Købs- og medlemsbetingelser hos Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Købs- og medlemsbetingelser hos Forbrugerrådet Tænk

Købsbetingelser

Gældende fra 1. november 2024. 

Har du tegnet medlemskab før, kan du finde betingelser HER.

1. Købs- og medlemsbetingelser hos Forbrugerrådet Tænk

Tillykke med dit medlemskab af Forbrugerrådet Tænk. Vi er meget glade for at kunne byde dig velkommen.

I Forbrugerrådet Tænk vil vi gerne gøre tingene lidt anderledes, og da medlemsbetingelserne er vigtige men ikke det mest spændende, man kan bruge sin tid på at læse, har vi lavet vores aftale i et format, der forhåbentligt er lidt mere underholdende og forståeligt, end du er vant til. Er der alligevel noget, du undrer dig over eller ikke forstår, så skal du endelig kontakte os via Medlemsservice. 


2. Hvad skal du være særligt opmærksom på?

Vi oplyser altid forbrugerne om, at de skal læse det med småt, da det som regel er der, det vigtige står. Det princip vil vi gerne gøre op med, så vi har sat de vigtigste oplysninger om din aftale allerøverst. Vi anbefaler dog alligevel, at du bliver hængende og læser hele aftalen, så du kender alle dine rettigheder og forpligtelser.

De vigtigste dele af aftalen:

  • Ved indmeldelse i Forbrugerrådet Tænk accepterer du de Købs- og medlemsbetingelser, der fremgår af denne aftale. 
  • Som medlem af Forbrugerrådet Tænk er du først og fremmest med til at støtte vores arbejde for danske forbrugere. Eventuelle medlemsfordele er at anse for en gave (afsnit 4).
  • Du har ret til at fortryde aftalen senest 14 dage efter købet, men Fortrydelsesretten ophører, når du benytter aktiveringslinket og udtrykkeligt samtykker til at tage medlemskabet i brug (afsnit 7).
  • Betaling for dit medlemskab sker forud som et løbende medlemskab, og du har i forbindelse med indmeldelsen valgt, om du vil forudbetale for 1 md., 6 mdr. eller 12. mdr. (afsnit 5).
  • Du kan opsige dit medlemskab under Min profil på tænk.dk eller ved at sende en mail til, hvor du tydeligt opsiger dit medlemskab (afsnit 8).
  • Har du tegnet et medlemskab med 1 måneds betalingsfrekvens er der ikke nogen bindingsperiode eller opsigelsesvarsel. For 6- og 12-måneders betalingsfrekvens er bindingsperioden 5 mdr. + 1 mdr.  Herefter kan du opsige dit abonnement uden opsigelsesvarsel (afsnit 8).
  • Forbrugerrådet kan ændre priser, bindingsperiode, opsigelsesvarsel, betalingsfrekvens eller medlemskabsindhold (afsnit 11).


3. Hvem har du indgået aftalen med?

Det er vigtigt at vide, hvem man indgår en aftale med, og hvordan man kommer i kontakt med dem, så vi har selvfølgelig skrevet alle vores virksomhedsoplysninger ind i aftalen. Du kan altid finde oplysningerne på vores hjemmeside:

Forbrugerrådet Tænk 

Ryesgade 3A

2200 København N

CVR-nr. 63870528

E-mail: medlemsservice@fbr.dk

Telefon: 77 41 77 41


4. Hvad betyder det at være medlem af Forbrugerrådet Tænk?

Vi er glade for og utroligt stolte af vores mange medlemmer, der gennem medlemskab støtter vores arbejde for danske forbrugere. Ja, vi ville faktisk ikke være her uden jer. 

Her er lidt info om, hvem vi er, og hvad det betyder at være medlem hos os:

  • Forbrugerrådet Tænk er en almennyttig interesseorganisation uafhængig af offentlige myndigheder, erhvervsliv og politiske partier.
  • Vi arbejder for at sikre forbrugernes rettigheder og vilkår på en lang række områder, og som medlem er du med til at støtte dette arbejde. Du kan læse mere om vores politiske arbejde på hjemmesiden
  • Ud over at støtte vores arbejde får du også adgang til en række medlemsfordele. Fordelene er en gave til vores medlemmer, og du finder oplysninger herom på hjemmesiden.
  • Selvom vi arbejder for alle forbrugere i Danmark – også børn og unge - skal du være fyldt 18 år for at kunne blive medlem af Forbrugerrådet Tænk. 
  • Dit medlemskab af Forbrugerrådet Tænk er personligt, og login-info til medlemsuniverset må derfor ikke må videregives eller benyttes af andre. Desuden er alt materialet, du finder på vores hjemmeside samt i vores blad ophavsretligt beskyttet. Kopiering og download må derfor kun ske til eget brug. 


