TEST: Mobilabonnement ➡️ Se de bedste Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem
TEST

Test: Mobilabonnementer

Find det bedste mobilabonnement til dig i Forbrugerrådet Tænks test. Hvad får du af taletid, data og dækning? Find svaret i vores i test.

Opdateret d. 12. december 2022

Forbrugerrådet Tænk har testet 184 mobilabonnementsprodukter fra 30 forskellige udbydere.

Testen af mobilabonnementer udkom 12. december 2022 og prisdata er indsamlet 8. december 2022, så testen er en sammenligning af udbydernes priser og vilkår på det tidspunkt. Vi gør opmærksom på, at teleselskaberne løbende ændrer deres priser og abonnementer, men du kan bruge testen som rettesnor i din jagt efter det bedste og billigste abonnement for dig.

Vi har testet følgende mobilselskaber

3, Alka Mobil, Altibox, Bolig:net, CBB Mobil, Call Me, Dansk Net, Duka, Evercall, Fastnet, Flexii, GreenTel, Greenspeak, Hallo, LINDS mobil, Lebara,Lyca, MIT Tele, Nettalk, OK Mobil, OiSTER, Ok Mobil, Telenor, Telia, Telmore, UnoTel, Velkommen, Viptel, Waoo, YouSee og eesy

5G - hvad betyder det?

Udrulningen af 5G har vakt bekymring for, om der kan være sundhedsrisiko ved det hurtigere netværk og kritikerne mener ikke, at de langsigtede konsekvenser ved 5G er undersøgt grundigt nok.

Hos Forbrugerrådet Tænk læner vi os op af myndighedernes anbefalinger.

Sundhedsstyrelsen vurderer overordnet, at der ikke er grund til at tro, at der er en sundhedsrisiko forbundet med 5G, da strålingen ligger langt under grænseværdier for, hvad der er sundhedsskadeligt. 

Vi følger med i både Energistyrelsens, Sundhedsstyrelsens samt uafhængige kilders fortsatte arbejde med at holde øje med 5G, og om netværket er forbundet med en sundhedsrisiko.

Henter testede produkter
It was not possible to retrieve the test
{{compareProducts.length}}/9
{{ product.brand }} {{ product.model }}
{{ product.brand }}
{{ product.model }}
Sammenlign
Filter Nulstil filtre Luk
{{ results.length }} {{ hasActiveFilters() ? "filtrerede produkter" : "testede produkter" }}
{{::result.brand}}

{{::result.model}}

{{::result.score_percentage}} %
Pris: {{::result.price | dkk}} Testet: {{:: result.test_date | asDate | date: 'MMM yyyy' }}
Vis produkt

Testresultater

  • Laveste score {{::minScore.percentage}} %
  • Dette produkt
    {{::result.score_percentage}} %
  • Højeste score {{::maxScore.percentage}} %
No results with the selected filters

Mød holdet bag vores mobilabonnement test

Emil og Linnea står bag vores test af mobilabonnementer.

Sissel Anker Nielsen

Emil Rosager Schaarup

Projektleder
Test og analyse
Linnea Lau Everland

Linnea Lau Everland

Studentermedarbejder, Test og analyse
Test og analyse

Sådan har vi testet mobilabonnementer

  • Vi har set på, hvor mange timers taletid der er inkluderet i abonnementet.

  • Roaming i EU: Vi har i dette parameter set på, hvor mange GB data forbrugeren kan forbruge, når de er ude at rejse. 

    Roaming uden for EU: Enkelte selskaber tilbyder ligeledes roaming uden for EU’s grænser. Her har vi set på, hvor mange GB forbrugerne kan få med, når de er ude at rejse uden for EU. 

    • Taletid 5 %
    • Data GB 20 %
    • Abonnementspris 25 %
    • Oprettelsesgebyr 2 %
    • Administrationsgebyr 2 %
    • Bindingsperiode 5 %
    • Adgang til 5G og 4G: 10%
    • Tillægsydelser 4 %
    • Pris for ekstra data 1 %
    • Roaming i EU  5 %
    • Roaming uden for EU 4 %
    • Mulighed for wifi-opkald 4 %
    • Mulighed for 5G 4%
    • Mulighed for eSIM 1%
    • Forbrugsovervågning 1 %
    • Minut- eller sekundtaksering 1 %
    • Kundeservice 5 %
    • SMS/MMS 1 %
  • Mobiltelefoni er et produkt, hvor man som forbruger kan opleve tekniske problemer hele døgnet.

