TEST af elselskaber - find den billigste elaftale (2023) GĂĄ til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem
TEST

Test: Elselskaber

Hvor får du den billigste el? Vi har testet elselskaber på abonnementspris, spottillæg, gebyrer og kundeservice. Se, om du måske bør skifte elselskab her.

Testet d. 27. marts 2023

Data til testen er indhentet i marts 2023, og tager således ikke forbehold for eventuelle prisstigninger, der er sket siden da. Fx er vi blevet gjort opmærksomme på, at Energi Fyn har hævet prisen på tillægget til spotprisen fra 5 øre til 8,75 øre per 1. maj. Prisen på grønne oprindelsescertifikater er ligeledes steget, siden vi indhentede data. Denne test vil blive opdateret senere på året.

Vi har testet 37 forskellige elselskabers produkter med variabel pris, dvs. hvor din elpris varierer fra time til time. I testen vil du kunne se prisen for første år som kunde afhængigt af, om du har et forbrug på hhv. 2.000, 3.000, 4.000, 6.000, 10.000 og 15.000 kWh.

Visse elementer af din elprisaftale vil være det samme, uanset hvilket elselskab du er kunde hos. Det gælder fx spotprisen, afgifter til staten og nettariffen, som du betaler til dit lokale netselskab for transport af strøm. I testen her ser vi kun på de dele af elselskabernes produkter, hvor der kan være forskelle fra selskab til selskab.

Her adskiller elselskaberne sig:

  • Spottillæg, som er en merpris elselskaberne lægger oveni spotprisen pĂĄ strøm
  • Abonnementspris
  • Gebyrer (fx oprettelsesgebyr, betalingsgebyr, nedadministrationsgebyr, nethĂĄndteringsgebyr, handelstillæg, opsigelsesgebyr)
  • Kundeservice (kundetilfredshed)

Vi har ikke medtaget produkter med midlertidige rabatter eller andre rabataftaler.

Vær opmærksom på, at udgangspunktet for testen er de produkter som selskaberne udbød i marts. Priserne på de produkter kan sidenhen være ændret. Du kan derfor godt have et andet aftale/produkt end dem, der fremgår af testen. Det produkt kan både være mere fordelagtig for dig, men kan også være dyrere end det produkt, der fremgår i testen.

Opdatering af testen af elselskaber 19. april 2023

I vores test af elselskaber dumpede en række selskaber, da det ikke var muligt at beregne en pris for deres produkt, fordi de enten ikke ønskede at oplyse deres priser eller ikke vendte tilbage med en bekræftelse af den pris, vi havde beregnet.

Efter offentliggørelsen af testen, har flere af selskaberne kontaktet os og oplyst selvsamme priser.

Derfor har vi nu valgt at opdatere testen med disse oplysninger.

Vi har desuden ændret i testmetodikken, således at elselskaber som opkræver ulovligt høje opsigelsesgebyrer nu dumper testen.

Henter testede produkter
It was not possible to retrieve the test
{{compareProducts.length}}/9
{{ product.brand }} {{ product.model }}
{{ product.brand }}
{{ product.model }}
Sammenlign
Filter Nulstil filtre Luk
{{ results.length }} {{ hasActiveFilters() ? "filtrerede produkter" : "testede produkter" }}
{{::result.brand}}

{{::result.model}}

{{::result.score_percentage}} %
Pris: {{::result.price | dkk}} Testet: {{:: result.test_date | asDate | date: 'MMM yyyy' }}
Vis produkt

Testresultater

  • Laveste score {{::minScore.percentage}} %
  • Dette produkt
    {{::result.score_percentage}} %
  • Højeste score {{::maxScore.percentage}} %
No results with the selected filters

Mød den ansvarlige for testen af elselskaber

Sissel Anker Nielsen

Emil Rosager Schaarup

Projektleder
Test og analyse

SĂĄdan har vi testet elselskaber

  • I testen har vi udelukkende set pĂĄ produkter med variabel pris, dvs. hvor elprisen varierer time fra time. Vi har her taget udgangspunkt i selskabernes standardprodukter, og vi har derfor ikke medtaget produkter med midlertidige rabatter eller andre rabataftaler.

    Udgangspunktet for testen er produkter, der kunne købes i marts. Som forbruger kan du derfor godt være på en anden aftale/produkt end det, der fremgår af testen. Dette produkt kan både være mere fordelagtig, men kan også være dyrere end det produkt, der fremgår i testen. Priserne der fremgår af testen kan også siden være ændret.

    Vi har i testen ikke set på fastpris-produkter, hvor man betaler en fast pris til el-leverandøren pr. kWh, man forbruger i en bestemt periode, fx 3 eller 6 måneder. Vi har således valgt udelukkende at sammenligne direkte sammenlignelige produkter – de variable elprisprodukter. Dette er valgt på baggrund af at de variable el-produkter efterhånden dominerer markedet.

