Sådan klager du over mad
Lugter dine råvarer forkert? Eller er beskrivelsen på din juice vildledende? Få hjælp til at klage, hvis du har købt mad, der ikke var i orden.
Maden kan lugte dårligt, når du pakker den ud af emballagen. Du kan være uheldig at finde noget, der ikke burde være der, i posen med ris eller kikærter, eller du kan være blevet syg, efter at have spist bestemte madvarer.
Salgsgas, vildledende varebeskrivelser eller mærkning på pakken kan have snydt dig til at vælge mad, der ikke er, som du havde forventet.
Hvis det sker, så få hjælp til at klage her.
Klag hurtigst muligt
Klager du for eksempel over rådne grøntsager eller kød, der lugter dårligt, skal du hurtigst muligt henvende dig til butikken, hvor du har købt maden.
Du kan godt klage over varer, der ikke er i orden. Går der længere tid, kan du ikke gøre dit krav gældende. Butikken må godt afvise din klage. Men du kan styrke din sag ved at medbringe madvaren eller fotos, så du har dokumentation for at varen var dårlig. Husk også din kvittering.
Skriftlig dokumentation for klageprocessen er god at have, så send en mail, før du går hen for at klage.
Butikker har egne retningslinjer
Erstatning har du som udgangspunkt ikke krav på, hvis du klager over mad - også selv om der er noget galt med en madvare.
Butikker vil dog ofte have deres egne procedurer for reklamationer, dvs. retningslinjer for, hvornår de giver penge tilbage eller bytter madvarer.
Spørg derfor i din lokale dagligvareforretning, hvad deres regler er for at returnere varer, og henvend dig der, hvis du har fået dårlig mad med hjem.
Fødevarestyrelsen kan gribe ind
Afviser butikken din henvendelse, kan du klage til Fødevarestyrelsen. For eksempel, hvis du har fået eller købt dårlig mad, eller hvis du oplever, at supermarkedet opbevarer maden forkert.
Fødevarestyrelsen kan gribe ind over for brud på reglerne. Fødevarestyrelsen vil typisk sende en tilsynsførende til butikken, som vil sørge for at få rettet op på problemet.
Billeder eller anden form for dokumentation skal du huske, når du klager til Fødevarestyrelsen.
I nogle tilfælde viser det sig, at fejlen ligger i et tidligere led – fx hos den virksomhed, der har leveret varer til et supermarked. Det bliver så taget med i kontrollen af denne virksomhed, så der kan blive rettet op på fejlen.
Når Fødevarestyrelsen ikke går videre med sagen
Det sker, at kontrollen ikke viser fejl hos virksomheden eller ved de varer, der er i virksomheden. Måske er der intet, der tyder på, at fødevaren var ulovlig - eller at det var en fødevare, der gjorde forbrugeren dårlig. I den situation går Fødevarestyrelsen ikke videre med sagen.
Sygdom på grund af en madvare
Mistænker du et produkt for at have gjort dig syg, skal du udfylde en særlig formular, som du kan finde på Fødevarestyrelsens hjemmeside.
Fødevarestyrelsen kan tilbagekalde varer
Fødevarestyrelsen kan tilbagekalde madvarer, for eksempel hvis der bliver fundet sygdomsbakterier i den, eller fordi der er udeklarerede ingredienser i.
Tilbagekalder Fødevarestyrelsen en vare, skal du blot returnere den, hvor du har købt den.
Klag over mængden i pakken
Hakket oksekød og andre pakker, der indeholder mad, kan veje mindre end nettovægten på pakken.
Oplever du, at vægten ikke svarer til det, der står på pakken, kan det godt være lovligt. Det kan det, fordi producenterne bruger Gennemsnitsprincippet.
Gennemsnitsprincippet betyder, at et parti af en vare i gennemsnit skal indeholde mindst den mængde, som står på pakkerne. Enkelte pakker kan altså godt veje mindre.
Producenter kan vildlede med salgsgas
Nogle producenter bruger smarte tricks, når de skal lokke dig til at købe deres varer.
Billeder af sportsfolk kan give indtryk af sundhed, og ord som friskbagt og hjemmelavet kan få dig til at tro, at en madvare er frisk, selv om den kommer fra en fabrik og er flere dage gammel.
Producenten må ikke skrive på et produkt, at det er hjemmelavet, hvis store dele eller hele produktet er lavet på fabrik.
Reglerne for, hvad producenterne må skrive på pakken om mad er vage. Om information eller billeder på emballagen er vildledende, bliver vurderet fra produkt til produkt.
Forkerte oplysninger på emballage og vildledende reklamer for mad kan du anmelde til Fødevarestyrelsen.
Regler for information på madvarer
Producenterne skal overordnet give dig mulighed for at træffe et informeret valg, når du køber mad.
Er du i tvivl om, hvad producenter må skrive på emballagen, kan du søge efter regler for specifikke madvarer i Fødevarestyrelsens mærkningsvejledning.
Fødevarestyrelsen behandler ikke erstatningssager
Fødevarestyrelsen blander sig ikke i eventuelle erstatningssager mellem forbrugere og virksomheder. Fødevarestyrelsen kan derfor ikke hjælpe dig med at få penge tilbage for dine varer, eller hvis du søger erstatning for sygdom, som du mener skyldes virksomhedens varer. Sådanne krav er en sag mellem dig og virksomheden.
Jeg fik leveret forkert fastfood. Kan jeg få pengene tilbage?
Sådan klager du til Forbrugerklagenævnet
Vil du klage over en vare eller en tjenesteydelse, skal du først tage kontakt til forhandleren og dernæst Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Få hjælp til at klage på den rigtige måde her.
Rådgivningen klæder dig på til at klage til butikken
Forbrugerrådet Tænks rådgivning svarer på tusindvis af henvendelser årligt. Her kan du få hjælp til, hvordan du selv kan løse et problem som forbruger, og hvordan du klager.