5. Hvad koster det, og hvordan betaler jeg? 

Forbrugerrådet Tænk har forsøgt at gøre vores medlemskab så enkelt som muligt. Vi har derfor valgt kun at have én medlemskabstype, mens prisen på medlemskabet afhænger af hvilken betalingsfrekvens, du har valgt. 

Derudover kan du betale for at få tilsendt vores trykte magasin Tænk. Betalingen dækker tryk og forsendelse af bladet. 

Det er vigtigt, at du ved følgende om medlemskabet:

  • Betaling for dit medlemskab sker forud som et løbende medlemskab, og du har i forbindelse med indmeldelsen valgt, om du vil forudbetale for 1 md., 6 mdr. eller 12. mdr. 
  • Du kan betale med Dankort, VISA/Dankort, Mastercard, Forbrugsforeningskort eller Mobilepay. Du kan også tilmelde din betaling til Betalingsservice.
  • Er medlemskabet købt med automatisk kortbetaling, trækker vi det aftalte beløb med den betalingsfrekvens, du har valgt (1 md., 6 mdr. eller 12. mdr.)  
  • Ønsker du at ændre betalingsfrekvensen for din løbende aftale, kan du gøre dette ved udgangen af din forudbetalte periode. Du skal kontakte Medlemsservice eller selv ændre det under Min Profil på hjemmesiden, inden den nye forudbetalte periode går i gang.
  • Hvis du mister dit kreditkort eller skifter betalingskort eller bank, skal du opdatere betalingsoplysningerne på hjemmesiden eller ved at kontakte os i Medlemsservice. 
  • Det sker en gang imellem, at en betaling ikke går igennem, og modtager vi ikke din betaling, kan Forbrugerrådet Tænk sende op til to rykkerskrivelser. Hver rykkerskrivelse kan pålægges et gebyr på 100 kr. 


6. Hvad er processen for levering og adgang til medlemsfordelene?

Ved indmeldelse i Forbrugerrådet Tænk begynder du straks at støtte vores arbejde for danske forbrugere. For nogle medlemmer er det nok bare at være betalende medlem, mens andre medlemmer gerne vil udnytte alle dele af deres medlemskab, herunder have adgang til medlemsuniverset. Hvordan du ønsker at udnytte dit medlemskab, er helt op til dig. 

Vi har her beskrevet processen for levering samt adgang til medlemsuniverset: 

  • Efter indmeldelse modtager du via e-mail en ordrebekræftelse med kopi af denne aftale, ligesom du modtager et aktiveringslink.
  • Ud over at støtte vores arbejde får du som medlem af Forbrugerrådet Tænk adgang til vores medlemsunivers på vores hjemmeside, og du tilgår medlemsuniverset ved at benytte aktiveringslinket og efterfølgende ved at logge dig ind på tænk.dk. 
  • Dit medlemskab begynder, når du indmelder dig, også selvom du ikke aktiverer dit medlemskab via aktiveringslinket. 
  • Første gang du klikker på aktiveringslinket bliver du bedt om at lave en kode, som du efterfølgende bruger sammen med din e-mail, når du tilgår medlemsuniverset.
  • Er der tekniske problemer, eller har du mistet dit aktiveringslink mv., kan du kontakte Medlemsservice. 


7. Kan jeg fortryde indmeldelsen?

Vi håber, at du bliver glad for dit medlemskab af Forbrugerrådet Tænk, men skulle du alligevel fortryde indmeldelsen, skal du være opmærksom på, hvornår din fortrydelsesret udløber, og om din fortrydelsesret er ophørt.  

Følgende gælder for fortrydelse: 

  • Du har 14 dages fortrydelsesret. 
  • De 14 dage løber fra det tidspunkt, du indgik aftalen om indmeldelse i Forbrugerrådet Tænk. 
  • Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, søndag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.
  • Fortrydelsesret ophører, når du 1) klikker på aktiveringslinket i e-mailen OG 2) samtykker til, at din fortrydelsesret bortfalder. 

