Sådan snyder madens indpakning
Madens emballage kan få dig til at opfatte en vare på en bestemt måde, og producenterne bruger tricks til at få dig til at vælge netop deres produkter. Få hjælp til at undgå at blive snydt af markedsføring og salgsgas.
Snyder markedsføringen af maden dig til at tro, at varen er bedre, sundere eller indeholder mere, end den reelt gør? Så er det vildledning.
Vildledende markedsføring er ikke lovlig, men reglerne er uklare. Derfor går producenterne nogle gange til grænsen for at få dig til at vælge deres produkter – og så kan du risikere at blive snydt.
Få hjælp her til at gennemskue salgsgas på mademballage.
Sådan snyder billeder på emballagen
Billeder og illustrationer på varens indpakning skal fange din opmærksomhed. De skal også få dig til at associere produktet med bestemte ting.
Sportsfolk får dig til at tænke, at varen er sund. Landlig idyl som for eksempel en bondegård får dig til at tænke, at varen er skabt under landlige forhold.
Billeder af folk, der dyrker sport, er dog ingen garanti for, at maden er sund.
Og naturlige motiver på pakken betyder ikke, at maden er fri for konserveringsmidler, farvestoffer og andre e-numre, eller at der er taget hensyn til dyrevelfærd og bæredygtighed.
Sådan snyder emballagens design
Emballagens design kan få et produkt til at virke mere eksklusivt, end varen egentlig er.
Et gennemført design signalerer høj kvalitet, men reelt siger en smuk indpakning ikke nødvendigvis noget om produktets kvalitet.
Emballagens design, og hvor eksklusiv varen fremstår, bliver taget med i Fødevarestyrelsens samlede vurdering af, om en vare er vildledende. Men reglerne er uklare på dette område.
Sådan snyder varens navn dig
Varen kan have et navn, der leder dine tanker hen på landlig idyl, gamle dage eller sunde råvarer.
Navnet fortæller dog ikke nødvendigvis noget om, hvor eller hvordan varen er blevet til, eller om produktet er sundt.
Varenavne kan også bruges til at dække over, at produktet i virkeligheden slet ikke lever op til kravene for det originale navn. Kig på varedeklarationen under varebetegnelsen, for der skal producenten skrive, hvad varen i virkeligheden er.
Sådan snyder smarte salgsord
"Ægte", "gammeldags", "klassisk" og "hjemmelavet" er gode salgsord, der får produkterne til at virke mere traditionelle og naturlige.
Reglerne for brug af disse ord er uklare, så derfor kan produkter, der kalder sig ægte eller gammeldags, godt indeholde en masse tilsætningsstoffer eller være lavet på en fabrik.
Varer med ordet "hjemmelavet" behøver heller ikke nødvendigvis være lavet det sted, de bliver solgt.
Formuleringer som "flødealternativ" og "med smag af jordbær" er også indikationer på, at du skal være opmærksom. Det kan nemlig tyde på, at varen ikke indeholder fløde eller jordbær.
Sådan snyder emballagen med sundhed
Praler produktet med at have et højt indhold af protein eller at indeholde vitaminer, tænker du måske, at produktet er sundt.
"Uden tilsat sukker" står der på flere produkter, og det kan få dig til at tro, at produktet er sundt. Men produktet kan godt have et højt naturligt indhold af sukker.
Sammenligninger som "30 procent mindre fedt" eller "25 procent mindre sukker" bliver også ofte brugt til at få et produkt til at se sundt ud. Men det er ofte svært at vide, hvad producenten sammenligner med.
Reglerne siger, at varen kun må sammenligne med andre varer af samme slags. Og sammenligningen skal tage højde for flere produkter.
Sådan snyder opfundne mærker og danske flag
Officielle mærker som "Nøglehullet" eller "Fuldkornsmærket" kan hjælpe dig til at træffe et godt valg, når du køber ind.
Myndigheder og organisationer har besluttet krav og standarder, som produkterne skal opfylde for at få mærkerne.
Producenter opfinder sommetider deres egne mærker, der ligner de officielle mærker, og de opfundne mærker er der ingen eller uklare krav til.
Et dansk flag må producenten gerne bruge, selvom råvarerne i et produkt – for eksempel honning – kommer fra udlandet. Så længe varen er produceret i Danmark, og der på emballagen står eksempelvis "Produceret i" under flaget.
Sådan snyder farvestoffer
Farvestoffer kan få produkter til at se mere lækre ud.
Råhvid vaniljeis ser lækrere ud end en kridhvid is. For er isen råhvid ligner det, at isen er lavet med rigtige vaniljekorn. Derfor bruger nogle producenter gulerodsekstrakt til at farve isen som billig erstatning for ægte vanilje.
Rugbrød og boller tilsættes malt, så brødet bliver mørkere. Det får brødet til at se grovere og mere fiberrigt ud, hvilket kan få dig til at tro, at brødet er sundt, selv om det bare er lyst brød i forklædning.
Sådan snyder luft i pakken dig
Emballagen til din mad indeholder ofte en del luft. Det kan skyldes, at indholdet er faldet sammen under transporten, eller at luften beskytter indholdet i pakken. Men det kan også skyldes, at store pakker sælger bedre.
Pakkens størrelse er ikke udtryk for, hvor meget du får.
Vær særlig kritisk overfor varer med ord som "megapack" og "value pack" eller andre pakker, der lover dig ekstra indhold.
Nettovægten og kiloprisen er dit bedste mål for, hvor meget du får for pengene.
Spørg producenten ‒ eller klag
Sørg for, at du har læst varedeklarationen grundigt, forhold dig kritisk til smarte ord og flotte billeder på maden og gå efter de officielle mærker, når du køber ind.
Forstår du alligevel ikke, hvad der står på emballagen til din mad? Så er det en god anledning til at kontakte producenten.
Finder du et produkt, du synes er markedsført på en vildledende måde, skal du kontakte Fødevarestyrelsen.
Forbrugerrådet Tænk mener: Gør markedsføringen fair, så folk ikke bliver snydt
"Du skal nemt kunne se, hvad der er i den mad, du køber. Derfor skal indpakningen på varerne være let at gennemskue og ikke indeholde vildledende budskaber, der for eksempel får produktet til at se sundere eller mere naturligt ud, end det egentlig er.
Loven sætter ikke klare rammer for brug af for eksempel illustrationer på indpakningen af fødevarer. Det giver producenterne et stort kreativt spillerum til at smugle skjulte budskaber ind gennem emballagens design. Men bare fordi markedsføringen er lovlig, betyder det ikke, at den er fair.
Forbrugerrådet Tænk har sammen med Fairspeak gruppen på CBS lavet 11 "fairness-principper", der skal få producenterne til at droppe salgsgas og tænke på forbrugerne, når de laver emballage til madvarer."
Camilla Udsen, Projektchef i Forbrugerrådet Tænk
Undgå at blive snydt af sundhedsbudskaber på mad
Ernærings- og sundhedsanprisninger som "kalium er med til at vedligeholde nervesystemet" er tilladt på mad. Men du skal være kritisk over for dem
Mere fars end filet: Forbrugerrådet Tænk klager over fiskeafgørelse
Forbrugerrådet Tænk har klaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet over en afgørelse fra Fødevarestyrelsen, der lægger op til, at blandet, hakket fisk godt må sælges under betegnelsen fiskefilet.
Catering: Undgå at blive snydt, når du bestiller mad
Kan du få pengene tilbage for maden, hvis festen er aflyst? Og hvad skal du gøre, hvis maden er dårlig eller ikke kommer? Få styr på dine rettigheder, når du bestiller mad udefra.