Medlemmerne spørger: Hvem har ansvaret, hvis varen går i stykker under levering?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg har modtaget en træbænk, der er købt og pakket af en møbelforretning og leveret af et fragtfirma. Ved udpakningen viser bænken sig at være defekt. Et af benene er brækket.
Beskeden fra møbelforretningen er, at det er fragtfirmaet, jeg skal klage til, da jeg har accepteret den defekte vare. De skriver også, at når en vare forlader deres lager, overgår ejerskabet til kunden, hvorefter det er fragtfirmaets reklamationsregler, der er gældende.
Jeg vil gerne enten have en ny bænk eller ophæve handlen. Hvad er mine rettigheder?
- Søren Kristensen
SVAR | Sælgeren er ansvarlig for varen, indtil den er leveret hos dig, medmindre du selv har valgt fragtfirmaet. Det betyder, at sælgeren er ansvarlig, hvis varen bliver beskadiget under fragten. Du kan derfor gøre brug af din reklamationsret over for sælgeren.
Vil du læse svaret fra vores rådgiver?
Få adgang til vores juridiske rådgivning og hele tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Her er dine rettigheder som kunde i et elselskab
Elmarkedet kan virke som det vilde vesten, hvor det er svært at skelne de lovlydige selskaber fra de lovløse. Her får du overblikket over dine rettigheder og pligter som elkunde.

Her er dine rettigheder, når du køber kæledyr
Når du køber et kæledyr, gælder købeloven på samme måde som for alle andre typer af varer, der handles med, men hvad betyder det i praksis, og hvornår kan du klage over et kæledyr?

Kundeservice: Hvad har du krav på?
Lange svartider, besværlige hjemmesider og ubehandlede reklamationer. Som forbruger kan virksomhedernes kundeservice være frustrerende, men spørgsmålet er, hvad du egentlig kan forvente, hvad du har krav på, og hvordan du kan klage?