    I vores brugerundersøgelse svarer ca. 70%, at de har en variabel pris. For nogle forbrugere vil fastpris være det rigtige valg. Hvem der har den bedste fastprisaftale, siger testen ikke noget om.

  • Vi har søgt at medtage et bredt udvalg af de danske el-leverandører. Konkret har vi udvalgt el-leverandørerne ud fra den undersøgelse, vi lavede af de danske el-leverandørers betalingsmuligheder i december 2022. Det betyder, at et nyt selskab som eksempelvis Nordisk Energy ikke er medtaget. Herudover har det været et krav, at leverandøren tilbyder produkter med variabel pris, hvorfor et selskab som fx Edison ikke er medtaget. 

    Herudover har vi valgt ikke at inkludere rabataftaler. Det betyder, at fx FDM Strøm og Elforbundet ikke er med i oversigten. Er du i forvejen medlem af FDM, kan FDM strøm være et fornuftigt valg. Elforbundet kan også være et fornuftigt valg, hvis du ønsker at abonnere på deres nyhedsbrev med reklamer.

  • Vi har beregnet den samlede pris 1. ĂĄr for 6 forskellige cases med forskelligt forbrug: 2.000, 3.000, 4.000, 6.000, 10.000 og 15.000 kWh. 

    Når man har en variabel elprisaftale, vil der være elementer, der er ens mellem selskaberne, uanset hvilket selskab, du vælger. Det gælder fx spotprisen på elbørsen Nordpool, hvor prisen varierer time for time, men er ens for alle selskaber, samt afgifter til staten og nettariffer, som betales til det lokale netselskab.

    Vi har i beregningen af pris derfor set bort fra de dele, der er ens, uanset hvilket selskab du vælger, og i stedet fokuseret på de dele, som er forskellige fra elselskab til elselskab:

    • oprettelsesgebyr
    • abonnementspris
    • betalingsgebyrer for automatisk betaling (enten automatisk kortbetaling, betalingsservice eller mobilepay)
    • tillæg til spotprisen pĂĄ Nordpool
    • øvrige tillæg/gebyrer som fx netadministrationsgebyr, nethĂĄndteringsgebyr og handelstillæg.
    • tillæg du betaler for de eventuelle køb af oprindelsescertifikater, dvs. ”grøn strøm”. 

    For hver af de 6 cases udregnes prisen som prisen for 1. ĂĄr.

    Den pris der fremgår, er den pris du betaler til din el-leverandør. For hvert selskab har vi indhentet prisinformationer fra selskabernes hjemmeside, som vi har bedt dem om at bekræfte.

    For følgende selskaber har det ikke været muligt at beregne en pris, da de enten ikke er vendt tilbage eller ikke har ønsket at oplyse priser:

    • Strømtid

    For følgende selskaber har det været muligt at beregne en pris, der dog ikke er bekræftet af selskabet:

    • Forsyning Helsingør
    • Jysk energi
    • Karnfull Energi
    • Modstrøm
    • ø/strøm
  • Den strøm der kommer ud af stikkontakten er den samme, uanset hvor du køber din strøm. Vi opfordrer derfor, i trĂĄd med blandt andet RĂĄdet for Grøn Omstilling, til at vælge det billigste elprodukt, og sĂĄ selv kompensere for din klima- og miljøpĂĄvirkning, hvis du ønsker det. 

    I testen har vi således ikke bedømt produkterne på, om de fx har et eller to blade i Forbrugerombudsmandens bladordning.

  • Nogle selskaber har et gebyr for opsigelse indenfor bindingsperioden. I testen trækker det markant ned i bedømmelsen, hvis selskabet har et gebyr for opsigelse inden for bindingsperioden. Forbrugerombudsmanden har tidligere vurderet, at gebyrer over 800 kroner har været ulovlige. De selskaber der har gebyrer over 800 kroner dumper testen.

     

  • I bedømmelsen af kundetilfredshed har vi benyttet EPSI Danmarks branchestudie. Vi har her benyttet gennemsnittet af kundetilfredsheden fra 2021-2022.

    Herudover har vi lavet vores egen kundetilfredshedsundersøgelse. Denne undersøgelse er lavet blandt Forbrugerrådet Tænks brugere og er derfor ikke repræsentativ for den danske befolkning.

    For hvert enkelt selskab kan du læse deres argumenter for, hvorfor de mener du bør vælge dem som el-leverandør.

  • Samlet pris 1.ĂĄr for forbrug pĂĄ hhv. 2.000, 3.000, 4.000, 6.000, 10.000 og 15.000 kWh: 70%

    Bindingsperiode: 5%

    Gebyr for opsigelse indenfor bindingsperioden: 5%

    Kundetilfredshed: 20%