Flyselskabet eller rejsebureauet går konkurs: Her er dine rettigheder
Ferien kan blive ødelagt, hvis flyselskabet eller rejsebureauet går konkurs. Læs her, hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude.
Går dit flyselskab eller rejsebureau pludselig konkurs, kan det vende op og ned på dine ferieplaner.
Dine muligheder for at få hjælp efter en konkurs afhænger af flere ting - blandt andet om du allerede er taget afsted på ferien, og hvilken slags rejse du har købt.
Hvis konkursen sker, mens du er på ferie
Du har selv arrangeret rejsen
Køber du flybilletter direkte hos et flyselskab, og går dit flyselskab konkurs, mens du er ude at rejse? Så er du dækket af Rejsegarantifonden, hvis følgende tre krav er opfyldt:
- Din flybillet er med udrejse fra og hjemrejse til en dansk lufthavn.
- Du kan dokumentere, at du har købt og betalt flybilletten.
- Virksomheden, du har købt flybilletten af, skal være gået konkurs, så det er på grund af konkursen, at du ikke kommer afsted.
Hvis du er taget afsted, når konkursen indtræffer, transporterer Rejsegarantifonden dig hjem så tæt som muligt på den dato, som din rejse oprindeligt var planlagt til. Køber du selv en ny flybillet hjem, er det ikke sikkert, at du kan få pengene tilbage fra Rejsegarantifonden.
Rejsegarantifonden
Rejsegarantifonden blev oprettet i 1979 og yder rejsekunder bistand ved konkurs, hvis de har købt rejse eller flybillet omfattet af fondens dækning.
Krav for at være dækketDu har købt en pakkerejse
Pakkerejser består af mindst to af følgende rejseydelser:
- Transport - fx fly, bus, tog eller skib.
- Indkvartering - fx hotel, lejlighed, hytte og lignende.
- Udlejning af biler og andre motorkøretøjer.
- Anden turistydelse, der udgør en væsentlig del af rejsen - fx liftkort på en skirejse, teaterbilletter, golfbaneleje, jagtleje, billetter til fodboldkampe og/eller udflugter på rejsen.
Med andre ord kan det fx være en klassisk charterrejse, hvor du køber fly og hotel sammen, men også fodboldrejser, golfrejser eller yogarejser. En pakkerejse, der varer under 24 timer, er kun omfattet af Rejsegarantifondens dækning, hvis den indeholder indkvartering – uanset hvad prisen er.
Hvis flyselskabet, du skulle have fløjet med som en del af din pakkerejse, går konkurs mens du er afsted, så skal rejsebureauet sørge for at få dig hjem med et andet flyselskab. Du skal ikke selv bestille flybilletter uden at have aftalt det med bureauet.
Hvis rejsebureaet går konkurs, mens du er afsted, er det vigtigt at være opmærksom på, om bureauet er medlem af Rejsegarantifonden.
Er de medlem af fonden, kan du som udgangspunkt gennemføre din rejse som planlagt. Det kan dog blive nødvendigt at tage hjem før tid eller flytte til et andet hotel.
Hold dig opdateret på Rejsegarantifondens hjemmeside, hvor de vil oplyse om den pågældende konkurs, og hvordan du skal forholde dig
Bliver din rejse afkortet, eller har du lagt penge ud, kan du anmelde dit krav til Rejsegarantifonden på borger.dk.
Hvis din rejseudbyder ikke er registreret hos Rejsegarantifonden, er du ikke dækket, hvis de går konkurs. Du kan muligvis være omfattet af en garantiordning i et andet EU/EØS-land. Bed rejseudbyderen oplyse dig om en eventuel garantiordning.
Er de medlem af fonden, kan du som udgangspunkt gennemføre din rejse som planlagt. Det kan dog blive nødvendigt at tage hjem før tid eller flytte til et andet hotel.
Hold dig opdateret på Rejsegarantifondens hjemmeside, hvor de vil oplyse om den pågældende konkurs, og hvordan du skal forholde dig
Bliver din rejse afkortet, eller har du lagt penge ud, kan du anmelde dit krav til Rejsegarantifonden på borger.dk.
Er din rejseudbyder ikke registreret hos Rejsegarantifonden? Så er du ikke dækket, hvis de går konkurs. Du kan muligvis være omfattet af en garantiordning i et andet EU/EØS-land. Bed rejseudbyderen oplyse dig om en eventuel garantiordning.
