Markedsføring og tilbud
Virksomheder må ikke spamme dig med tilbud og reklamer, du ikke selv har sagt ja til. Alligevel kan du blive ringet op af nogen, der vil give dig et tilbud - men hvem må egentlig det? Og hvad gør du, hvis du modtager opringninger, mails og reklamer, du ikke har bedt om? Bliv klogere her.
Greenwashing Undgå at blive snydt af grøn salgsgas
Greenwashing er grøn, vildledende markedsføring. Få hjælp til at gennemskue, om produkter er så gode for klima, miljø og mennesker, som de påstår.
Ja tak til reklamer?
Er din postkasse tit fyldt med trykte reklamer, som bare ryger direkte i skraldespanden? Forbrugerrådet Tænk var stærkt medvirkende til, at vi i dag har en ordning, så du faktisk kan afmelde dine reklamer. I dag arbejder vi for en Reklamer Ja Tak-ordning. Over halvdelen af forbrugerne siger nej tak til reklamer. Derfor mener vi, at udgangspunktet må være, at du ikke skal have reklamer, medmindre du har bedt om dem.
Har du fået et godt tilbud?
Tilbud: Hvornår er prisen i butikken og på nettet lovlig?
Tilbud er kun tilbud, når du sparer penge i forhold til, hvad varen normalt koster. Få styr på reglerne for tilbud og markedsføring her.
Prisportaler: Undgå at blive snydt, når du sammenligner priser
Prisportaler kan sammenligne priser – men du kan ikke altid stole på deres resultater.
Gratis: Hvornår må firmaer skrive det?
Gratis prøvemåned, briller eller måske en babybox? Det lyder godt, men hvornår må virksomheder kalde varer for gratis? Og ender du med at betale noget alligevel?
Rentefri afbetaling: Pas på, du ikke bliver snydt
Du kan købe smartphones, tøj og møbler på afbetaling, og flere forhandlere lokker med, at renten er nul procent. Men betaler du alligevel ekstra i sidste ende?