Gå til hovedindhold

Forsinket på tog- eller busrejse i Europa? Her er dine rettigheder

Rejser du med tog eller bus gennem flere lande i EU, skal du ofte skifte flere gange for at nå din destination. Men hvad har du ret til, hvis du ikke når en afgang? Få svaret her.

Foto: Getty Images · 19. august 2025
Tog forsinket i Europa

Rejser du med tog eller bus indenfor EU, Norge eller Schweiz, er du i mange tilfælde beskyttet af en række passagerrettigheder, hvis der opstår problemer undervejs. Det gælder både, hvis du bliver forsinket, eller du ikke når et skift undervejs.

Dine passagerrettigheder betyder typisk, at du kan komme med en anden afgang videre eller få penge tilbage.

Rejser du med tog, er du generelt bedre stillet, end hvis du rejser med bus.

Køb helst tog- eller busbilletterne samme sted

Billetter til rejser, der går igennem flere lande, kan du ikke nødvendigvis købe samme sted. Men hvis du kan, er det en god idé at gøre det.

På togrejser, hvor du har købt din billet samlet hos ét selskab, er du i udgangspunktet dækket, hvis et skifte kikser på grund af en forsinkelse. Det gælder også, hvis du får udleveret flere billetter, men har købt dem sammen som ét køb.

Sammensætter du selv din rejse af flere billetter, som du køber forskellige steder, kan du ikke være sikker på, at du har de samme rettigheder. Derfor er det en god idé, at du sørger for, at du har god tid til at skifte.

På busrejser vil selskabet i nogle tilfælde også dække en tabt forbindelse, hvis du har købt en samlet billet. Dine rettigheder er dog ikke lige så stærke, som hvis du rejser med tog. Derfor skal du huske at have god tid til at skifte.

Sådan klager du

Klager du over en togrejse, kan du sende klagen til hvilket som helst selskab, du har brugt på din rejse. Du har ret til at få svar senest efter en måned.

Rejste du med bus, skal du sende klagen til det busselskab, du rejste med, da forsinkelsen eller aflysningen skete. Du har tre måneder til at klage. Busselskabet skal reagere efter senest en måned og give dig endeligt svar inden for tre måneder.

Er du utilfreds med svaret fra tog- eller busselskabet, kan du anke sagen. Det skal du gøre i det land, hvor selskabet, du har haft kontakt med, kommer fra.