Koncertgæst skal have penge tilbage for flyttet koncert
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Koncertgæst skal have penge tilbage for flyttet koncert

Et hotel rykkede et koncertophold med kunstneren Procol Harum ti måneder og ville ikke betale en forbruger pengene tilbage for koncerten. Ankenævnet har afgjort sagen.

Morten Steiniche · Foto: Getty Images · 17. maj 2021
Koncert

En forbruger købte for 2.500 kroner i maj 2020 et ophold på et hotel med tilhørende koncert.

På grund af de restriktioner, der blev indført i marts 2020, blev arrangementet udskudt ti måneder med afholdelse i marts 2021.

Forbrugeren ønskede ikke koncertopholdet på den nye dato og bad hotellet om at få sine penge refunderet. Det afviste hotellet med den begrundelse, at de skriver i deres handelsbetingelser, at tilbagebetaling kun finder sted, hvis koncerten helt aflyses.

Forbrugeren mente ikke, at det var rimeligt, og bragte derfor sagen for Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme, der nu er kommet med en afgørelse.

Accepterede handelsbetingelser

Da forbrugeren købte billetten til arrangementet, accepterede forbrugeren samtidig handelsbetingelser, som blandt andet er:

"Hvis koncerten flyttes, flytter billetten automatisk med. Hvis koncerten aflyses helt, refunderes pengene".

Jurist i Forbrugerrådet Tænk Rikke Seerup siger, at blot fordi man har accepteret handelsbetingelserne, når man køber en billet, behøver det ikke at betyde, at man har fraskrevet sig sine rettigheder.

"Hvis der er tale om det, som vi kalder for urimelige aftalevilkår, så gælder de ikke, selv om der står, at du ved køb accepterer handelsbetingelserne," siger Rikke Seerup.

Hotellet, hvor forbrugeren havde købt billet til arrangementet, tilbød et gavekort på 2.500 kroner som erstatning, men forbrugeren fastholdt ønsket om at få pengene tilbagebetalt, og hotellet fastholdt, at de er i deres gode ret til at nægte at betale pengene tilbage.

Giver forbrugeren medhold

Ankenævnet bemærker indledende, at de restriktioner, som COVID-19 har medført, har skabt en ekstraordinær situation for såvel forbrugerne som for de erhvervsdrivende, som har måttet aflyse arrangementer med tab af både økonomisk og menneskelig karakter.

I den konkrete sag vurderer ankenævnet, at en flytning af en koncert i mere end ti måneder må betragtes som en aflysning af arrangementet, og på den baggrund skal forbrugeren have betalingen for koncertbillet og hotelophold tilbagebetalt.

"Det glæder Forbrugerrådet Tænk, at ankenævnet gav forbrugeren medhold i sagen. Det viser, at selv om arrangøren har skrevet forbehold for tilbagebetaling ind i handelsbetingelserne, og forbrugeren har accepteret betingelserne, gælder de ikke nødvendigvis, hvis de er urimelige," siger Rikke Seerup.