    Vi har derfor medtaget kundeservice og teknisk supports telefoniske åbningstider som et parameter, hvor længst tilgængelige kundeservice og tekniske support scorer højst.

  • I dette parameter har vi set på takseringsform, dvs. om tale takseres pr. påbegyndt sekund eller minut.

    Hvis abonnementet indeholder fri tale, opnås samme bedømmelse som ved sekundtaksering.

  • I dette parameter har vi set på, om udbyderne tilbyder mulighed for at tilmelde sig automatisk forbrugsovervågning med tilknyttede anbefalinger til abonnementsskift, hvis eksempelvis data ikke benyttes fuldt ud. 

  • 5G er den femte generation af mobilt netværk. Den 4. generation af mobilt netværk (4G) kom i 2011, og det var med denne, at det blev muligt at streame video på mobilen. Nu er femte generation (5G) ved at blive udrullet.

    Flere mobilselskaber tilbyder allerede abonnementer, hvor det er muligt at tilgå 5G-nettet. Abonnementerne kræver, at du har en telefon, der understøtter teknologien. Det er kun de allernyeste telefoner der understøtter 5G.

    Ikke alle frekvensbånd udnyttes endnu. Derfor er vi ikke der endnu, hvor der vil være en meget stor forskel i hastigheden på 4G og 5G. 5G er dog hurtigere end 4G, og giver derfor også en anelse flere point i testen, hvis der er mulighed for 5G.

  • Wifi-opkald er en teknologi, der omdanner routeren i hjemmet til lille lokale mobilmast.

    Når man er i nærheden af den, vil man kunne anvende den som telefonmast, og dermed vil man have et langt stærkere mobilsignal, når man er forbundet til din router.

    Wifi-opkald virker primært på nyere telefoner. Vi har her set på, om forbrugerne har mulighed for wifi-opkald.

  • Vi har her bedømt den pris, det koster at købe 5 GB ekstra data.

  • Vi har set på, hvor mange GB (gigabyte) data der er inkluderet i abonnementer. 

  • Vi har i dette parameter set på, hvilke tillægsydelser der er inkluderet i abonnementet.

  • Vi har i dette parameter medtaget Teknologisk Instituts undersøgelse fra 2022, som har målt de enkelte selskabers andel af dækning forskellige steder i DK og mulighed for at tilgå 5G og 4G netværk

  • Selv om loven kræver en maksimum bindingsperiode på seks måneder, tilbyder langt de fleste udbydere en kortere periode, hvilket er til gavn for forbrugerne og konkurrencen.

  • Enkelte udbydere opkræver et administrationsgebyr hver måned.

  • Nogle teleselskaber opkræver et oprettelsesgebyr.

    Oprettelsesgebyret har en betydning når man skal sammenligne prisen i for eksempel de første seks måneder. 

  • Vi har her set på den abonnementspris der skal betales hver måned.

    Prisen har den største betydning, hvis man er kunde hos et selskab i længere tid.

  • Hos de fleste udbydere er der fri SMS og MMS. Enkelte udbydere opkræver dog betaling for MMS. Vi har set på abonnementernes tilbud.

  • Vi har set på om selskabet tilbyder eSIM. Med eSIM får du muligheden for at have flere mobilnumre på én mobil

Spørgsmål og svar om mobilabonnementer

  • Du skal vælge et mobilabonnement, som passer til dit behov. Se på dit nuværende forbrug, og vurder om du betaler for taletid eller data du ikke bruger.

    I vores test af mobilabonnementer kan du sortere på parametre som taletid, data, roaming i udlandet, hvilket netværk mobilselskabet bruger og meget mere.

    På den måde kan du finde et abonnement, som passer til dig. Priser og abonnementerne skifter hele tiden, så hold øje med din abonnementsaftale, for at sikre, at du har det bedste og billigste abonnement.

  • Det bedste mobilabonnement, er det der passer bedst til dit behov. I Forbrugerrådet Tænk har vi undersøgt cirka 180 mobilselskabers abonnementer, og du kan se deres fordele og ulemper i vores test.

    Fire mobilabonnementer bliver Bedst i Test , fordi pris, data, taletid, dækning og roaming er god og passer til de flestes behov.

  • Mobilselskaberne lejer sig ind på de eksisterende mobilnetværk. I dag har alle mobilselskaber en god dækning i Danmark på mellem 97 % og 99,6 % dækning.

    Det kan du læse mere om her: Hvor god er din mobildækning?

Læs mere om dette

Få gode råd til hvordan du vælger det rigtige produkt og meget mere.