Ødelagt vare: Må jeg vælge, om den skal byttes eller repareres?
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Medlemmerne spørger: Må jeg vælge, om min ødelagte computer skal byttes eller repareres?

· 29. juli 2024

SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg købte en helt ny computer i en butik, men den går i stå med jævne mellemrum. Jeg har prøvet at tænde og genstarte, skriver en reklamation til butikken og indleverer den til reparation.

Jeg beder om at få en ny som erstatning, men får at vide, at fordi jeg ikke længere har emballagen, kan jeg ikke bruge min returret. De oplyser, at udgifter til undersøgelse af fejlen skal jeg selv afholde, hvis værkstedet ikke finder fejl på maskinen. Dette brokker jeg mig så meget over, at butikken påtager sig udgiften til undersøgelsen.

Efter noget tid får jeg besked om, at der er bestilt en reservedel til computeren, men er der noget, jeg kan gøre for at presse igennem, at jeg får en ny computer klargjort og med virusbeskyttelse som erstatning for den, der nu har været til reparation tre gange længere tid, end vi har haft den?

- Anne-Mette

SVAR | Er der mangler ved varen, har du som forbruger ret til at vælge, om du vil have den ombyttet eller repareret, og sælgeren kan kun afvise dit krav om ombytning til en anden vare, hvis dette er uforholdsmæssigt dyrt. De kan ikke afvise ombytning, med henvisning til at emballagen er bortskaffet.

Vil du læse svaret fra vores rådgiver?

Få adgang til vores juridiske rådgivning og hele tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?