Online shopping: Sådan klager du over et køb
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Online shopping: Sådan klager du over et køb

Det er nemt og bekvemt at handle på nettet, men hvordan klager du, hvis der opstår problemer med en vare, du har købt online? Få et overblik over dine klagemuligheder her.

Mette Andrea Boesgaard · Foto: Getty Images · 24. marts 2025
Kvinde ved computer

Når du køber en vare i en fysisk butik, kan du nemt returnere den og klage, hvis den ikke lever op til dine forventninger. Men når du handler i en webshop, enten i Danmark eller et andet land i EU, kan det være sværere at finde ud af, hvem der er ansvarlig og hvor du skal kontakte vedkommende.

Læs med og få hjælp til, hvordan du klager over et online køb.

Hvordan klager du over et køb?

Har du købt en vare på nettet, som ikke lever op til dine forventninger? Eller er varen slet ikke blevet leveret?

Når du har købt en vare online, og der opstår problemer, er det første skridt altid at kontakte den webshop, du har handlet hos. Det kan dreje sig om en vare, der ikke lever op til dine forventninger, en vare med fejl, eller endda en vare, der slet ikke er blevet leveret. Uanset hvad, er det vigtigt at give virksomheden mulighed for at løse problemet direkte med dig.

 Webshops har ofte dedikerede kundeserviceafdelinger, der er ansvarlige for at håndtere klager, returneringer og fejlbehæftede produkter. Ved at kontakte dem først kan du ofte få en hurtig løsning på problemet – måske kan varen returneres, byttes eller refunderes uden videre besvær.

I mange tilfælde vil webshoppen forsøge at finde en løsning, der imødekommer dine krav, da de har en interesse i at opretholde et godt forhold til deres kunder. De kan have specifikke procedurer for, hvordan klager håndteres, og det er normalt hurtigt at få afklaret, om du har ret til en refundering, ombytte eller en anden form for kompensation.

Klag over køb i en dansk webshop

Handler du i en dansk onlinebutik, og kan du ikke løse problemet med butikken? Så er Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet ofte det rette sted at klage.

Klag over køb i en webshop fra et andet EU-land

Har du købt varer på nettet fra et andet EU-land?

Forbruger Europa er et netværk af europæiske forbrugermyndigheder, som kan hjælpe dig med at finde en løsning, hvis du har handlet i et andet EU-land.

Klag over køb i en webshop udenfor EU

Har du købt varer udenfor EU? Så kan det være svært at klage, hvis du ikke selv kan løse problemet med sælgeren.

Du kan dog indberette din klage på econsumer.gov, som er et uformelt system oprettet af det Internationale Netværk af Markedsføringstilsyn (ICPEN).