Er du over 50? Så er du måske mål for aggressive reklamer for høreapparater
Private klinikker holder sig ikke tilbage med aggressiv markedsføring af høreapparater, og både markedet og priserne kan være svære at gennemskue.

Måske får du annoncer for høreapparater, når du surfer på nettet eller er på sociale medier – og måske især, hvis du er over 50. Med overskrifter som ”Pensionister i Danmark er vilde med disse høreapparater” og ”Er du over 50 år, så kan du være berettiget til høreapparat” kan man næsten få indtryk af, at alle bør købe et høreapparat, når de når en vis alder.
I Høreforeningen er man bestemt ikke positivt indstillet over for den aggressive markedsføring, som ses fra flere af de store kæder på markedet. Det fortæller landsformand Majbritt Garbul Tobberup.
”Nettet flyder nærmest over med den slags reklamer for høreapparater. Det er en heftig markedsføring. Selvfølgelig reklamerer man som virksomhed for sine produkter, men det skal ske på en lødig måde,” siger hun.
Mener reklamerne for høreapparater er nødvendige
Hos Audika, der også er forhandler af høreapparater, gør de en dyd ud af at være et ordentligt firma, der ikke vildleder forbrugerne gennem markedsføring, fortæller general manager Tine Schou.
NB
Forbrugerrådet Tænk har ikke set eksempler på vildledende markedsføring fra kæden Audika. Audikas prisvisning er dog uden slutpriser, hvilket gør det svært på forhånd at kende til den fulde pris for høreapparaterne.
Det er dog nødvendigt at markedsføre høreapparater, fordi det er et produkt, som ingen grundlæggende vil have, medmindre man har et høretab, siger hun og uddyber:
”Det er ikke som med brillebranchen, hvor folk kan finde på at købe smarte modebriller med glas uden styrke – der er ingen mennesker, der har lyst til at have et høreapparat, fordi der er så meget stigma forbundet med det. Det får mange til at føle sig gamle, at de har brug for høreapparat, og nogle har en forestilling om, at høreapparater kun kan se ud som sådan en stor, beige banan, der hænger på øret. De er ikke opmærksomme på, hvor små og diskrete høreapparater er i dag," siger hun og fortsætter:
"Mange mennesker erkender først meget sent, at de har brug for høreapparat, og det kan have store konsekvenser for både deres helbred, arbejdsliv og sociale liv at gå rundt med et ubehandlet høretab. Derfor bliver vi nødt til at reklamere og gøre opmærksomme på, hvad der findes af muligheder.”
Tak, fordi du læser med
Som medlem får du adgang til alle test og artikler på tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Sejre for forbrugerne i 2022
Forbrugerrådet Tænk kæmper hvert år for dig som forbruger. I 2022 havde vi blandt andet fokus på elselskaber, techgiganter og ”køb nu betal senere”-lån.

Hvad må reklameaviserne lokke med?

Modelnummer: Sådan ser du, om varer er ens
Fladskærme, vaskemaskiner og andre hvidevarer kan teknisk set være ens, selv om deres modelnumre er forskellige. Det kan have betydning for pris og prisgaranti.