Aggressiv markedsføring af høreapparater – særligt mod dig over 50
Gå til hovedindhold

Er du over 50? Så er du måske mål for aggressive reklamer for høreapparater

Private klinikker holder sig ikke tilbage med aggressiv markedsføring af høreapparater, og både markedet og priserne kan være svære at gennemskue.

Sally Ungaretti · Foto: Getty Images · 7. august 2025
Sløret kvinde holder et høreapparat frem

Lyt til artiklen

Måske får du annoncer for høreapparater, når du surfer på nettet eller er på sociale medier – og måske især, hvis du er over 50. Med overskrifter som ”Pensionister i Danmark er vilde med disse høreapparater” og ”Er du over 50 år, så kan du være berettiget til høreapparat” kan man næsten få indtryk af, at alle bør købe et høreapparat, når de når en vis alder.

I Høreforeningen er man bestemt ikke positivt indstillet over for den aggressive markedsføring, som ses fra flere af de store kæder på markedet. Det fortæller landsformand Majbritt Garbul Tobberup.

”Nettet flyder nærmest over med den slags reklamer for høreapparater. Det er en heftig markedsføring. Selvfølgelig reklamerer man som virksomhed for sine produkter, men det skal ske på en lødig måde,” siger hun.

Mener reklamerne for høreapparater er nødvendige

Hos Audika, der også er forhandler af høreapparater, gør de en dyd ud af at være et ordentligt firma, der ikke vildleder forbrugerne gennem markedsføring, fortæller general manager Tine Schou. Det er dog nødvendigt at markedsføre høreapparater, fordi det er et produkt, som ingen grundlæggende vil have, medmindre man har et høretab, siger hun og uddyber:

”Det er ikke som med brillebranchen, hvor folk kan finde på at købe smarte modebriller med glas uden styrke – der er ingen mennesker, der har lyst til at have et høreapparat, fordi der er så meget stigma forbundet med det. Det får mange til at føle sig gamle, at de har brug for høreapparat, og nogle har en forestilling om, at høreapparater kun kan se ud som sådan en stor, beige banan, der hænger på øret. De er ikke opmærksomme på, hvor små og diskrete høreapparater er i dag," siger hun og fortsætter:

"Mange mennesker erkender først meget sent, at de har brug for høreapparat, og det kan have store konsekvenser for både deres helbred, arbejdsliv og sociale liv at gå rundt med et ubehandlet høretab. Derfor bliver vi nødt til at reklamere og gøre opmærksomme på, hvad der findes af muligheder.”

Tak, fordi du læser med

Som medlem får du adgang til alle test og artikler på tænk.dk for

58 kr. / måned

Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Allerede medlem?