Online shopping: Sådan klager du over et køb Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Online shopping: Sådan klager du over et køb

Handler du på nettet, er det nemt og bekvemt. Men hvor klager du, når noget går galt med dine varer? Få overblik over dine klagemuligheder her.

Mette Andrea Boesgaard · Foto: Getty Images · 12. september 2019
Kvinde ved computer

Køber du en vare i en butik, kan du let gå tilbage og klage over varen, hvis den ikke lever op til dine forventninger.

Handler du i en webshop i Danmark eller et andet land i EU, er det straks sværere at møde fysisk op. Du kan dog sagtens klage. Få hjælp til din klage her.

Klag først til virksomheden

Køber du en vare på nettet, der ikke lever op til dine forventninger? Eller er varen slet ikke blevet leveret?

Klag altid direkte til butikken først. Hvis I ikke kan løse problemet tilfredsstillende, kan du gå videre med klagen.

Klag over køb i en dansk webshop

Handler du i en dansk onlinebutik, og kan du ikke løse problemet med butikken?

Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet er typisk det rette sted for dig at klage

Klag over køb i en webshop fra det øvrige EU

Køber du varer på nettet fra et andet EU-land?

Forbruger Europa er et netværk af europæiske forbrugermyndigheder. De kan hjælpe dig med at finde en løsning, hvis du har handlet i et andet EU-land.

Klag over køb i en webshop udenfor EU

Køber du varer udenfor EU? Så kan det være svært at klage over dem, hvis du ikke selv kan løse problemet med sælgeren.

Klagen kan du dog indberette på econsumer.gov. Det er et uformelt system lavet af det Internationale Netværk af Markedsføringstilsyn (ICPEN).

Forbrugerrådet Tænk mener


Forbrugerrådet Tænk mener: Det skal være let at klage
"Klager du over et køb i Danmark, kunne du indtil for få år siden klage direkte til Forbrugerklagenævnet. Nu skal du først igennem en mægling i Mæglingsteamet for Forbrugerklager.

Mæglingen i Mæglingsteamet for Forbrugerklager koster dig 100 kroner. Det kommer oveni de 400 kroner, det koster at klage til Forbrugerklagenævnet.

Forbrugerrådet Tænk mener, at mæglings-gebyret på 100 kroner ikke er fair, fordi det kan afholde dig fra at klage, selv om du har en god sag. Derfor betaler vi gebyret for vores medlemmer."

Anne Dehn Jeppesen, jurist, Forbrugerrådet Tænk

Få svar på dit spørgsmål med det samme

Er du i tvivl om dine rettigheder i en konkret sag?

Få rådgivning om købelov og markedsføring online nu.

Start rådgivningen nu