

Mulighed for 5G

5G er den femte generation af mobilt netværk. Den 4. generation af mobilt netværk (4G) kom i 2011, og det var med denne, at det blev muligt at streame video på mobilen. Nu er femte generation (5G) ved at blive udrullet.

Flere mobilselskaber tilbyder allerede abonnementer, hvor det er muligt at tilgå 5G-nettet. Abonnementerne kræver, at du har en telefon, der understøtter teknologien. Det er kun de allernyeste telefoner der understøtter 5G.

Ikke alle frekvensbånd udnyttes endnu. Derfor er vi ikke der endnu, hvor der vil være en meget stor forskel i hastigheden på 4G og 5G. 5G er dog hurtigere end 4G, og giver derfor også en anelse flere point i testen, hvis der er mulighed for 5G.

Forbrugsovervågning

I dette parameter har vi set på, om udbyderne tilbyder mulighed for at tilmelde sig automatisk forbrugsovervågning med tilknyttede anbefalinger til abonnementsskift, hvis eksempelvis data ikke benyttes fuldt ud. 

Betaler du pr. minut eller sekund?

I dette parameter har vi set på takseringsform, dvs. om tale takseres pr. påbegyndt sekund eller minut.

Hvis abonnementet indeholder fri tale, opnås samme bedømmelse som ved sekundtaksering.

Kundeservice og teknisk support

Mobiltelefoni er et produkt, hvor man som forbruger kan opleve tekniske problemer hele døgnet.

Vi har derfor medtaget kundeservice og teknisk supports telefoniske åbningstider som et parameter, hvor længst tilgængelige kundeservice og tekniske support scorer højst.

Samlet bedømmelse vægtes således

  • Taletid 5 %
  • Data GB 18 %
  • SMS/MMS 1 %
  • Abonnementspris 25 %
  • Oprettelsesgebyr 2,5 %
  • Administrationsgebyr 2,5 %
  • Bindingsperiode 5 %
  • 4G-dækning 12 %
  • Tillægsydelser 5 %
  • Pris for ekstra data 1 %
  • Roaming i EU  4 %
  • Roaming uden for EU 4 %
  • Mulighed for wifi-opkald 5 %
  • Mulighed for 5G 2%
  • Forbrugsovervågning 1 %
  • Minut- eller sekundtaksering 1 %
  • Kundeservice & Teknisk support 6 %

5G - hvad betyder det?

Udrulningen af 5G har vakt bekymring for, om der kan være sundhedsrisiko ved det hurtigere netværk og kritikerne mener ikke, at de langsigtede konsekvenser ved 5G er undersøgt grundigt nok.

Hos Forbrugerrådet Tænk læner vi os op af myndighedernes anbefalinger.

Sundhedsstyrelsen vurderer overordnet, at der ikke er grund til at tro, at der er en sundhedsrisiko forbundet med 5G, da strålingen ligger langt under grænseværdier for, hvad der er sundhedsskadeligt. 

Vi følger med i både Energistyrelsens, Sundhedsstyrelsens samt uafhængige kilders fortsatte arbejde med at holde øje med 5G, og om netværket er forbundet med en sundhedsrisiko.

Spørgsmål og svar om mobilabonnementer

Hvilket mobilabonnement skal jeg vælge?

Du skal vælge et mobilabonnement, som passer til dit behov. Se på dit nuværende forbrug, og vurder om du betaler for taletid eller data du ikke bruger.

I vores test af mobilabonnementer kan du sortere på parametre som taletid, data, roaming i udlandet, hvilket netværk mobilselskabet bruger og meget mere.

På den måde kan du finde et abonnement, som passer til dig. Priser og abonnementerne skifter hele tiden, så hold øje med din abonnementsaftale, for at sikre, at du har det bedste og billigste abonnement.

Hvilket mobilabonnement er bedst i test?

Det bedste mobilabonnement, er det der passer bedst til dit behov. I Forbrugerrådet Tænk har vi undersøgt cirka 160 mobilselskabers abonnementer, og du kan se deres fordele og ulemper i vores test.

Tre mobilabonnementer bliver Bedst i test , fordi pris, data, taletid, dækning og roaming er god og passer til de flestes behov.

Hvilket mobilabonnement har bedste dækning?

Mobilselskaberne lejer sig ind på de eksisterende mobilnetværk. I dag har alle mobilselskaber en god dækning i Danmark på mellem 97 % og 99,6 % dækning.

Det kan du læse mere om her: Hvor god er din mobildækning?

Holdet bag:
Emil Rosager Schaarup

Emil Rosager Schaarup

Projektleder
Test og analyse