Online shopping uden for EU Her er dine rettigheder
Billige varer er lette at finde i webbutikker i Kina, USA og andre lande uden for EU. Men se dig godt for, før du køber varer fra lande udenfor EU.

Køber du varer online, skal du altid dobbelttjekke, hvor dine varer bliver sendt fra.
Handler du i en webshop uden for EU, har du nemlig ikke samme muligheder for at fortryde dit køb eller klage over det. Og afgifter kan gøre dit køb virkelig dyrt.
Hvor sender webbutikken fra?
En hjemmeside kan godt være på dansk og have en adresse, der ender på .dk, selv om du handler udenfor EU.
En webbutik kan også godt være fra EU og ikke være omfattet af EU's fælles toldregler:
- Handler du fra Ålandsøerne i Finland og de Kanariske øer, skal du betale moms og punktafgift for dine varer.
- Handler du i Storbritannien, Nordirland eller Kanaløerne gælder der særlige regler.
Tjek altid, hvor varen bliver sendt fra, før du trykker køb. Kan du ikke se, hvor varen bliver sendt fra, så kontakt webbutikken og spørg dem.
Afgifter og gebyrer gør varen dyrere
Køber du varer online i en butik uden for EU, skal du betale told, moms, punktafgifter og importgebyr oven i varens pris.
Told, moms og afgifter afhænger af, hvilken type vare du har købt og værdien af varen.
Fragtselskabet opkræver derudover et importgebyr for at beregne told, moms og punktafgifter.
Fragtfirmaerne bestemmer som hovedregel selv, hvad de vil kræve i importgebyr, men gebyrerne ligger typisk på 125-250 kroner. Undersøg derfor, inden du bestiller:
- Hvilket fragtfirma bliver brugt?
- Hvad tager fragtfirmaet i importgebyr?
Sender du en vare tilbage, fordi du har fortrudt dit køb, eller fordi varen har fejl? Så kan du søge om at få told og moms tilbage. Importgebyret kan du ikke få tilbage.
Nye momsregler 2021: Det kommer det til at betyde for dig
Fra 1. juli 2021 ændres momsreglerne, så det det bliver dyrere at købe billige varer uden for EU.
Hidtil har der været en bagatelgrænse, når det gælder moms på varer, som sendes til dig fra en butik udenfor EU.
Det har betydet, at du har kunnet købe produkter under 80 kr. uden at skulle betale moms.
De nye momsregler betyder, at der nu skal betales moms af ALLE forsendelser til forbrugere i EU – uanset pris.
De nye momsregler træder i kraft den 1. juli 2021. Det betyder, at alle varer, der ankommer til Danmark fra et land uden for EU fra den 1. juli 2021 er omfattet af de nye regler – uanset hvornår varerne er bestilt eller betalt.
Vær særligt opmærksom på, at en webshop godt kan have adresse i et land inden for EU, men sende varen du har købt fra et lager uden for EU. I det tilfælde vil du skulle betale moms og andre afgifter afhængigt af varen.
Kan du fortryde dit køb?
Handler du online inden for EU, har du 14 dages fortrydelsesret.
Fortrydelsesretten gælder også, hvis du køber en vare af en butik, der markedsfører sig på dansk og har en .dk-adresse, selv om den ligger uden for EU.
Køber du varer i en butik uden for EU, som ikke markedsfører sig på dansk, eller som er på dansk men har en .com-adresse? Så kan du som udgangspunkt ikke regne med at have ret til at fortryde dit køb.
Tjek handelsbetingelserne for at se, hvordan du er stillet, hvis du fortryder købet.
Fortryder du dit køb, får du ikke importgebyrerne tilbage.
Kan du reklamere over din vare?
Handler du i en webshop i EU, har du 2 års reklamationsret.
Køber du varer i en webshop uden for EU, der er på dansk og har en .dk-adresse, har du også 2 års reklamationsret.
Shopper du i en butik uden for EU på et andet sprog eller i en butik på dansk med en .com-adresse, kan du ikke nødvendigvis klage over varen, hvis den ikke virker.
Læs handelsbetingelserne grundigt. Tjek, hvordan du er stillet, hvis der er fejl og mangler ved varen, eller hvis varen går i stykker.
Fragten kan blive meget dyr, hvis du er nødt til at sende varen tilbage, fordi der er fejl på varen. Undersøg altid inden købet, om det er dig eller sælger, der betaler returfragten.
Kan du klage?
Handler du på nettet uden for EU, og går handlen galt, er det svært at klage.
Klag altid først til sælgeren og se, om I kan løse problemet.
Handlede du på en butik uden for EU, som er på dansk og har en .dk-adresse, kan du i sidste ende klage over varen til Forbrugerklagenævnet.
Købte du varerne i en butik uden for EU, som var på dansk og havde en .com-adresse, eller som ikke var på dansk? Så kan du muligvis få hjælp til at gå videre med din klage hos econsumer.gov.
Kan du få hjælp, hvis varen har en garanti?
Hjemmesiden giver måske en garanti på din vare.
Bestiller du et produkt med garanti, så sørg for, at du kender:
- Hvad dækker garantien, og hvor længe dækker den?
- Hvor garantien geografisk er dækkende?
- Hvor skal du henvende dig, hvis du skal bruge garantien?
Kontakt hjemmesiden og spørg, hvordan du kan få hjælp i Danmark, hvis varen går i stykker.
Dukker varen aldrig op?
Hvis din vare ikke dukker op, kan du få banken til at tilbageføre dine penge, hvis du har betalt med betalingskort.

Købeloven: 17 påstande, du ikke skal tro på
Butikker og virksomheder prøver nogle gange at snige sig uden om dine rettigheder ifølge købeloven. Her er 17 svar på butikkernes forkerte påstande.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder
Ødelagte varer eller varer med fejl kan du klage over i 2 år, når du handler hos en virksomhed. Men hvad dækker det – og hvem skal bevise hvad?

Online shopping i EU: Her er dine rettigheder
Handler du på nettet inden for EU, kan du få hjælp, hvis varen går i stykker. Det er bare ikke altid let at se, om du handler inden for EU's grænser.