Sådan undgår du uvelkomne reklamer | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Sådan undgår du uvelkomne reklamer

E-mails og sms’er med reklamer kan være spam, hvis du ikke selv har bedt om dem. Hvad gør du, når du modtager uønskede reklamer? Få hjælp til at håndtere spam her.

Nathalia Hammer Munch · Foto: Getty Images · 24. marts 2025
Kvinde sidder på sin laptop og får spam-mails og vil prøve at undgå det.

Spam er reklamebeskeder, du ikke selv har bedt om. Du kan få spam via e-mail, sms på din smartphone eller anden elektronisk post. Reklamebeskeder, som du uden at vide det har sagt ja til at modtage, er ikke teknisk set spam, men de kan stadig være uønskede.

Hvordan framelder du uvelkomne reklamebeskeder, og hvem skal du klage til over spam? Læs med og få hjælp til at håndtere uønskede reklamer.

Hvordan sker det, at jeg kommer til at give mit samtykke?

For at give samtykke til markedsføring fra virksomheder skal man som regel aktivt sige ja. Det sker ofte ved at sætte flueben i et felt, når man tilmelder sig et nyhedsbrev, opretter en profil eller accepterer vilkår i en app. Mange giver dog ubevidst samtykke, for eksempel når de deltager i konkurrencer, spil eller undersøgelser på sociale medier.

Hvornår er reklamer lovlige?

Nyhedsbreve og e-mails med reklamer kan være irriterende, men det er lovlig markedsføring, så længe du har givet samtykke til at modtage dem. 

Har du fx givet din e-mailadresse i forbindelse med et køb, må sælgeren gerne markedsføre egne, tilsvarende produkter til dig uden at indhente dit samtykke. Mange virksomheder kan også ”lokke” deres kunder til at skrive sig op til reklamer, ved for eksempel at gemme samtykket i deres handelsvilkår.

Men når du takker ja til nyhedsbreve og reklamemails, skal følgende ting gør sig gældende for at markedsføringen er lovlig:

  • Du skal selv afkrydse et felt, hvor du siger ja tak til at modtage e-mails, sms’er eller andre kontaktformer – feltet må ikke være afkrydset på forhånd af virksomheden.
  • Du skal vide, hvordan virksomheden kontakter dig – henvender de sig via e-mail eller sms?
  • Du skal vide, om virksomheden deler dine oplysninger med andre virksomheder.
  • Du skal vide, hvilke grupper af varer eller tjenesteydelser, du vil modtage markedsføring om.

Hvis du har afmeldt dig modtagelsen af markedsføring, f.eks. ved at registrere dig på Robinsonlisten eller aktivt afmeldt dig fra en virksomheds markedsføringsliste, er det ulovligt for virksomheden at kontakte dig med markedsføring. 

Dette gælder både telefonopkald, e-mails og anden form for direkte markedsføring. 

Hvordan framelder du dig reklamer, som du er tilmeldt?

Først og fremmest skal du lade vær med at give sit samtykke, hvis ikke du vil have reklamer.

Du skal til enhver tid kunne trække dit samtykke hos en virksomheds marketingsafdeling tilbage let og gebyrfrit.

Reklamemails skal derfor altid indeholde en mulighed for at sige "nej tak" til flere henvendelser. Du kan som regel framelde dig reklamemails via et link i bunden af e-mailen.
Sms’er skal også indeholde en mulighed for at framelde dig igen.

Kan du ikke framelde dig e-mails eller sms’er? Så skal du kontakte afsenderen og tilbagekalde dit samtykke. 

Henvend dig skriftligt via e-mail.

Så har du dokumentation for, at du har kontaktet virksomheden, hvis du senere vil klage. Gem også dokumentation på, at du har frabedt dig reklamerne, og på at du har modtaget reklamer efter tilbagekaldelsen af samtykket.

Stopper virksomheden ikke med at sende dig spam, kan du klage til Mæglerteamet For Forbrugerklager.

Forbrugerrådet Tænk mener: Det skal være nemt at undgå spam og reklamer!

"Nogle virksomheder forsøger at lokke dig til at give dit samtykke til at modtage reklamer. Det sker ofte, når du deltager konkurrencer på nettet.

Forbrugerrådet Tænk kæmper for, at det skal være forbudt at betinge konkurrencer af, at du giver samtykke til at modtage markedsføring.

Reklamemails skal altid give dig mulighed for at sige "nej tak" til reklamer. Du kan som regel framelde dig reklamemails via et link i bunden af e-mailen.

Tjek altid meget grundigt, hvad du giver samtykke til. Og husk, at du altid har ret til at kalde dit samtykke tilbage – det skal både være gratis og let for dig som forbruger".

Maria Liljeqvist, seniorjurist, Forbrugerrådet Tænk

Mailprogrammer og software kan sortere i indbakken

Mailprogrammer indeholder ofte indbyggede funktioner, der kan hjælpe med at sortere uønsket post fra din indbakke. Hvis du oplever problemer med spam, som du ikke kan afmelde, kan du bruge de værktøjer, der er tilgængelige i dit mailprogram, for at få bedre kontrol over din indbakke.

De fleste moderne mailprogrammer, giver dig mulighed for at aktivere spamfiltre, der automatisk identificerer og sorterer uønsket mail. Ved at aktivere disse filtre kan du sikre, at de fleste spam-e-mails bliver sendt direkte til en separat spammappe.

For endnu bedre beskyttelse kan du også vælge at installere et tredjeparts spamfilter. Disse filtre tilbyder ofte ekstra beskyttelse og avancerede funktioner, som kan hjælpe med at identificere og blokere mere avancerede spam-e-mails.