Truer kunderne væk fra Trustpilot
Skriv en negativ anmeldelse af os, og risikér en erstatning på 75.000 kroner, lød det fra en cateringrestaurant på Frederiksberg.

Indtil for nylig kunne du risikere at blive afkrævet en erstatning, hvis du skrev en negativ anmeldelse på fx Trustpilot om cateringrestauranten Délicieux på Frederiksberg.
”I tilfælde af at en kunde vælger at skrive en anmeldelse på sociale medier før kontakten med vores kundeservice, kræver vi en detaljeret uddybning af utilfredsheden, herunder billeddokumentation, der skal sendes til os via e-mail inden for 48 timer efter produktmodtagelse,” stod der bl.a. under virksomhedens brugervilkår.
Og videre: ”Vi forbeholder os retten til at kræve en erstatning på 75.000,00 for en udokumenteret anmeldelse samt en daglig erstatning på 5.000,00, indtil anmeldelsen fjernes, gennem vores advokater.”
Ret til at anmelde
Sådanne vilkår hører dog ingen steder hjemme, siger seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk Martin Bruun, som mener, at vilkårene ligefrem er et brud på den grundlæggende ytringsfrihed.
Tak, fordi du læser med
Som medlem får du adgang til alle test og artikler på tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Sejre for forbrugerne i 2022
Forbrugerrådet Tænk kæmper hvert år for dig som forbruger. I 2022 havde vi blandt andet fokus på elselskaber, techgiganter og ”køb nu betal senere”-lån.

Hvad må reklameaviserne lokke med?

Modelnummer: Sådan ser du, om varer er ens
Fladskærme, vaskemaskiner og andre hvidevarer kan teknisk set være ens, selv om deres modelnumre er forskellige. Det kan have betydning for pris og prisgaranti.