Det har du ret til, hvis dit tog er forsinket
Rejser du med tog, og bliver du forsinket, har du en række rettigheder. Få styr på dem her, så du undgår du at blive snydt.

Er dit tog aflyst eller forsinket med mere end en time, giver EU-regler dig en række rettigheder. Rettighederne gælder som udgangspunkt for alle togrejser i EU-lande. Nogle lande har dog undtagelser, der kan betyde, at dine rettigheder ikke gælder på visse togrejser.
De nævnte regler er EU's minimumsregler, der gælder for alle togrejser i EU. Ofte har de enkelte trafikselskaber bedre dækning. Danske trafikselskaber har fx generelt bedre regler, end EU kræver. Tjek dine rettigheder og søg rejsetidsgaranti på trafikselskabets hjemmeside.
Bemærk, at hvis du køber billetten efter, du har fået information om forsinkelsen, kan du ikke få erstatning.
Du har ret til information
Er dit tog aflyst eller forsinket, har du altid ret til tilstrækkelig information om situationen, mens du venter. Det gælder, uanset hvor lang ventetid du har.
Hold dig opdateret på Rejseplanen (for rejser i Danmark), skærme og ved højtalerudkald.
Får du ikke information, kan du klage til trafikselskabet.
Du har ret til at få pengene tilbage eller fortsætte rejsen
Informerer togselskabet om, at din rejse bliver mere end 60 minutter forsinket, skal de give dig valget mellem enten at opgive din rejse og få pengene tilbage eller fortsætte rejsen.
Opgiver du din rejse, skal du have pengene tilbage for de dele af rejsen, der ikke er gennemført, og for hele rejsen, hvis formålet med din rejse ikke længere er muligt. Du kan også have ret til at blive transporteret tilbage til den station, du startede din rejse fra.
Vælger du at fortsætte din rejse, har du ret til at blive transporteret til dit endelige bestemmelsessted så hurtigt som muligt eller på en senere dato, du selv vælger.
Du har også ret til alternativ transport, hvis dit tog er blokeret, og driften er afbrudt.
Kontakt en medarbejder på stationen, i toget eller over telefonen for at høre, hvad du skal gøre.
Du har ret til kompensation
Fortsætter du din rejse, og er du forsinket en time eller mere ved ankomst til den station, du havde billet til, har du ret til erstatning.
Du har ret til:
- 25 procent af billetprisen, hvis toget er mellem 1 og 2 timer forsinket.
- 50 procent af billetprisen, hvis toget er over 2 timer forsinket.
Satserne ovenfor er minimumskravet. Hos nogle trafikselskaber kan du få flere penge tilbage eller få penge tilbage, selvom du er mindre end en time forsinket.
Kontakt det togselskab, du har rejst med eller besøg deres hjemmeside for at søge om kompensation.
Du har ret til at få anvist et andet tog, hvis du ikke når at skifte på grund af forsinkelse
Har du billet til en rejse, hvor du skal skifte en eller flere gange, har du ret til at få anvist et nyt tog, hvis du ikke når en forbindelse på grund af en forsinkelse.
Henvend dig til togselskabets kontor på den station, du er strandet på eller kontakt selskabet telefonisk for at få at vide, hvilket tog, du kan tage, så du kan komme frem til din destination.
Du har ret til mad, drikke og overnatning
Bliver du mere end en time forsinket med toget, har du ret til at få noget at drikke og spise på togselskabets regning alt efter, hvor lang ventetid du har.
Sidder du i et IC-tog eller IC-lyntog, vil personalet typisk dele vand og andet ud til passagererne.
Står du på perronen, eller rejser du med et tog uden service ombord, kan du købe mad og drikke for op til 75 kr. i en af DSB’s 7-Eleven kiosker på stationerne. Efterfølgende kan du få pengene tilbage fra DSB.
Bliver du nødt til at vente natten over, har du ret til at få betalt en overnatning på et hotel.
Sådan kan du klage
Har du ikke fået det, du har ret til? Så kan du klage til trafikselskabet, du har rejst med.
Afviser de din klage, eller får du ikke et tilfredsstillende svar, har du forskellige muligheder.

Forsinket med bus på tværs af landet? Det har du ret til
Skal du rejse 250 kilometer eller derover med bus indenfor EU, har du ret til en række ting, hvis du bliver forsinket.

Forsinket på tog- eller busrejse i Europa? Her er dine rettigheder
Rejser du med tog eller bus gennem flere lande i EU, skal du ofte skifte flere gange for at nå din destination. Men hvad har du ret til, hvis du ikke når en afgang? Få svaret her.

Bus, tog eller metro: Sådan klager du over din rejse
Oplever du noget i bus, tog eller metro, som du er utilfreds med, kan du klage. Men hvem skal du klage til, og hvordan gør du? Få svaret her.