Gå til hovedindhold

Elcyklens motor: Hvilken placering er bedst?

Elcykler drives enten af en frontmotor, centermotor eller baghjulsmotor. Hvad er forskellen på de tre motorplaceringer, og er det vigtigt? Få hjælp her.

Trine Brøndsted · Foto: Getty Images · 21. august 2025
elcykelmotor - hvad er bedst? centermotor, forhjulsmotor eller baghjulsmotor

Fotokredit: Getty Images

Elcykler drives af en elmotor, der får strøm fra et batteri. Der findes flere typer elcykler, og forskellene mellem typerne er mange. Motorens placering på elcyklen er en af de vigtigste forskelle. 

Elcykler kommer typisk med elmotoren placeret: 

Elcykler med frontmotor er ofte billigere end dem med centermotor og baghjulsmotor. Men foruden besparelsen, er der en række vigtige forskelle på de 3 typer elcykler. Trækkraft, komfort og pris spiller alt sammen ind på dit valg af elcykel. 

Hvilken motor er den rigtige for dig? Det ser denne artikel nærmere på. 

Centermotor på elcyklen: Det betyder det for dig

Elcykler med centermotor har motoren placeret midt på stellet nede ved pedalerne.

Centermotoren tilpasser motorkraften efter, hvor hårdt du selv træder i pedalerne. Vil du have meget hjælp af elmotoren, skal du også selv yde. Til gengæld kan du køre længere på en opladning

Elcykler med centermotor er ofte dyrere end modeller med frontmotor. Dog kan du sagtens finde modeller med centermotor til nogenlunde samme pris som en med frontmotor.

Da vi spurgte ejerne af elcykler hvor glade de var for deres elcykel, var ejerne af elcykler med centermotor de mest tilfredst. Centermoteren gør det nemlig nemmere at kontrollere cyklen fart. 

Fordele og ulemper ved en centermotor

Fordele

Ulemper

  • Føles mere som en almindelig cykel

  • Trådet i pedalerne føles mere normalt

  • Du får mere motion

  • Kører langt på batteriet

  • Bedre kontrol over farten (sammenlignet med front- og baghjulsmotorer)

  • Kræver flere kræfter (sammenlignet med især frontmotor)

  • Koster mere

Frontmotor på elcyklen: Det betyder det for dig

Elcykler med frontmotor har motoren placeret forrest. Motoren er en del af forhjulet, hvor den er bygget ind i selve navet. Fornavet er derfor markant større end på en almindelig cykel, og forhjulet er også tungere. 

Forhjulets ekstra vægt er ikke et problem ved normal kørsel, men du skal være opmærksom i sving, hvor styring af cyklen er anderledes tungere end på en normal cykel. Cyklen er ikke svær at håndtere, men du kan mærke den ekstra vægt på forhjulet. 

Frontmotoren trækker kun, når du træder i pedalerne. Motoren giver fremdrift alt efter det hastighedsniveau, du har indstillet cyklen til. Og det uanset, om du træder let eller hårdt i pedalerne. Det kan gøre det svært for dig at kontrollere farten 

Fordelene ved en frontmotor på din elcykel er, at motoren nemmere giver dig en høj hastighed i forhold til motoren på en centermotor, hvor du skal bruge flere kræfter for at køre hurtigt. 

Ulemperne ved en elcykel med frontmotor kan være manglende friløb. Her kan du opleve at motoren bremser dig i stedet for at lade dig trille, når du ikke træder i pedalerne. 

Fordele og ulemper ved frontmotor

Fordele

Ulemper

  • Du få masser af hjælp fra motoren

  • Du kan komme hurtigere op i fart

  • Cyklen er tungere foran, og er også tungere at træde

  • Cyklen har ofte manglende friløb

  • Det er svært at kontrollere farten

  • Batterierne løber hurtigere tør for strøm (sammenlignet med centermotor) da motoren laver alt arbejde.

Baghjulsmotor på elcyklen: Det betyder det for dig

Baghjulstrukne elcykler har motoren bygget ind i selve baghjulet. Derfor har disse modeller også typisk udvendige gear og dermed flere gear end traditionelle elcykler med indvendige gear, til glæde for dem, der godt kan lide at cykle hurtigt og med mange gearskift. 

Ladcykler har også typisk baghjulsmotor 

Fordele og ulemper ved baghjulsmotor

Fordele

Ulemper

  • Flere gear betyder mere fart

  • Udvendige gear betyder mere vedligeholdelse

  • Det er svært at kontrollere farten

  • Batterierne løber hurtigere tør for strøm (sammenlignet med centermotor) da motoren laver alt arbejde.

Hvor kører du mest? - det kan have betydning for valg af motor 

Det er ikke kun placering af motoren der har betydning. Valg af motor er også vigtig. Nogle motorer er lavet til særlig kørsel, og det er ikke sikkert, at en kraftig motor med voldsom acceleration er bedst, hvis du mest kører i en befærdet by med meget trafik. Det samme gælder for placeringen. 

  • Kører du meget på bakker, skal du overveje en kraftig motor, som kan give god fart og assistance på stigninger. Skal du køre langt i bakket terræn, skal du være opmærksom på, hvor meget batteri bakkerne æder.
  • Kører du mest i byen, skal du være meget opmærksom på, hvordan cyklen er at starte og stoppe. For meget acceleration kan være ubehageligt, når du skal starte bag ved mange andre cyklister.
  • Kører du lange stræk, er det især vigtigt, at yoyo-effekten ikke genererer dig, og at cyklen er behagelig at holde ved maksimal hastighed med understøttelse. 

Har du mulighed for at vælge mellem flere forskellige modeller af elcykelmotor, så se i vores elcykelmotor test, hvilke, der passer bedst til dit behov.