Hvad gør du, hvis du mister din kvittering?
Din kvittering er dit bevis for, at du har købt en vare. Men hvad gør du, hvis din bon er blevet væk?
Køber du en vare, skal du have til en kvittering.
Kvitteringen er dit bevis for, at du har købt en vare. Du har brug for kvitteringen i flere situationer - blandt andet hvis du skal klage over din vare.
Men hvad gør du, hvis du har mistet din bon eller kvitteringen er falmet? Få hjælp her.
Kvitteringen indeholder vigtig information om dit køb
Kvitteringen er dit bevis på, hvor, hvornår og til hvilken pris du har købt en vare.
Din bon skal indeholde følgende oplysninger:
- Varens navn eller art
- Prisen
- Købsdatoen
- Butikkens navn
- Eventuelle aftaler, for eksempel din ret til at fortryde købet
Nægter virksomheden dig en kvittering? Så kan du klage til Forbrugerombudsmanden.
Brug din kvittering, når du skal klage eller have erstatning
Din kvittering er vigtig, hvis du vil
- reklamere over fejl eller mangler ved din vare
- bytte varen
- fortryde dit køb, hvis det er muligt (du har ikke fortrydelsesret i fysiske butikker).
Når du klager, bytter eller vil fortryde dit køb, skal du nemlig vise din bon.
Kvitteringen er også din dokumentation, hvis din forsikring skal udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet eller stjålet, eller dit hjem brænder. Bonen dokumenterer nemlig over for dit forsikringsselskab, hvad du har mistet.
Sælger du varer brugt, vil mange købere ønske at få den originale kvittering som dokumentation på, at du er den retmæssige ejer af varen.
Tjek kvitteringen, før du forlader butikken
Tjek altid bonen, når du køber en vare.
Prisen på kvitteringen kan være anderledes end den pris, butikken har annonceret eller skiltet med. Du kan derfor spare penge ved at tjekke, om prisen på kvitteringen er korrekt.
Køber du en vare, har du som udgangspunkt ret til at få til den pris, som butikken oplyser.
Hvor længe skal jeg gemme kvitteringen?
Gem kvitteringen, indtil du skiller dig af med produktet. Du kan få brug for den, hvis du en dag skal sælge varen videre, eller hvis du skal have erstatning af forsikringsselskabet.
Du skal også bruge din kvittering, hvis din vare går i stykker, og du vil reklamere over den. Ifølge købeloven har du ret til at klage over varen i to år.
Har varen en garanti, der løber længere end de to år, hvor du ifølge købeloven kan klage? Så behold bonen, indtil garantien løber ud.
Kvitteringer: Hvordan skal jeg opbevare dem?
Kvitteringer bliver let væk. Sørg derfor for at gemme vigtige kvitteringer, så du har styr på dem.
Et foto af kvitteringen er at regne for en digital kopi af din bon, og den er også et gyldigt bevis for dit køb. Du kan derfor tage et billede af hele bonen, så teksten er til at læse, og opbevare billedet i stedet.
Digitale kvitteringer er et andet godt alternativ til papirkvitteringer. Nogle butikker giver dig mulighed for at modtage din kvittering digitalt, og du kan så opbevare dem i e-Boks eller bruge en særlig app til formålet.
Kvitteringen er falmet: Hvad gør jeg?
Blækket kan falme på kvitteringer af papir, og så kan det være svært at læse, hvad du har købt, hvorhenne og hvornår.
Det er forretningen, der har ansvaret for, at bonen kan holde i de to år, hvor du kan reklamere over dit køb.
Kvitteringen er væk: Hvad gør jeg så?
Kan du ikke finde kvitteringen?
Nogle sælgere opbevarer dine kvitteringer digitalt. Kontakt sælgeren og bed om at få din kvittering udleveret.
Er kvitteringen ikke til at skaffe? Så kan du dokumentere købet med en dankortkvittering eller en kontoudskrift fra banken, hvis den viser det korrekte beløb. Har du har købt flere varer samtidig, kan du ikke dokumentere købet med en dankortkvittering eller en kontoudskrift.
Du kan også bruge et byttemærke eller garantibevis til at dokumentere dit køb, hvis du har smidt bonen væk.
Online rådgivning: Få svar med det samme
Er du i tvivl om dine rettigheder i en konkret sag? Få svar på dit spørgsmål med det samme.
Hvad har du ret til, hvis virksomheden går konkurs?
Når en virksomhed går konkurs, er du som kunde dårligt stillet, og det er kun i få tilfælde, at du kan få dine penge tilbage.
Morten vandt tvist om returnering af iPad
Hos Humac mister en iPad købt på nettet værdi, så snart du tager den ud af emballagen.