Gå til hovedindhold

Sådan genkender du greenwashing

Nogle virksomheder bruger avancerede tricks til at lyve sig grønnere, end de i virkeligheden er. Få hjælp til at spotte greenwashing her.

Morten Steiniche · Foto: Getty Images · 25. august 2025
Greenwashing mærke, hvor der står CO2 neutral

Hvorfor er det vigtigt for dig?

Greenwashing kan få dig til at købe produkter, der ikke er så grønne og miljøvenlige, som de ser ud. Her lærer du at spotte de vildledende budskaber, så du kan træffe bedre valg – og undgå at blive snydt.

Vildledende grøn markedsføring – eller greenwashing, som det også kaldes – er ulovlig.

Ikke desto mindre er der masser af eksempler på virksomheder, som bruger mere eller mindre avancerede metoder og tricks til at bilde forbrugere, investorer, myndigheder og andre ind, at de er grønnere og mere klimavenlige, end de i virkeligheden er. Og det er et problem, fordi forbrugerne skal kunne stole på virksomhedernes grønne udsagn i markedsføringen.

Læs om de forskellige typer af greenwashing og få hjælp til at genkende dem her.

Hvad er greenwashing?

”Greenwashing prøver at få dig som forbruger til at tro, at du gør mindre skade på miljøet, end du faktisk gør, når du vælger bestemte produkter. Det betyder, at dine valg ikke nødvendigvis støtter de mest ansvarlige løsninger – og det  gavner ikke den grønne omstilling,” siger Vibeke Myrtue Jensen, miljøpolitisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk.

Greenwashing prøver at få dig som forbruger til at tro, at du gør mindre skade på miljøet, end du faktisk gør, når du vælger bestemte produkter. Vibeke Myrtue Jensen Miljøpolitisk rådgiver, Forbrugerrådet Tænk

Greenwashingen er desuden blevet mere sofistikeret og i mange tilfælde også sværere at gennemskue. Den uafhængige engelske miljøorganisation Planet Tracker har identificeret flere forskellige typer af greenwashing, fx greencrowding, greenlighting, greenshifting og greenlabelling, som du kan se eksempler på her.

”Husk at bruge din sunde fornuft og kritiske sans. Vær opmærksom på idylliske billeder, vage beskrivelser samt påstande om bæredygtighed, klima eller miljø, og gå efter uafhængige mærkningsordninger. Og måske vigtigst: Køb kun det, som du har brug for,” siger Vibeke Myrtue Jensen.

En af de mest udbredte former for greenwashing er brugen af udokumenterede ord og vendinger, der indikerer, at produktet er ”grønt” eller ”klimavenligt”, selvom det måske slet ikke er det.

Mange af de greenwashingsager, der havner hos Forbrugerombudsmanden, handler netop om, hvordan virksomhederne markedsfører deres produkter med vildledende grønne budskaber.

Tak, fordi du læser med

Som medlem får du adgang til alle test og artikler på tænk.dk for

58 kr. / måned

Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Allerede medlem?

Her er nogle af de seneste sager om greenwashing

Juli 2025
Optikerkæden Profil Optik markedsførte en brilleserie som fremstillet af genanvendt plast, der opsamles af fiskere i Middelhavet. Men optikerkæden kunne ikke med tilstrækkelig sikkerhed dokumentere oprindelsen på materialet til brillerne. Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at Profil Optik overtrådte markedsføringslovens forbud mod vildledning med sine klima- og bæredygtighedsudsagn om brillerne.

Juni 2025
Royal Unibrew accepterer en bøde på fire millioner kroner for at markedsføre Egekilde-vand med udsagn om CO2-neutralitet. Forbrugerrådet Tænk har stået bag anmeldelsen til Forbrugerombudsmanden.

Marts 2025
Forbrugerrådet Tænk og Continual anmelder Københavns modeuge og syv tøjmærker for greenwashing til Forbrugerombudsmanden. Samme måned anmelder Forbrugerrådet Tænk også SAS-programmet Conscious Traveler til Forbrugerombudsmanden for greenwashing. 

Januar 2025
Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for greenwashing, da flyselskabet påstår, at kunderne kan flyve mere bæredygtigt med dem.

November 2024
Mercedes-Benz Danmark bliver idømt en bøde på en million kroner for at have greenwashet med vildledende miljøudsagn som fx ”certificeret miljøvenlig”.

September 2024
Forbrugerombudsmanden indskærper markedsføringsloven over for rejseplatformen Momondo, som har kåret det mest klimavenlige hotel i København, hvilket er greenwashing.

Juni 2024
Forbrugerombudsmanden sætter endelig en stopper for den omdiskuterede mærkningsordning for grøn strøm.

Maj 2024
Forbrugerrådet Tænk anmelder 11 forskellige produkter til Forbrugerombudsmanden for greenwashing og får medhold i næsten alle sagerne. Det er alt fra briller til vin.

Marts 2024
Dommen falder i den mest omtalte sag om greenwashing herhjemme, da Vestre Landsret slår fast, at Danish Crowns ’klimakontrollerede gris’ var greenwashing. I retssagen deltager Forbrugerrådet Tænk på de grønne organisationers side.

Januar 2024
Forbrugerombudsmanden kritiserer de danske Shell-tankstationer for at greenwashe, fordi de ikke kan dokumentere, at de kompenserer for den CO2, der er forbundet med brændstoffet.