Pakkerejse eller charterrejse? Her er dine rettigheder
Hvad gør du, hvis rejseselskabet går konkurs, og hvad har du ret til, hvis prisen på dit charterrejse pludselig stiger eller selskabet går konkurs? Få overblik over dine rettigheder her.
Skal du på en charterferie eller en anden type pakkerejse skal du være opmærksom på dine rettigheder.
Her får du svar på:
- Hvordan ved du, at din rejse er en pakkerejse/charterferie?
- Hvad gør du, hvis rejsebureauet aflyser din ferie?
- Hvad gør du, hvis bureauet ændrer din rejse inden afgang?
- Hvad gør du, hvis rejseselskabet går konkurs?
- Hvad gør du, hvis du ikke får pengene tilbage for en aflyst rejse?
- Skal du tage i mod en voucher?
- Kan du selv afbestille din pakkerejse?
- Er rejseforsikring nødvendig?
- Hvor kan du klage?
Få hjælp her.
Hvordan ved du, at din ferie er en pakkerejse/charterferie?
Dine rettigheder afhænger af, hvilken type rejse du skal på - eller er på. Her skelner man mellem to typer af rejser:
- Rejser, hvor du selv har købt flybilletter
- Pakkerejser
En pakkerejse er for eksempel en charterfere, en fodboldrejse, en koncertrejse eller lignende, hvor du har købt mindst to af disse ting: Transport, overnatning, anden turistmæssig ydelse såsom liftkort eller koncertbillet, udlejning af bil eller andet. Bruger salgsstedet selv betegnelsen pakkerejse om turen, er det også en pakkerejse.
Hvad gør du, hvis rejsebureauet aflyser din ferie?
Hvis rejsebureauet oplyser dig om, at din rejse er aflyst, kan du gå ud fra, at rejsen er aflyst, og at du kan få dine penge tilbage. Det gælder også for udgifter, du har haft i forbindelse med fx leje af bil eller billetter til arrangementer – men kun hvis de er købt som en del af din pakkerejse. Rejsebureauet skal betale dine penge tilbage til dig inden for 14 dage.
Sørg for at få på det på skrift, hvis et bureau aflyser din rejse.
Et rejsebureau kan fx aflyse rejsen, hvis der er ikke er nok tilmeldte i forhold til aftalen, der er indgået og bureauet oplyser dig om det inden for dens frist. Rejsebureauet kan også aflyse rejsen, hvis der før afrejse forekommer uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder.
De danske rejsebureauer aflyser som udgangspunkt rejsen, hvis området frarådes af Udenrigsministeriet. Det er dog ikke et lovkrav, så hvis det er vigtigt for dig, så spørg dit rejseselskab, om de aflyser i det tilfælde, og få svaret på skrift. Husk, at rejser ikke længere frarådes pga. corona.
Hvad gør du, hvis bureauet ændrer din rejse inden afgang?
Pris: Rejsebureauet kan hæve prisen med op til 8 procent før afrejse. Prisen må kun hæves, hvis det er som følge af udgifter til brændstof eller andre energikilder, valutakurser, eller skatter, afgifter eller gebyrer pålagt fra en tredjepart.
Prisforhøjelsen er kun gyldig, hvis den er oplyst klart og tydeligt på et varigt medium senest 20 dage før rejsens begyndelse, og der foreligger en beregning. Forbrugerrådet Tænk mener, at det er et usædvanligt og væsentligt vilkår, så det skal fremhæves i aftalen for at være gyldigt. Hvis prisen falder, så kan du også have ret til at få penge retur.
Væsentlige ændringer: Hvis rejsebureauet ændrer væsentlige kendetegn for din rejse før du skal af sted, så har du ret til at hæve købet og få alle dine penge tilbage. Ændringen kan fx være destinationen, ruten, varighed, tidspunkter, overnatningens beliggenhed, transportmiddel, inkluderede måltider og udflugter. Hvis du accepterer ændringerne før afrejse, så kan du have ret til et afslag på rejsen.
Hvad gør du, hvis rejsebureauet går konkurs?
Vi anbefaler, at du så vidt muligt altid køber rejser hos selskaber, der er omfattet af Rejsegarantifonden, for går dit pakkerejseselskab konkurs, giver det dig bedre muligheder for at få dine penge tilbage, hvis du endnu ikke er taget af sted, og bedre hjælp til at komme hjem fra rejsen, hvis du allerede er taget af sted.
Går det pakkerejseselskab, du har købt din rejse igennem, konkurs skal du tjekke, om selskabet er dækket i Rejsegarantifonden her (åbner i nyt vindue). Det er ikke nok, at rejsearrangøren skriver på sin hjemmeside, at de er registreret i Rejsegarantifonden, for det medfører ikke automatisk, at de også er dækket af fonden.
Sådan skal du forholde dig, hvis det rejseselskab, du har købt din ferie hos, går konkurs og er dækket i Rejsegarantifonden:
- Hvis du endnu ikke er taget af sted på din ferie: Du skal ikke regne med at kunne komme af sted på din pakkerejse, hvis rejseselskabet går konkurs. Er selskabet dækket i Rejsegarantifonden, vil du få erstattet det beløb, du har betalt for rejsen.