Hvis konkursen sker, inden du er kommet afsted
Du har selv arrangeret rejsen
Går dit flyselskab konkurs, inden du når at rejse? Så skal du selv købe og betale nye billetter.
Rejsegarantifonden kan måske dække udgifterne til dine oprindelige flybilletter, hvis der er penge nok i fonden. Du har dog en selvrisiko på 1.000 kroner per person.
Rejsegarantifonden dækker, hvis du opfylder følgende tre krav:
- Din flybillet er med udrejse fra og hjemrejse til en dansk lufthavn.
- Du kan dokumentere, at du har købt og betalt flybilletten.
- Virksomheden, du har købt flybilletten af, skal være gået konkurs, så det er på grund af konkursen, at du ikke kommer afsted.
Vær opmærksom på, at Rejsegarantifondens højeste prioritet er at få rejsende, som er strandet, hjem igen. Du kommer bagerst i køen, hvis du endnu ikke er rejst og er dermed ikke garanteret at få din billet dækket.
Du er ikke dækket, hvis du har en voucher til en flyrejse.
Du har købt en pakkerejse
Pakkerejser består af mindst to rejseydelser. Det kan for eksempel være en klassisk charterrejse, hvor du køber fly og hotel sammen, men også fodboldrejser, golfrejser eller yogarejser
En pakkerejse, der varer under 24 timer, er kun omfattet af Rejsegarantifondens dækning, hvis den indeholder indkvartering – uanset hvad prisen er.
Hvis flyselskabet går konkurs, inden du er taget af sted, skal rejseudbyderen gøre hvad de kan for at få dig frem til din destination med et andet flyselskab eller give dig pengene for rejsen tilbage inden for 14 dage.
Hvis rejsebureauet tilbyder dig en ny rejse, der er væsentlig anderledes end det, du havde købt, har du ret til at sige nej tak og i stedet få dine penge tilbage. Det er muligt at klage over mangler på rejsen.
Du kan have ret til afslag i prisen, hvis du kommer senere frem end planlagt.
Hvis rejsebureauet går konkurs, inden du er kommet afsted på din ferie, er det vigtigt at være opmærksom på, om selskabet er registreret i Rejsegarantifonden.
Hvis de er registreret i Rejsegarantifonden, kan du få det beløb, du har betalt, erstattet hos fonden. Du kan dog ikke få penge tilbage for forsikringer, du har købt sammen med rejsen.
Hvis rejsebureauet ikke er registreret hos Rejsegarantifonden, er du ikke dækket, hvis rejsebureauet går konkurs. Du kan være omfattet af en garantiordning i et andet EU/EØS-land. Bed rejseudbyderen oplyse dig om en eventuel garantiordning.
Hvis du har et gavekort til en rejse, og hvis bureauet går konkurs, før du har indløst gavekortet, vil Rejsegarantifonden som udgangspunkt dække tabet - såfremt du har betalt for gavekortet, og det gælder til en pakkerejse.
Hvilket betalingskort har du brugt?
Er tilfældet at, du har betalt din flyrejse med et internationalt betalingskort som Visa-delen i Visa/Dankort, Mastercard, American Express eller Diners Club, kan din bank søge erstatning på dine vegne, hvis dit flyselskab er gået konkurs. Kontakt din bank for mere information.
Betalte du med et rent Dankort eller Dankort-delen i dit Visa-dankort, er du dækket, ligesom hvis du havde betalt med kontanter. Banken kan derfor ikke hjælpe dig, hvis dit flyselskab er gået konkurs. Du kan dog anmelde dit krav i konkursboet.
Er du i tvivl om, hvilken del af dit Visa/Dankort, du har betalt med, kan du tjekke posteringen i din netbank.
Rejseforsikring kan være sidste udvej
Hvis det ikke er muligt at få de tabte penge refunderet andre steder, kan du, som en sidste udvej, prøve hos din rejseforsikring. Måske har du en rejseforsikring, der dækker ved flyselskabskonkurser.
Datoen for min flyafgang er blevet ændret: Hvad skal jeg gøre?
Aflyst fly: Skal flyselskabet eller rejsebureauet betale kompensation?
Webinar: Hvad skal jeg gøre, når noget går galt på flyrejsen?
Få hjælp til dine rettigheder og klagemuligheder, når flyrejsen ikke går som planlagt. Se medlemswebinar om flyrejser.