Hvis du vil fortryde, skal du gøre følgende:

  • Du fortryder indmeldelsen ved at give os besked herom. 
  • Din besked skal være utvetydig, hvilket betyder, at vi ikke må være i tvivl om, at du ønsker at fortryde indmeldelsen. 
  • Du kan fortryde indmeldelsen på e-mail til medlemsservice@fbr.dk eller telefonisk på 77 41 77 41. 
  • Fortryder du indmeldelsen, refunderer vi alle betalinger, vi har modtaget fra dig, herunder eventuelle leveringsomkostninger. Tilbagebetalingen sker uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest inden for 14 dage.
  • Vi tilbagebetaler som udgangspunkt til den konto og med samme betalingsmiddel, som du benyttede, da du indmeldte dig. Under alle omstændigheder pålægges du ingen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.


8. Hvordan opsiger jeg mit medlemskab? Og er der bindingsperiode og opsigelsesfrist?

Vi er glade for at have dig med på rejsen, men vi ved også godt, at der kan opstå situationer, hvor vi bliver nødt til at gå hver til sit. Skulle det ske, håber vi, at du på et senere tidspunkt har lyst til at komme tilbage.

Du kan opsige dit medlemskab under Min profil på tænk.dk eller ved at sende en mail til Medlemsservice@fbr.dk, hvor du tydeligt opsiger dit medlemskab. En afvist betaling på fx betalingskort eller MobilePay anses ikke som en opsigelse af medlemskabet.

Da du meldte dig ind i Forbrugerrådet Tænk, valgte du om din betalingsfrekvens skulle være hver 1 md., 6 mdr., eller 12 mdr., og dette har betydning for, hvad der gælder, hvis du ikke længere ønsker at være medlem af Forbrugerrådet Tænk. For alle betalingsfrekvenser gælder, at du som udgangspunkt opsiger dit abonnement til udløbet af indeværende betalingsperiode.

Ønsker du at opsige inden udløbet af den forudbetalte periode, stopper vi dit medlemskab med øjeblikkelig virkning og tilbagebetaler differencen. Du skal i så fald skrive til Medlemsservice@fbr.dk.

Disse opsigelsesfrister gælder for de forskellige betalingsfrekvenser: 

  • For 1 md.-medlemskaber er der hverken bindingsperiode eller opsigelsesfrist, og du kan derfor altid kan opsige dit medlemskab af disse medlemskaber. 
  • For 6 mdr. medlemskaber er der en bindingsperiode på 5+1 mdr., og der er ikke noget opsigelsesvarsel. Det betyder, at du som minimum skal betale for de første 6 måneder, men at du herefter kan opsige medlemskabet straks, også selvom du har forudbetalt nye 6 mdr. 
  • For 12 mdr. medlemskaber er der en bindingsperiode på 5+1 mdr., og der er ikke noget opsigelsesvarsel. Det betyder, at du som minimum skal betale for de første 6 måneder, men at du herefter kan opsige medlemskabet straks, også selvom din forudbetalte periode ikke er udløbet. 

Forbrugerrådet Tænk kan med øjeblikkelig virkning opsige dit medlemskab hvis du 1) misligholder aftalen, herunder ikke betaler i henhold til den indgåede aftale, deler dit login mv.  2) eller åbenlyst modarbejder Forbrugerrådet Tænks formål og virksomhed.

Opsiger vi dit medlemskab, tilbagebetaler vi evt. forudbetalt medlemskab, også selvom opsigelsen sker inden for bindingsperioden. 


9. Hvilke personoplysninger gemmer I?

Vi passer rigtig godt på dine personoplysninger, og de personoplysninger, der indtastes i forbindelse med køb af et medlemskab, behandler vi i overensstemmelse med vores privatlivspolitik


10. Hvad hvis der er mangler?

Vi håber selvfølgelig, at du er lige så glad for at være medlem af Forbrugerrådet Tænk, som vi er for at have dig som medlem. Skulle du opleve mangler i forbindelse medlemskabet, skal du endelige kontakte os i Medlemsservice via e-mail på medlemsservice@fbr.dk eller telefonisk på 77 41 77 41.

