Har jeg ret til at få repareret en vare købt som restsalg?
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Medlemmerne spørger: Har jeg ret til at få repareret en vare købt som restsalg?

· 17. august 2023

SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg har et ur, der er købt på et såkaldt lagertømningssalg. Altså sælger vil rydde op på sit lager, ikke for at lukke, og heller ikke fordi det er en udgået model, men fordi sælger ikke længere vil forhandle mærket. Uret har en vejledende pris på 12.995 kroner, men er købt for 3.899 kroner minus noget ekstra rabat. Uret går efter kort tid i stykker og bliver derfor sendt til reklamation hos sælger, som giver besked om, at uret ikke kan repareres, da der ikke er reservedele til det. Sælger tilbyder i stedet en kode til, at jeg kan købe et andet ur i deres butik.

Dette er jeg ikke tilfreds med, da uret stadig markedsføres og sælges, og det svarer jeg sælger. Jeg kan samtidig se, at sælger på sin hjemmeside har et næsten identisk ur. Forskellen er farverne, men vejledende udsalgspris er den samme. Sælgers outletpris er dog højere end det, jeg gav for mit ur. Jeg foreslår derfor sælger, at hvis ikke sælger kan eller vil reparere mit ur, så er jeg åben for at få den anden model leveret som omlevering. Det vil sælger dog ikke være med til og fastholder derfor at give mig en kode til køb af et andet ur eller også at tilbageføre beløbet til min konto.

Det korte af det lange er, at jeg selvfølgelig gerne vil have mit ur repareret eller ombyttet til et tilsvarende ur. Om de i dag er forhandlere af mærket eller ej, er egentlig mig underordnet. Jeg har jo gjort en god handel i god tro, og intetsteds skilter de med eller gør på anden måde opmærksom på, at dette er politikken ved eventuelle reklamationer.

- Jens Ananiassen, Terndrup

SVAR | Det klare udgangspunkt, når en salgsgenstand lider en mangel, er, at forbrugeren har ret til at vælge mellem at få afhjulpet eller omleveret sin mangelfulde vare til en mangelfri vare. Ved afhjælpning forstås, at varen bliver repareret. Ved omlevering forstås, at man får omleveret til en vare, der svarer til den, man oprindeligt købte. Dette indbefatter ikke en ret til at få omleveret til en tilsvarende vare i en anden farve.

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?