Køb og salg på onlineauktioner: Her er dine rettigheder
Når du handler på en onlineauktion – enten som køber eller sælger – er du generelt bedre stillet, end hvis du handler direkte med en anden privatperson.
På onlineauktioner kan du købe og sælge brugte møbler og andre værdigenstande. Vi har samlet et overblik over, hvad du har ret til, når du køber eller sælger på en onlineauktion.
Når du køber
Som køber på en onlineauktion har du groft sagt de samme rettigheder, som hvis du handler med en hvilken som helst virksomhed på nettet. Det kræver dog, at det er selve auktionshuset, der sælger varen, og at de ikke blot formidler salget.
Står auktionshuset som sælger af varen har du samme rettigheder – herunder fortrydelsesret og reklamationsret – som du har andre steder. Du kan fx fortryde dit køb eller få pengene tilbage, hvis du opdager, at varen har fejl eller mangler.
Dermed er du altså en del bedre stillet, end hvis du for eksempel køber direkte af private på DBA eller Facebook Marketplace.
Når du sælger
Hvis du sælger dine møbler, smykker eller andre ting på en onlineauktion, køber du en ydelse hos auktionshuset. Ydelsen består af, at auktionen vurderer dine ting, tager billeder af dem, eksponerer dem på deres platform og tager sig af salget. Herefter udbetaler de pengene til dig.
Som betaling for ydelsen betaler du typisk et salær, som er en procentdel af den pris, auktionshuset får for varen, og et gebyr.
Fordi du køber en ydelse og ikke en vare, er du ikke dækket af købeloven. Til gengæld er du beskyttet af en række regler i eksempelvis aftaleloven, hvis der skulle opstå problemer med auktionshuset.
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke får mine penge?
Oplever du, at auktionshuset ikke overholder de aftaler, I har indgået, så start med at klage direkte til auktionshuset. Vi anbefaler, at du klager på skrift, fordi det er nemmest at dokumentere efterfølgende.
Får du ikke dine penge som lovet, så sæt selv en frist for auktionshuset. Hvis de ikke imødekommer din klage, så kan du gå videre til Forbrugerklagenævnet. Nævnet behandler også klager over ydelser, men du skal være opmærksom på, at du ikke kan klage over ydelser, der har kostet under 1.110 kroner. Vi kan ikke sige, hvordan Forbrugerklagenævnet vil værdisætte den ydelse, du køber, når du sælger en vare på en onlineauktion
Som sælger af en vare på et onlineauktionshus har du ikke mulighed for at trække dig fra aftalen, når din vare er solgt.
Kundeservice: Hvad har du krav på?
Lange svartider, besværlige hjemmesider og ubehandlede reklamationer. Som forbruger kan virksomhedernes kundeservice være frustrerende, men spørgsmålet er, hvad du egentlig kan forvente, hvad du har krav på, og hvordan du kan klage?
Jeg har fået en opkrævning for opsigelse af abonnement: Hvad er mine rettigheder?
Godt nyt for forbrugere, der vil trække virksomheder i retten
Nu er det blevet lettere for forbrugere at lægge sag an mod erhvervsdrivende ved beløb på op til 100.000 kroner.