Anja Philip: Forbrugere agerer rentefri bank for elselskaberne
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Forbrugere agerer rentefri bank for elselskaberne

· 24. januar 2023
Formand for Forbrugerrådet Tænk Anja Philip

En af mine kolleger har netop modtaget sin elregning. Hun betaler, som langt de fleste forbrugere, aconto, dvs. forud for den strøm, som elselskabet vurderer, at hun vil bruge. Det har de færreste tænkt over gennem årene, for strømprisen og forbruget har været stabilt, og derfor har selskaberne ret præcist kunnet forudse, hvad elregningen ville lyde på. Sådan er det ikke længere.

Min kollegas selskab havde vurderet, at hendes husstand ville bruge 996 kilowatt-timer (kWh), men hun har kun brugt omkring det halve. Det betyder, at hun, som tusinder og atter tusinder af forbrugere, agerer rentefri bank for elselskaberne. Det er nemlig reelt konsekvensen, når man forudbetaler hundreder eller tusindvis af kroner for meget for et fiktivt forbrug. Det er ikke rimeligt, og derfor opfordrer vi elselskaberne til at tilbyde os forbrugere muligheden for at betale for vores faktiske forbrug, som selskaberne nemt kan følge og opgøre med de digitale elmålere.

Man siger, at den, der lever stille, lever godt. Efter at priser og vilkår i elbranchen i en række år har været noget, som forbrugerne ikke interesserede sig nævneværdigt for, var 2022 året, hvor det i den grad ændrede sig. Og vi kan se på de mange henvendelser til vores rådgivning, at det for ofte er svært at træffe et trygt og godt valg på energimarkedet.

Der er brug for, at myndighederne bruger langt flere kræfter på at kontrollere, om elselskaberne lever op til reglerne på området. Anja Philip Formand i Forbrugerrådet Tænk

Vi har i flere år råbt op om skruppelløse sælgere fra nogle elselskaber, der groft vildleder os forbrugere om priser og vilkår. Det sker desværre fortsat, og forhåbentlig vil myndighederne snart slå hårdere ned på det, for det skal ikke kunne betale sig at snyde. Samtidig er det svært som forbruger at gennemskue elregningen og i det hele taget at få oplysninger og hjælp fra selskaberne. Vi har selvfølgelig en forståelse for, at virksomhederne i en kortere periode kan blive lagt ned af mange kundehenvendelser.

Men svære tider skiller fårene fra bukkene, og noget tyder på, at det har været for nemt at starte nye   elselskaber op. I hvert fald står det klart, at der er brug for, at myndighederne bruger langt flere kræfter på at kontrollere, om elselskaberne lever op til reglerne på området.

Vi vil her i foråret lave en test af elselskaber, så I medlemmer nemmere kan sammenligne priser og vilkår, og vi vil tage jeres input om elmarkedet med og gå i dialog med elselskaber, myndigheder og politikere om, hvordan elmarkedet kan blive mere forbrugervenligt. Det er der brug for.

Med venlig hilsen

Anja Philip

Formand