Sådan trækker du dit samtykke til markedsføring tilbage | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Sådan trækker du dit samtykke til markedsføring tilbage

Hvordan trækker du et samtykke til at modtage markedsføring tilbage? Og hvor klager du, hvis du modtager reklamer efter tilbagekaldelsen af samtykket?

Lene Torp Carlsen · Foto: Getty Images · 26. maj 2025
Ung kvinde sidder med sin laptop og skal finde ud af hvordan hun trækker sit samtykke tilbage

Du kan blive bedt om at give samtykke til at modtage markedsføring i mange forskellige situationer. For eksempel hvis du:

  • køber en vare i en onlinebutik
  • deltager i en konkurrence på internettet
  • melder dig ind i en kundeklub

Giver du samtykke til en virksomhed, siger du ja til, at virksomheden må bruge dine oplysninger til at kontakte dig med nyhedsbreve og reklamer. 

Du har ret til at trække dit samtykke tilbage, ligesom du også har ret til at klage, hvis du fortsat modtager reklamer fra en virksomhed, efter du har tilbagekaldt dit samtykke.

Sådan tilbagekalder du dit samtykke

Virksomhederne bestemmer selv, hvordan du kan tilbagekalde dit samtykke. Det kan ske på forskellige måder - det skal bare være let og gebyrfrit for dig.

Du kan typisk tilbagekalde dit samtykke:

  • Via et link i bunden af e-mails med reklamer og tilbud. Kig efter ordene ’frameld’, ’afmeld’ eller lignende.
  • Sms’er med reklamer indeholder også ofte et telefonnummer, du kan skrive til for at trække dit samtykke tilbage.
  • Via virksomhedens hjemmeside. Her finder du ofte enten en formular, e-mailadresse eller et telefonnummer specifikt beregnet til tilbagekaldelse af samtykke. Kig efter et menupunkt med titlen ’Samtykke, ’privatlivspolitik’ eller lignende. Vær opmærksom på, at menupunktet kan ligge helt nede i bunden af hjemmesiden.
  • Du kan ringe til virksomhedens kundeservice, hvis du ikke kan finde information om, hvordan du trækker dit samtykke tilbage. Kundeservice kan ofte hjælpe dig. Bed eventuelt om en bekræftelse på, at din anmodning er modtaget. 

Sådan klager du

Klag, hvis du oplever, at en virksomhed fortsat kontakter dig med markedsføring, efter du har tilbagekaldt dit samtykke.

Gem dokumentation for at du dels har frabedt dig reklamer og for at du alligevel stadig modtager uønsket markedsføring.

Kontakt først virksomheden med din klage. Ring eller skriv til deres kundeservice. Det kan være, der er tale om en fejl, som virksomheden kan rette med det samme.

Fortsætter virksomheden med at bruge dine kontaktoplysninger til at sende dig reklamer? Så kan du klage til Forbrugerombudsmanden.

Tilbagekald dit samtykke over for udenlandske virksomheder

Du kan tilbagekalde dit samtykke for danske virksomheder og virksomheder inden for EU. Reglerne for samtykke til at modtage markedsføring er ens i EU.

Udenlandske virksomheder uden for EU ‒ for eksempel USA og Kina ‒ skal kun overholde EU-reglerne for samtykke, hvis de markedsfører sig over for danske forbrugere på dansk.

Klag til Forbrugerombudsmanden, hvis du fortsat modtager reklamer og tilbud fra virksomheder uden for EU, efter du har tilbagekaldt dit samtykke.

Dit samtykke kan blive delt med andre samarbejdspartnere

Virksomheder må godt bede dig om samtykke til at dele dine kontaktoplysninger med deres samarbejdspartnere.

Deltager du for eksempel i en konkurrence på internettet, og siger du ja til at modtage markedsføring fra virksomheden bag konkurrencen og deres samarbejdspartnere? Så kan du også risikere at modtage reklamer fra virksomhedens samarbejdspartnere.

Fortryder du dit samtykke? Så kontakt alle de samarbejdspartnere, der sender dig uønskede reklamer og tilbagekald dit samtykke.

Samtykke du ikke kan huske, at du har givet

Modtager du uønskede reklamer og anden markedsføring fra virksomheder, du ikke kan huske, du har givet dit samtykke til? Så kontakt virksomheden.

Du har krav på at få information om hvordan og hvornår virksomheden har fået dit samtykke. Tilbagekald dit samtykke lige så snart, du har fået information fra virksomheden.

Har du aldrig givet virksomheden dit samtykke? Så skal du betragte reklamerne som spam.

Forbrugerrådet Tænk mener: Det skal være lige så nemt at tilbagekalde dit samtykke som at give det

"Du kan modtage reklamer og anden uønsket post, uden du har bedt om det.
Forbrugerrådet Tænk kæmper for, at du selv aktivt skal kunne tilvælge, om du vil modtage reklamer eller ej".
"Er du ved et uheld kommet til at give dit samtykke til reklamer eller anden markedsføring, har du altid ret til at kalde det tilbage igen. Det skal både være let og gratis at tilbagetrække dit samtykke."
Søren Grønlund Holm, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk