Gå til hovedindhold

Bus, tog eller metro: Sådan klager du over din rejse

Oplever du noget i bus, tog eller metro, som du er utilfreds med, kan du klage. Men hvem skal du klage til, og hvordan gør du? Få svaret her.

Foto: Getty Images · 19. august 2025
Rejsekort stander på tog station, hvor man kan checke ind

Bøder, manglende udbetaling af rejsetidsgaranti eller fejl på rejsekortautomaterne. Har du haft en dårlig oplevelse i bus, tog eller metro, kan du klage til det trafikselskab, du har rejst med.

Klager over rejsekortet skal du sende til Rejsekort Kundeservice. Handler din klage om en kontrolafgift, skal du i stedet klage til selskabet, som har givet dig den.

Klag altid skriftligt. Så har du dokumentation for, at du har klaget. Det er en god idé, at du skriver, hvornår og hvor oplevelsen fandt sted.

Ankenævnet kan også hjælpe dig

Afviser trafikselskabet din klage, eller får du ikke et tilfredsstillende svar, kan du sende klagen videre til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro. 

Ankenævnet for Bus, Tog og Metro er en privat klageinstans, som behandler klager fra passagerer i bus, tog eller metro. Forbrugerrådet Tænk sidder med i ankenævnet som repræsentant for passagererne.

Inden du klager til ankenævnet, kan det være en god ide at undersøge, om ankenævnet har truffet afgørelser i sager, der ligner din.

Du kan også ringe til nævnet for at få sparring på, om dine oplevelser umiddelbart ser ud til at kunne danne grundlag for en klagesag.

Kontakt DSB's kundeambassadør

Har du klaget over en oplevelse i et DSB-tog, hvor du ikke er enig i deres svar? Så har du også mulighed for at sende klagen videre til DSB’s kundeambassadør.

DSB's kundeambassadør er ansat til at sørge for, at du får den service, du forventer, og har ret til hos DSB.

Kundeambassadørens afgørelse i din sag kan betyde, at DSB ændrer deres regler eller forbedrer den information, de giver til passagererne.