Er du over 50? Så er du måske mål for aggressive reklamer for høreapparater
Private klinikker holder sig ikke tilbage med aggressiv markedsføring af høreapparater, og både markedet og priserne kan være svære at gennemskue.

Måske får du annoncer for høreapparater, når du surfer på nettet eller er på sociale medier – og måske især, hvis du er over 50. Med overskrifter som ”Pensionister i Danmark er vilde med disse høreapparater” og ”Er du over 50 år, så kan du være berettiget til høreapparat” kan man næsten få indtryk af, at alle bør købe et høreapparat, når de når en vis alder.
I Høreforeningen er man bestemt ikke positivt indstillet over for den aggressive markedsføring, som ses fra flere af de store kæder på markedet. Det fortæller landsformand Majbritt Garbul Tobberup.
”Nettet flyder nærmest over med den slags reklamer for høreapparater. Det er en heftig markedsføring. Selvfølgelig reklamerer man som virksomhed for sine produkter, men det skal ske på en lødig måde,” siger hun.
Mener reklamerne for høreapparater er nødvendige
Hos Audika, der også er forhandler af høreapparater, gør de en dyd ud af at være et ordentligt firma, der ikke vildleder forbrugerne gennem markedsføring, fortæller general manager Tine Schou. Det er dog nødvendigt at markedsføre høreapparater, fordi det er et produkt, som ingen grundlæggende vil have, medmindre man har et høretab, siger hun og uddyber:
”Det er ikke som med brillebranchen, hvor folk kan finde på at købe smarte modebriller med glas uden styrke – der er ingen mennesker, der har lyst til at have et høreapparat, fordi der er så meget stigma forbundet med det. Det får mange til at føle sig gamle, at de har brug for høreapparat, og nogle har en forestilling om, at høreapparater kun kan se ud som sådan en stor, beige banan, der hænger på øret. De er ikke opmærksomme på, hvor små og diskrete høreapparater er i dag," siger hun og fortsætter:
"Mange mennesker erkender først meget sent, at de har brug for høreapparat, og det kan have store konsekvenser for både deres helbred, arbejdsliv og sociale liv at gå rundt med et ubehandlet høretab. Derfor bliver vi nødt til at reklamere og gøre opmærksomme på, hvad der findes af muligheder.”
Tak, fordi du læser med
Som medlem får du adgang til alle test og artikler på tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Truer kunderne væk fra Trustpilot
Skriv en negativ anmeldelse af os, og risikér en erstatning på 75.000 kroner, lød det fra en cateringrestaurant på Frederiksberg.

Masser af falske anmeldelser på Trustpilot
Nu er Forbrugerombudsmanden gået ind i sagen om de mange falske anmeldelser, der florerer på det populære websted.

Sådan undgår du abonnementsfælder
Annoncer på sociale medier og webshops har ofte fristende markedsføring om prøvepakker og lave priser. Men tilbuddene kan føre til dyre abonnementer og medlemskaber, som du måske ikke vidste var en del af købet.