Forsinket, forsvundet eller ødelagt bagage på din flyrejse?
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Forsvundet, forsinket eller ødelagt flybagage? Det skal du gøre

Hvad skal du gøre, hvis din bagage er forsinket, gået i stykker eller slet ikke dukker op i lufthavnen? Og hvad er dine rettigheder? Find svarene her.

Julie Damkjær og Vibeke Myrture Jensen · Foto: Getty Images · 5. juli 2024
Personer venter på deres bagage i lufthavnen

Hvis der sker noget med din bagage, mens den er i flyselskabets varetægt, er flyselskabet normalt forpligtet til at give dig erstatning.

Læs her, hvornår du kan få erstatning, og hvad du skal gøre, hvis din bagage er forsinket, forsvundet eller ødelagt.

Forsinket eller forsvundet bagage: Det skal du gøre

Hvis din bagage ikke dukker op, efter du er landet, skal du – lige så snart du opdager forsinkelsen – henvende dig til flyselskabet eller dem, der håndterer bagagen i lufthavnen.

De laver en PIR-rapport (Property Irregularity Report), som er dit bevis for, at bagagen er forsinket. Rapporten er nødvendig for, at du kan få erstatning af flyselskabet.

Få lavet PIR-rapporten, så snart du lander i lufthavnen og opdager forsinkelsen. Ellers skal du tilbage til lufthavnen for at få den lavet inden for syv dage.

På dit flyselskabs hjemmeside kan du bruge sagsnummeret fra din PIR-rapport til at spore din bagage. Kontakt flyselskabet, hvis du er i tvivl om, hvordan du gør. 

Du kan godt fortsætte din rejse som normalt, selv om du mangler din bagage. I mellemtiden skal du selv lægge ud for nødvendige erstatningskøb som for eksempel tandbørste, undertøj, oplader og medicin. Gem kvitteringerne på dine erstatningskøb.

Hvornår ses din bagage som forsvundet?

Flyselskabet ser din bagage som forsvundet, hvis den ikke er dukket op efter 21 dage. Det er også efter 21 dage, at du selv kan klage skriftligt til dit flyselskab for at søge erstatning, hvis bagagen ikke er dukket op.

Hvis din bagage dukker op senere hen, har flyselskabet ansvaret for at levere den hjem til dig uden beregning.

Ødelagt bagage: Det skal du gøre

Hvis der er kommet skader på din bagage, mens den var i flyselskabets varetægt, skal du reagere, så snart du opdager det. Henvend dig til flyselskabet, som stod for flyvningen eller dem, der håndterer bagagen i lufthavnen.

Få dem til at lave en PIR-rapport (Property Irregularity Report), som er dit bevis for, at bagagen er gået i stykker, og som du skal bruge for at få erstatning af flyselskabet. Få lavet PIR-rapporten, så snart du lander i lufthavnen – eller senest syv dage efter.

Klag skriftligt til flyselskabet, du fløj med senest syv dage efter, du har modtaget din ødelagte bagage. Din klage skal indeholde PIR-rapporten og dokumentation for de ting, du har været nødt til at købe som erstatning for de ødelagte ting.

Fortæl flyselskabet skriftligt, hvornår du vil have dine erstatningspenge. Ellers kan udbetalingen ende med at trække ud, for der er ingen regler for, hvor hurtigt flyselskabet skal sende dig erstatningsbeløbet.

Flyselskabet skal dække dine udgifter til reparation af det ødelagte indhold og/eller køb af ny kuffert. Hvis noget er gået i stykker og ikke kan repareres, skal flyselskabet erstatte det.

Flyselskabet er dog ikke forpligtet til at dække buler eller skrammer og er heller ikke forpligtet til at dække skader på bagagen, som skyldes dine egne fejl eller mangler på for eksempel din kuffert.

Hvornår kan du få erstatning?

Du har ret til erstatning, hvis bagagen ikke er dukket op efter 21 dage, eller hvis flyselskabet melder bagagen forsvundet. Flyselskabet dækker dine udgifter til erstatningskøb, som er rimelige i forhold til, hvor lang tid bagagen har været forsinket eller forsvundet, og hvor du skal hen.

Du kan også få erstatning, hvis din bagage er gået i stykker, mens den var i flyselskabets varetægt. Flyselskabet er forpligtet til at dække skader og følgeskader, men de er ikke forpligtet til at dække mere end selve værdien af det ødelagte.

Hvis din forsinkede bagage ender med at dukke op, skal du søge om kompensation for de udgifter, du har haft i forbindelse med forsinkelsen senest 21 dage efter, du har modtaget bagagen. Her skal du også sende en skriftlig klage til flyselskabet. Skriv en tidsfrist for, hvornår du vil have dine erstatningspenge.

Har du købt en pakkerejse gennem et rejsebureau eller rejst med flere flyselskaber, kan du også klage til dem.

Hvilke køb bliver dækket af flyselskabet?

Der er ikke klare regler for, hvor meget du må købe i erstatningskøb. Du har krav på at få dækket ”rimelige erstatningskøb”, men det kan variere fra flyselskab til flyselskab, hvor meget der anses for rimeligt. Du kan tjekke på flyselskabets hjemmeside, om de oplyser en ramme for, hvor mange penge du må bruge på erstatningskøb pr. dag din bagage er forsinket.

Erstatningskøb bør ikke være dyre eller unødvendige, og du skal gemme alle kvitteringerne, så du kan dokumentere dine udgifter. Kontakt flyselskabet, hvis du er i tvivl om, hvad du må købe.

På hjemrejsen har du ikke samme ret til erstatningskøb som på udrejsen. Flyselskaberne antager som udgangspunkt, at du har adgang til de mest nødvendige ting derhjemme. Kontakt flyselskabet, hvis du mener, du alligevel har et velbegrundet behov for erstatningskøb på din hjemrejse og hør, hvad flyselskabet siger til det.

Hvor stor en erstatning kan du få?

Flyselskabet skal ifølge internationale regler under den såkaldte Montrealkonvention dække op til knap 10.000 kroner per person for erstatningskøb, mistet eller ødelagt bagage. Hvis I er to personer, der har pakket i samme kuffert, kan begge søge erstatning på op til knap 10.000 kroner. Disse regler gælder i det meste af verden.

Din indboforsikring eller rejseforsikring vil ofte dække mere end 10.000 kroner, hvis din bagage er blevet forsinket, ødelagt eller helt er forsvundet. Kontakt dit forsikringsselskab for at finde ud af, om din indboforsikring eller rejseforsikring dækker.

Klag over flyselskabet

Har du ikke hørt fra flyselskabet, efter du har sendt din klage? Så send dem en påmindelse – særligt hvis du stadig ikke har modtaget din bagage 21 dage efter, du er kommet hjem.

Hvis du ikke modtager et svar fra flyselskabet, og flyselskabet er dansk, kan du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Er det ikke muligt for Mæglingsteamet for Forbrugerklager at finde en løsning, kan du klage videre til Forbrugerklagenævnet.

Hvis flyselskabet har base i Norge, Island, Storbritannien eller i et andet EU-land end Danmark, kan du få hjælp til at klage hos Forbruger Europa.

Bliv medlem

Få adgang til alle test og artikler på taenk.dk, medlemsmagasinet, gratis juridisk rådgivning og meget mere. Bliv medlem af Forbrugerrådet Tænk for 65 kroner om måneden.

Se mere her