Sådan trækker du dit samtykke til markedsføring tilbage
Hvordan trækker du et samtykke til at modtage markedsføring tilbage? Og hvor klager du, hvis du modtager reklamer efter tilbagekaldelsen af samtykket?
Samtykke til at modtage markedsføring kan du blive bedt om i mange forskellige situationer. For eksempel hvis du:
- køber en vare i en onlinebutik
- deltager i en konkurrence på internettet
- melder dig ind i en kundeklub
Giver du samtykke til en virksomhed, siger du ja til, at virksomheden må bruge dine oplysninger til at kontakte dig med nyhedsbreve og reklamer.
Dit samtykke har du ret til at trække tilbage, ligesom du også har ret til at klage, hvis du fortsat modtager reklamer fra en virksomhed, efter du har tilbagekaldt dit samtykke.
Sådan tilbagekalder du dit samtykke
Samtykke kan du tilbagekalde på forskellige måder. Virksomheder bestemmer selv, hvordan du trækker dit samtykke til dem tilbage. Det skal bare være let og gebyrfrit for dig.
Dit samtykke kan du typisk tilbagekalde:
- Via et link i bunden af e-mails med reklamer og tilbud. Kig efter ordene ’frameld’, ’afmeld’ eller lignende.
- Sms’er med reklamer indeholder også ofte et telefonnummer, du kan skrive til for at trække dit samtykke tilbage.
- Via virksomhedens hjemmeside. Her finder du ofte enten en formular, e-mailadresse eller et telefonnummer specifikt beregnet til tilbagekaldelse af samtykke. Kig efter et menupunkt med titlen ’Samtykke, ’privatlivspolitik’ eller lignende. Vær opmærksom på, at menupunktet kan ligge helt nede i bunden af hjemmesiden. Virksomhedens kundeservice kan du ringe til, hvis du ikke kan finde information om, hvordan du trækker dit samtykke tilbage på hjemmesiden. Kundeservice kan ofte hjælpe dig. Bed virksomheden bekræfte, at du har trukket dit samtykke tilbage. Virksomheden har ansvar for, at dit samtykke bliver trukket tilbage, hvis du ønsker
Sådan klager du
Klag, hvis du oplever, at en virksomhed fortsat kontakter dig med markedsføring, efter du har tilbagekaldt dit samtykke.
Gem dokumentation på, at du har frabedt dig reklamer og dokumentation, der på den måde beviser, at du har modtaget reklamer efter du har tilbagetrukket dit samtykke.
Kontakt først virksomheden med din klage. Ring eller skriv til deres kundeservice. Det kan være, der er tale om en fejl, som virksomheden kan rette med det samme.
Fortsætter virksomheden med at bruge dine kontaktoplysninger til at sende dig reklamer? Så kan du klage til Forbrugerombudsmanden.
Tilbagekald dit samtykke over for udenlandske virksomheder
Du kan tilbagekalde dit samtykke for danske virksomheder og virksomheder inden for EU. Reglerne for samtykke til at modtage markedsføring er ens i EU.
Udenlandske virksomheder uden for EU ‒ for eksempel USA og Kina ‒ skal kun overholde EU-reglerne for samtykke, hvis de markedsfører sig over for danske forbrugere på dansk.
Modtager du reklamer og tilbud fra virksomheder uden for EU, og er reklamerne skrevet på dansk? Så har du ret til at tilbagekalde dit samtykke.
Klag til Forbrugerombudsmanden, hvis du fortsat modtager reklamer og tilbud fra virksomheder uden for EU, efter du har tilbagekaldt dit samtykke.
Dit samtykke kan blive delt med andre samarbejdspartnere
Virksomheder må godt bede dig om samtykke til at dele dine kontaktoplysninger med deres samarbejdspartnere.
Deltager du for eksempel i en konkurrence på internettet, og siger du ja til at modtage markedsføring fra virksomheden bag konkurrencen og deres samarbejdspartnere? Så kan du også risikere at modtage reklamer fra virksomhedens samarbejdspartnere.
Fortryder du dit samtykke? Så kontakt alle de samarbejdspartnere, der sender dig uønskede reklamer og tilbagekald dit samtykke.
Samtykke du ikke kan huske, at du har givet
Modtager du uønskede reklamer og anden markedsføring fra virksomheder, du ikke kan huske, du har givet dit samtykke til? Så kontakt virksomheden.
Du har krav på at få information om hvordan og hvornår virksomheden har fået dit samtykke. Tilbagekald dit samtykke lige så snart, du har fået information fra virksomheden.
Har du aldrig givet virksomheden dit samtykke? Så skal du betragte reklamerne som spam.
Forbrugerrådet Tænk mener: Det skal være lige så nemt at tilbagekalde dit samtykke som at give det
"Reklamer og anden uønsket post kan du modtage i din postkasse, uden du har bedt om det.
Forbrugerrådet Tænk kæmper for, at du selv aktivt skal kunne tilvælge, om du vil modtage reklamer eller ej.
Er du ved et uheld kommet til at give dit samtykke til reklamer eller anden markedsføring, har du altid ret til at kalde det tilbage igen. Det skal både være let og gratis at tilbagetrække dit samtykke."
Maria Liljeqvist, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk
Derfor får du mindre for pengene i supermarkedet
Da inflationen steg, skrumpede vores fødevarer, så prisen for fx en bakke leverpostej kunne forblive den samme. Men producenterne gør sjældent tydeligt opmærksom på, at du kommer hjem med mindre indhold end før, eller at de har skruet ned for de dyre ingredienser.
Black Friday: Bliv klar til udsalg
Tilbud, rabatter og lave priser kan friste, når udsalget bliver skudt i gang. Få tips til, hvad du skal være opmærksom på, inden du tager til tilbudsfest.
Et godt tilbud? Sådan snyder tilbudsaviserne dig
Supermarkedernes tilbudsaviser ligner tilbudsaviser, men er i realiteten noget helt andet. De nye tilbudsaviser vildleder forbrugerne, mener Forbrugerrådet Tænk.