- Hvis du er taget af sted på din ferie: Hvis det selskab, du rejser med, er dækket i Rejsegarantifonden, kan du som udgangspunkt forvente, at din ferie kan fortsætte som planlagt. Der kan dog være tilfælde, hvor du bliver nødt til at rejse hjem tidligere end planlagt.
Hvis dit pakkerejseselskab går konkurs – og selskabet ikke er dækket hos Rejsegarantifonden, så bør du undersøge, om de er tilmeldt en garantiordning i et andet EU/EØS-land. Bed rejseudbyderen oplyse dig om en eventuel garantiordning.
Tjek også din rejseforsikring. De fleste forsikringer omfatter ikke konkurs, men nogle gør.
Har du købt din pakkerejse med et Mastercard eller et andet internationalt kort, så er der en konkurssikring tilknyttet. I det tilfælde kan du gøre indsigelse hos din bank, som kan søge erstatning på dine vegne.
Det skal du gøre, hvis du ikke får pengene tilbage
Er pakkerejsen aflyst af bureauet, eller har du selv haft ret til at ophæve købet, har du ret til at få dine penge tilbage inden for 14 dage.
Sker det ikke, så klag først til rejsebureauet for at få dine penge tilbage. Klag på skrift, så du har dokumentation for din klage – og husk at skrive en deadline for, hvornår du senest skal have pengene tilbage i din klage.
Hvis det ikke hjælper, så kan du klage til Pakkerejseankenævnet.
Betaler rejsebureauet ikke dine penge tilbage? Har du kontaktet virksomheden for at finde en aftale? Er rejsen købt på nettet? Og er rejsen betalt med et kreditkort som for eksempel et Visakort eller Mastercard? Så kan du i nogle tilfælde få banken til at tilbageføre betalingen, fordi du aldrig har fået den vare, du har betalt for.
Skal du tage i mod en voucher?
Rejsebureauet kan tilbyde dig en voucher i stedet for din rejse. Hvis rejseselskabet aflyser rejsen, har du ret til at få pengene tilbage og er du er ikke forpligtet til at tage imod en voucher. Vælger du at tage imod en voucher, så skal du være opmærksom på, at du kan komme til at betale en merpris for en ny rejse på et andet tidspunkt. Hvis din voucher er elektronisk og du ikke har fået den brugt inden udløb, så kan du få pengene retur for den.
Hvis bureauet går konkurs, før du har indløst din voucher, vil Rejsegarantifonden som udgangspunkt dække tabet. Det kræver dog, at rejsebureauet er medlem af fonden.
Læs altid betingelserne grundigt, før du tager imod voucheren.
EU-Kommissionen anbefaler, at din voucher som minimum skal leve op til disse krav.
- Dit tilgodebevis skal minimum være gyldig i 12 måneder – gerne helt op til tre år.
- Rejsebureauet skal automatisk refundere voucheren, når den ikke længere er gyldig.
- Er voucheren gyldig længere end 12 måneder, skal rejsebureauet spørge dig efter 12 måneder, om du i stedet vil have pengene udbetalt.
- Du skal kunne give din voucher videre til andre personer uden ekstra omkostninger.
- Din voucher kan indeholde bonus – for eksempel kan den dække 110 % af dine oprindelige udgifter til rejsen.
Hvis du vil klage
Hvis du mener, at rejsebureauet ikke lever op til dine forventninger eller overholder reglerne, så kan du klage til rejsebureauet. Klag altid på skrift, så du har dokumentation for din klage.
Giver rejsebureauet dig ikke medhold i din klage, så kan du klage til Pakkerejseankenævnet.
Vil forsikringsselskabet ikke hjælpe dig, selv om der står i vilkårene, at rejseforsikringen dækker? Så kan du klage over forsikringsselskabet. Klag først til forsikringsselskabet – og helst på skrift, så du har dokumentation for din klage. Hjælper forsikringsselskabet dig ikke, kan du klage videre til Ankenævnet for forsikring.
Kan du selv af afbestille din pakkerejse?
Afbestiller du din rejse, får du næppe alle dine penge tilbage. Rejsebureauet kan beholde beløbet for de udgifter de har haft, som de ikke kan få refunderet – men du skal have en begrundelse for det beløb, du får tilbage.
Rejsebureauet kan tilbyde dig at ombooke din rejse. De er ikke forpligtede til at gøre det, og du er ikke forpligtet til at tage imod et sådan tilbud, men kontakt dem og hør om dine muligheder.
Er rejseforsikring nødvendig?
Sørg for at have en rejseforsikring, når du skal på ferie, og vær opmærksom på, at der er stor forskel mellem de forskellige forsikringer - både når det gælder priser men også dækninger.
Læs derfor dine forsikringsbetingelser grundigt igennem.
Aflyst fly: Skal flyselskabet eller rejsebureauet betale kompensation?
Flyselskaber bør automatisk udbetale kompensation ved forsinkelser og aflysninger
Vi mener, at flyselskaberne skal påkræves automatisk at udbetale kompensationen og refusion til de aflysningsramte og forsinkede passagerer.
Aflyst eller forsinket fly: Beregn, hvad du har ret til
Kan du få kompensation, hvis dit fly er aflyst eller forsinket? Og hvad har du ret til, hvis kufferten forsvinder? Tjek dine flyrettigheder her.