Truer kunderne væk fra Trustpilot
Gå til hovedindhold

Truer kunderne væk fra Trustpilot

Skriv en negativ anmeldelse af os, og risikér en erstatning på 75.000 kroner, lød det fra en cateringrestaurant på Frederiksberg.

Morten Steiniche · Foto: Getty Images · 25. april 2025
Mand med mobiltelefon brugeranmeldelser med stjerner

Indtil for nylig kunne du risikere at blive afkrævet en erstatning, hvis du skrev en negativ anmeldelse på fx Trustpilot om cateringrestauranten Délicieux på Frederiksberg.

”I tilfælde af at en kunde vælger at skrive en anmeldelse på sociale medier før kontakten med vores kundeservice, kræver vi en detaljeret uddybning af utilfredsheden, herunder billeddokumentation, der skal sendes til os via e-mail inden for 48 timer efter produktmodtagelse,” stod der bl.a. under virksomhedens brugervilkår.

Og videre: ”Vi forbeholder os retten til at kræve en erstatning på 75.000,00 for en udokumenteret anmeldelse samt en daglig erstatning på 5.000,00, indtil anmeldelsen fjernes, gennem vores advokater.”

Ret til at anmelde

Sådanne vilkår hører dog ingen steder hjemme, siger seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk Martin Bruun, som mener, at vilkårene ligefrem er et brud på den grundlæggende ytringsfrihed.

Tak, fordi du læser med

Som medlem får du adgang til alle test og artikler på tænk.dk for

58 kr. / måned

Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Allerede medlem?