Da vores medlemsblad, test og andre medlemsfordele er en gave til vores medlemmer, kan du ikke reklamere over eventuelle mangler ved disse. 

Skulle det ikke lykkes at finde en løsning, kan du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage via deres hjemmeside

Hvis du er bosiddende i et andet EU-land, kan du klage via EU-kommissionens online klageportal. Du klager via deres hjemmeside, hvor du skal angive vores e-mailadresse: medlemsservice@fbr.dk


11. Ændringer

I Forbrugerrådet Tænk er vi fans af, at man som forbruger kan regne med den aftale, man nu engang har indgået. Derfor vil vi forsøge at lave så få ændringer som muligt, men en række forhold kan få indflydelse på den aftale, vi har indgået. Forbrugerrådet Tænk kan derfor under visse omstændigheder foretage ændringer i denne aftale:

De dele af aftalen vi kan ændre:

  • Forbrugerrådet Tænk kan lave småændringer af bagatelagtig karakter eller ændringer til din fordel. Småændringer af bagatelagtig karakter eller ændringer til din fordel har vi ikke pligt til at oplyse dig om.
  • Medlemsfordele er en gave til vores medlemmer, og indholdet af disse kan vi derfor løbende ændre og tilpasse.
  • Væsentlige ændringer som fx priser, bindingsperiode, opsigelsesvarsel eller betalingsfrekvens informerer vi dig altid om via e-mail med mindst 45 dages varsel. Ønsker du ikke at være bundet af ændringerne, kan du opsige dit medlemskab – også selvom du stadig er omfattet af en bindingsperiode. 


12. Hvad gælder for gavemedlemskaber?

Vi er glade for, at du overvejer eller har valgt at give et medlemskab af Forbrugerrådet Tænk i gave.  Vores aftalebetingelser gælder i det store hele også for gavemedlemskaber, men der er visse undtagelser. 

Du skal for gavemedlemskaber være opmærksom på følgende:

  • Gavemedlemskaber betales forud for en tidsbegrænset periode og ophører ved periodens udløb. 
  • Ønsker gavemodtager at fortsætte som medlem efter udløbet af perioden, kan gavemodtager kontakte os i Medlemsservice eller oprette medlemskab på tænk.dk.
  • Der er 14 dages fortrydelsesret på gavemedlemskaber, og de 14 dage løber fra den dato gavegiver i forbindelse med købet har anført som startdato for medlemskabet.
  • Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, søndag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.
  • På den dag, gavegiver har angivet som startdato for medlemskabet, modtager gavemodtager et aktiveringslink.
  • Fortrydelsesret ophører, når gavemodtager 1) klikker på aktiveringslinket og 2) samtykker til, at fortrydelsesretten bortfalder. 


13. Hvordan bestemmes lovvalg og værneting?

Lovvalg og værneting vedrører hvilket lands regler, der finder anvendelse, og hvor en evt. konflikt kan anlægges ved domstolene. Vi vil altid forsøge at løse eventuelle tvister gennem dialog, og vi hører altid gerne din feedback til vores arbejde, men lykkes det os ikke at finde en løsning, så gælder følgende:

  • Køb af medlemskaber af Forbrugerrådet Tænk er underlagt dansk ret. 
  • Kan evt. uenighed mellem Forbrugerrådet Tænk og dig ikke løses, vil en sag kunne anlægges ved Københavns Byret. 

Tak!

Hvis du er en af dem, der er kommet hele vejen igennem vores aftalebetingelser, håber vi, at du har fået en god ide om, hvad din indmeldelse i Forbrugerrådet Tænk indebærer, og hvad du får ud af dit medlemskab – ellers skal du endelig kontakte os i Medlemsservice.

Standardfortrydelsesformular

(Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende)

- Til Forbrugerrådet Tænk, Ryesgade 3A 2200 København N, medlemsservice@fbr.dk:

- Jeg/vi (*) meddeler herved, at jeg/vi (*) ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min/vores (*) købsaftale om følgende varer (*)/levering af følgende tjenesteydelser (*)

- Bestilt den (*)/modtaget den (*)

- Forbrugerens navn: 

- Forbrugerens adresse: 

- Forbrugerens underskrift: (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)

- Dato: