Gå til hovedindhold

Test: Elcykelmotor

Motoren på elcyklen har stor betydning for hvor god din elcykel er og mange elcykelmærker bruger samme motor. Se hvilken center-elcykelmotor du skal spørge efter, når du køber elcykel.

Opdateret d. 21. august 2025

Grundige og uvildige test koster penge

Du kan få adgang til denne og alle andre test på tænk.dk

for 58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Om testen af
Elcykelmotorer

Forbrugerrådet Tænk har testet 62 centermotorer og displaykombinationer til elcykler. Denne test er en del af vores store test af elcykler hvor vi også kigger på andre parametre end motor og display.

Der findes mange forskellige elcykler med centermotor, men mange af dem bruger de samme motorer. Og det er i høj grad motoren på elcyklen, der afgør, hvordan cyklen er at køre med motorkraft. Derfor har Forbrugerrådet Tænk testet en række populære centerelmotorer til elcykler. På den måde kan du, hvis du ser på en elcykel med centermotor, se hvor god en motor du får, og hvordan vi vurderer det display der følger med.

Gennemgribende laboratorietest af centermotorerne

Elcykelmotorerne er blevet sat i en testbænk, hvor en motor simulerer et menneskes pedaltråd og træder med 60 omdrejninger i minuttet – Vi måler effekten på en hastighed på 18 km/t og 23 km/t

Der bliver så testet for forskellige scenarier fx cykling på fladt terræn, på bakker og i modvind. Hvert af de tre scenarier testes med tre forskellige hjælpeniveauer, som elcykelmotoren skal understøtte med.

I testen ser vi bl.a. på hvor god motoren er til at slå til og fra, så det føles behageligt at cykle, vi tester også hvor godt motoren understøtter din cykling i de forskellige terræn-scenarier. 

Disse centermotorer har vi testet

Bafang, Bosch, Giant (Yamaha), Promovec, Shimano, Specialized og Yamaha

Derfor tester vi elcykelmotorer

Elcykelmotoren er en vigtig del af en elcykel, og da elcykler med centermotor ofte er dyre, skal man også kunne stille høje krav til motoren. Første gang vi testede center-elcykelmotorer, oplevede vi at nogle af motorerne slog motoren til og fra på en måde, så man fik en yoyo følelse.

Nogle motorer er også mere kraftfulde end andre, men det er ikke sikkert at den mest kraftfulde motor er den bedste for dig. Der er stor forskel på hvilken motor der er god afhængig af om du cykler på mountainbike i Molsbjerge, eller kører mest i byen i fladt terræn og uden at komme op i højt tempo. 

Vi tester så du kan vælge den bedste model, der passer til dig. Vi tester elcykelmotorer så du kan få et bedre overblik over dine muligheder, når du skal købe elcykel. En elcykel der ikke passer til dit behov, er spildte og ærgerlige penge, og kan hurtig ende som unødig skrot. Vi holder øje med produktudviklingen, og forsøger at skubbe markedet i den rigtige retning.

Mød holdet bag vores elcykelmotor test

Thorben, Thomas og Anders er holdet bag vores test af elcykelmotorer. Testen er udført i samarbejde med andre forbrugerorganisationer i International Consumers Research and Testing, ICRT.

Thorben Bayer

Thorben Bayer

Projektleder
Test og research
Thomas S Pedersen

Thomas S. Pedersen

Projektleder
Test og research
Anders Tranekjær

Anders Flensburg Trankjær

Markedsresearcher
Test og research

Sådan har vi testet elcykel-motorer

  • Kørsel på fladt terræn er en test af, hvordan motoren opfører sig, når den slår til og fra: Er der forsinkelse på, hvornår motoren hjælper eller slår fra, når der bremses? Er der en yoyoeffekt, når du ligger på maksimalhastigheden? Og hvor effektivt understøtter motoren cyklen i forskellige hjælpeniveauer?

  • Kørsel på bakker og stejle bakker er en test af, hvor meget hjælp motoren giver ved stigninger og bakker i de forskellige hjælpeniveauer. Det bliver målt både med og uden gearskifte og både ved hastigheder omkring 18 km/t. og knap 23 km/t.

  • Acceleration og assistance er en test af, hvordan motoren begynder at hjælpe under acceleration. Er det meget tydeligt og giver et ryk eller en mere glidende og behagelig acceleration?

    Hvor behagelig er accelerationen fra 0 og op til 25 km/t. både med og uden gearskifte?

  • Display og betjening vurderes på, hvor let displayet er at betjene, hvor overskueligt det er, hvilken information der er til rådighed, samt hvor let det er at se displayet i eksempelvis kraftigt sollys

  • Motoreffektivitet er målt for, hvor effektivt motoren omsætter energien til fremdrift.

  • Motorstøj er vurderet ved at måle, hvor meget motoren larmer, og hvor generende lyden er.

    • Kørsel på fladt terræn 30 %
    • Kørsel på stigninger og bakker 30 %
    • Acceleration og assistance 20 %
    • Display og betjening 10 %
    • Motoreffektivitet 5 %
    • Motorstøj 5 %

    Testen er udført i samarbejde med andre forbrugerorganisationer i International Consumers Research and Testing, ICRT.

Spørgsmål og svar om elcykelmotorer

  • Hvilken elcykelmotor der er bedst, kommer an på dit behov og hvad du skal bruge din elcykel til.

    I vores test opnår tre elcykelmotor at blive Bedst i test, i kombination med flere forskellige displays.  I alt bliver 11 motorer i kombination med forskellige displays Bedst i Test.

    Du skal være logget ind, for at se resultaterne af vores elcykelmotor test

  • Batteriet til en elcykel har betydning for hvor langt du kan køre. Et batteri på omkring 400 Wh (Watt timer) er et godt standardbatteri. 

    Læs mere om hvilket batteri du skal vælge og hvordan du passer på det på vores hjemmeside.

    Batteri til elcykler: Det skal du vide

Mere om elcykelmotorer og elcykler

Få gode råd til hvordan du vælger det rigtige produkt og meget mere.