Kan butikken afvise min reklamation, nu hvor Hövding er gået konkurs?
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Medlemmerne spørger: Kan butikken afvise min reklamation, nu hvor Hövding er gået konkurs?

· 18. marts 2024

SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Min Hövding 3 cykelairbag, som er købt 12. januar 2022 (under to år siden), er begyndt at udvise fejl på batteri og/eller batteriindikator. Fejlen viser sig ved, at advarselssignalet for lavt batteriniveau ikke fungerer, og ved at batteriet somme tider meget hurtigt selvaflader, når airbaggen ikke er i brug. Den er med andre ord blevet upålidelig.

Da jeg henvender mig i den fysiske butik, hvor airbaggen er købt, bliver jeg afvist med den begrundelse, at producenten er gået konkurs. Jeg påpeger, at jeg har handlet med butikken og ikke producenten, men får besked om at vende tilbage, når chefen er i forretningen senere på dagen. Jeg beder om – og får – en bekræftelse på, at jeg har henvendt mig med reklamationen. Jeg bemærker overfor ekspedienten, at hans reaktion på det beskrevne problem tyder på, at der har været lignende reklamationer fra andre, hvilket han bekræfter. 

Kan butikken afvise min reklamation med henvisning til producentens konkurs? Jeg tænker, at forholdet mellem butik og producent er mig uvedkommende, men kan godt forstå den.

- Marie-Louise Cooke-Jarlø, Hvidovre

SVAR | Som du selv angiver, er det butikken, der er din direkte aftalepart, hvorfor butikken som udgangspunkt er ansvarlig for behandling af reklamationer. Dette ansvar kan butikken ikke undsige sig, i tilfælde af at en producent går konkurs. Når der er tale om en reklamationsberettiget mangel, har du krav på, at butikken enten omleverer eller reparerer din cykelhjelm.

Vil du læse svaret fra vores rådgiver?

Få adgang til vores juridiske rådgivning og hele tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?