Medlemmerne spørger: Hvem har ansvaret, hvis varen går i stykker under levering?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg har modtaget en træbænk, der er købt og pakket af en møbelforretning og leveret af et fragtfirma. Ved udpakningen viser bænken sig at være defekt. Et af benene er brækket.
Beskeden fra møbelforretningen er, at det er fragtfirmaet, jeg skal klage til, da jeg har accepteret den defekte vare. De skriver også, at når en vare forlader deres lager, overgår ejerskabet til kunden, hvorefter det er fragtfirmaets reklamationsregler, der er gældende.
Jeg vil gerne enten have en ny bænk eller ophæve handlen. Hvad er mine rettigheder?
- Søren Kristensen
SVAR | Sælgeren er ansvarlig for varen, indtil den er leveret hos dig, medmindre du selv har valgt fragtfirmaet. Det betyder, at sælgeren er ansvarlig, hvis varen bliver beskadiget under fragten. Du kan derfor gøre brug af din reklamationsret over for sælgeren.
Vil du læse svaret fra vores rådgiver?
Få adgang til vores juridiske rådgivning og hele tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Nye regler for frimærker: Det skal du vide
Har du frimærker, der er købt før 2024 liggende? Så kan du ikke længere bruge dem til at sende post inden for Danmark. Læs her, hvordan du bytter frimærkerne til de nye postmærker.

Hvem betaler skaden, hvis en håndværker beskadiger min ejendom?

Her er dine rettigheder, når du betaler med dine data
Bliver du bedt om at indtaste dine personoplysninger for at få adgang til en tjeneste eller digitalt indhold? Betaling med personoplysninger er omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb. Bliv klogere på, hvad det betyder for dig her.