Her er dine rettigheder, når det gælder rykkere og inkasso
Har du ubetalte regninger, og har du modtaget rykkere, som du ikke har betalt? Så kan du ende i inkasso. Få overblik over dine rettigheder her.

Har du glemt at betale en regning, eller haft problemer med at betale den til tiden? Så kan virksomheden, du har handlet hos, sende dig rykkere. Rykkere koster penge, og hvis du ignorerer dem, kan din sag i værste fald blive sendt til inkasso.
Men hvad skal du gøre, hvis du modtager en rykker, eller hvis din sag ender i inkasso? Læs med her, og få hjælp til at håndtere situationen gennem disse fem trin
- Hold øje med dine rykkere
- Reagér, hvis din sag er sendt til inkasso
- Betal pengene tilbage
- Overhold afdragsaftalen
- Klag, hvis du er uenig i din regning
Hold øje med dine rykkere
Overskrider du den oprindelige betalingsfrist, bliver din sag ikke sendt til inkasso med det samme. Først vil du modtage et rykkerbrev fra virksomheden med en betalingsfrist på 10 dage.
Rykkeren vil indeholde det beløb, du skylder, samt et ekstra gebyr på maksimalt 100 kroner for rykkergebyret.
Virksomheder må højst opkræve tre rykkergebyrer på maksimalt 100 kroner for det samme krav. Der skal gå mindst 10 dage mellem hver rykker.
Den første rykker kan sendes så snart, du har overskredet betalingsfristen. Betaler du inden for de 10 dage, skal du kun betale rykkergebyret på 100 kroner.
Er du uenig i kravet, kan du gøre indsigelse. Det betyder, at du meddeler virksomheden, at du ikke vil betale regningen. Hvis du gør dette, må virksomheden som udgangspunkt ikke sende dig flere rykkere med gebyrer.
Reagér, hvis din sag er sendt til inkasso
Hvis du ikke betaler dine rykkere, kan virksomheden sende din sag videre til inkasso. Når din sag er hos inkassofirmaet, vil de tage over og forsøge at finde en løsning, så din gæld bliver betalt.
Når din sag ender hos inkasso, kan der komme ekstra omkostninger i form af et inkassogebyr. Dette gebyr er normalt større end rykkergebyret, og det dækker de udgifter, virksomheden har haft ved at overdrage din sag til inkassofirmaet.
Gebyrernes størrelse afhænger af det beløb, du skylder. Hvis regningen er under 1.000 kroner, kan inkassofirmaet maksimalt kræve 350 kr. eksklusive moms i inkassogebyr.
Du kan finde oplysninger om inkassogebyrer på retsinformation.dk.
Betal pengene tilbage
Hvis din sag er hos inkasso, bør du hurtigt kontakte inkassoselskabet.
Forklar, hvorfor du ikke har betalt, og vær åben omkring din økonomiske situation.
Vis gerne dokumentation for dine indtægter og udgifter, såsom årsopgørelser, lønsedler og budgetter. Selvom inkassofirmaet ikke nødvendigvis har krav på at få disse dokumenter, vil de ofte kunne hjælpe med at lave en aftale, der passer til din økonomi.
Overhold afdragsaftalen
Hvis du indgår en aftale om at betale din gæld tilbage til inkasso, er det vigtigt, at du kan overholde aftalen. Det er bedre at betale et lille beløb løbende, end at du giver op, hvis du opdager, at du ikke kan overholde aftalen.
Du kan få udsat betalingen eller lave en aftale om lavere afdrag, hvis du ikke har penge nok lige nu. Det er vigtigt at opretholde en god tone med inkassofirmaet, da det viser, at du ønsker at finde en løsning på din gæld.
Klag, hvis du er uenig i din regning
Forstår du ikke, hvor din gæld stammer fra, eller er du uenig i regningens størrelse? Så kan du klage.
Er dine regninger for eksempel allerede betalt, eller modtager du rykkerskrivelser for varer, du ikke har bestilt? Så skal du i første omgang kontakte forhandleren og forklare, at der er sket en fejl.
Hvis forhandleren sender dig videre til inkasso, skal du skrive til inkassofirmaet og forklare situationen. Fortæl dem, at du ikke accepterer kravet. Det er nu op til forhandleren at dokumentere, at du har bestilt varen eller ikke betalt din gæld.
Når du klager, er det vigtigt at gemme al dokumentation. Hvis inkasso ikke kan dokumentere din gæld, kan den blive annulleret.
Hvis du vil klage over beløbets størrelse, har du som forbruger to muligheder:
- Betal "under protest"
Det betyder, at du betaler det krævede beløb, samtidig med at du sender virksomheden et brev om, at du vil klage videre til et ankenævn eller domstolene for at få pengene tilbage.
- Lad være med at betale
Det kaldes at tage en standpunktsrisiko. Hvis du vælger dette, skal du være sikker i din sag, for virksomheden kan vælge at sende sagen til domstolene. Hvis du ikke får medhold i retten, skal du ud over regningen betale renter, rykkergebyrer og inkassoomkostninger. Du skal også betale for en eventuel retssag.

Her får du de bedste og billigste lån til energiforbedringer
Vil du fx skifte varmekilde eller have nye energirigtige vinduer for at sænke din boligs energiforbrug, kan du få billige lån i nogle banker. Se, hvor du finder de bedste lån til energiforbedringer.

Rentefri afbetaling: Pas på, du ikke bliver snydt
Du kan købe smartphones, tøj og møbler på afbetaling, og flere forhandlere lokker med, at renten er nul procent. Men betaler du alligevel ekstra i sidste ende?

Dette lån tiltrækker mange modne boligejere
Én type lån med fast rente og afdragsfrihed er nu slået igennem hos dem med store friværdier.