Truer kunderne væk fra Trustpilot
Skriv en negativ anmeldelse af os, og risikér en erstatning på 75.000 kroner, lød det fra en cateringrestaurant på Frederiksberg.

Indtil for nylig kunne du risikere at blive afkrævet en erstatning, hvis du skrev en negativ anmeldelse på fx Trustpilot om cateringrestauranten Délicieux på Frederiksberg.
”I tilfælde af at en kunde vælger at skrive en anmeldelse på sociale medier før kontakten med vores kundeservice, kræver vi en detaljeret uddybning af utilfredsheden, herunder billeddokumentation, der skal sendes til os via e-mail inden for 48 timer efter produktmodtagelse,” stod der bl.a. under virksomhedens brugervilkår.
Og videre: ”Vi forbeholder os retten til at kræve en erstatning på 75.000,00 for en udokumenteret anmeldelse samt en daglig erstatning på 5.000,00, indtil anmeldelsen fjernes, gennem vores advokater.”
Ret til at anmelde
Sådanne vilkår hører dog ingen steder hjemme, siger seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk Martin Bruun, som mener, at vilkårene ligefrem er et brud på den grundlæggende ytringsfrihed.
Tak, fordi du læser med
Som medlem får du adgang til alle test og artikler på tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Masser af falske anmeldelser på Trustpilot
Nu er Forbrugerombudsmanden gået ind i sagen om de mange falske anmeldelser, der florerer på det populære websted.

Sådan undgår du abonnementsfælder
Annoncer på sociale medier og webshops har ofte fristende markedsføring om prøvepakker og lave priser. Men tilbuddene kan føre til dyre abonnementer og medlemskaber, som du måske ikke vidste var en del af købet.

Telefonsælgere: Hvem må ringe til dig?
Du har sikkert oplevet at få opkald fra telefonsælgere, analyseinstitutter og hjælpeorganisationer, der tilbyder dig et godt tilbud. Men må de egentlig det?