Klimabevidste flyrejser? SAS anmeldt for greenwashing
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Klimabevidste flyrejser? SAS anmeldt for greenwashing

Et koncept målrettet de klimabevidste flyrejsende har nu resulteret i en anmeldelse hos Forbrugerombudsmanden for greenwashing.

Christina Vejsgaard · Foto: SAS · 18. marts 2025
SAS flyvemaskine i luften

Fotokredit: SAS

Vil du gerne flyve på ferie – men også være god ved klimaet og miljøet? Så har SAS tilsyneladende løsningen til dig.

I deres ”Conscious Traveler”-program kan du ved at medbringe lettere bagage eller købe ”miljøbevidste” produkter i shoppen vaske den værste klimaskam væk.

Men ifølge Forbrugerrådet Tænk er det slet ikke så grønt, som det ser ud. Derfor er programmet nu anmeldt til Forbrugerombudsmanden.

"Der er sikkert gode intentioner bag. Men problemet er, at intet i loyalitetsprogrammet gør nogen mærkbar forskel for klima eller miljø, og så er intentionerne egentlig ligegyldige. Det, vi har at gøre med her, er grov greenwashing," siger Winni Grosbøll, der er direktør i forbrugerorganisationen.

Se en video og vind flypoint

Vejen til at blive "Conscious Traveler" består af 10 trin, du skal gennemføre. Trinene består for eksempel af at se en kort video om fremtidens luftfart eller at donere 5.000 EuroBonus-point til en velgørenhedsorganisation. 

Hvis det lyder uoverskueligt, så kan du trøste dig med, at du kan "kalde dig en Conscious Traveler, lige når du vil." 

Men når du har gennemført de 10 trin, så får du hele fire belønninger, herunder et badge og 5.000 EuroBonus-point, som du kan bruge på at gøre din næste flyvetur lidt billigere.

"Conscious" onlineshopping

En anden ting, der kan bringe dig tættere på de fire belønninger, er at købe produkter i flyselskabets webshops. På hjemmesiden skriver SAS:

"De miljøbevidste produkter i vores EuroBonus Shop hjælper dig med at reducere dit daglige CO2-aftryk. Tag et skridt for hver vare, du køber, og gør dit liv lidt mere bæredygtigt."

I shoppen kan du blandt andet finde tørrebolde i new zealandsk uld, som angiveligt skal hjælpe dig med at spare energi. En test fra Forbrugerrådet Tænk har dog tidligere vist, at den type tørrebolde ingen effekt har.

De miljøbevidste produkter i vores EuroBonus Shop hjælper dig med at reducere dit daglige CO2-aftryk. Tag et skridt for hver vare, du køber, og gør dit liv lidt mere bæredygtigt. SAS' "Conscious shop"

Du kan også vælge en lommelygte eller en dims til din vandhane til at bringe dig tættere på målet.

Men igen er der hår i suppen ifølge Forbrugerrådet Tænk:

"Grundlæggende er vi nødt til at gøre op med tanken om, at du kan gøre noget godt for klima og miljø ved at købe en masse nye ting," siger Winni Grosbøll og fortsætter:

"Vi kan derudover ikke se, hvordan de her produkter skulle være mindre miljøbelastende end andre, tilsvarende produkter. Så det står hen i det uvisse, hvordan det på nogen måde skulle opveje for den store belastning, der er ved flytransport."

SAS: "Det er ikke greenwashing"

Hos SAS er man ikke enige i, at der er tale om vildledende markedsføring eller greenwashing. I et svar skriver de blandt andet, at en mere bæredygtig fremtid ikke handler "om at flyve mindre eller sælge færre billetter, men om aktivt at transformere luftfarten til en bæredygtig industri."

De skriver videre, at de er dedikerede til at skabe "reelle og meningsfulde bæredygtighedsinitiativer i luftfarten," og nævner herefter netop "Conscious Taveler"-programmet:

"Conscious Traveler handler om at tilbyde vores kunder mere bæredygtige valgmuligheder, ikke om at opveje emissioner," skriver SAS.

Programmet skal dog alligevel reducere de samlede emissioner:

"Kun gennem en holistisk tilgang, hvor alle bidrager, når vi i mål. Vores Conscious Traveler-initiativ, der har til formål at reducere de samlede emissioner, afspejler vores dedikation til tranformationen," fremgår det senere i samme mail.

Du kan læse hele svaret herunder.

Læs hele svaret fra SAS

Som luftfartsselskab er vores primære mål at tilbyde flytjenester, og her er salg af flybilletter en essentiel del af at opretholde vores drift. Flyvning forbinder mennesker og virksomheder på tværs af verden, hvilket skaber økonomisk vækst og velstand. En mere bæredygtig fremtid handler ikke om at flyve mindre eller sælge færre billetter, men om aktivt at transformere luftfarten til en bæredygtig industri. Hos SAS har vi forpligtet os til at stå i front for denne transformation. At opfordre vores kunder til at træffe mere bæredygtige valg er en af vores nøgleinitiativer – fordi kun sammen, når vi i mål.

SAS er dedikeret til at drive reelle og meningsfulde bæredygtighedsinitiativer i luftfarten. Conscious Traveler handler om at tilbyde vores kunder mere bæredygtige valgmuligheder, ikke om at opveje emissioner. Conscious Traveler er heller ikke designet til at få medlemmerne til at flyve mere, men til at opfordre dem til at træffe mere bevidste valg, når de har besluttet sig for at rejse og har mulighed for det – for eksempel at tilkøbe SAF til deres rejse. Vores undersøgelser viser, at en af hovedårsagerne til, at kunder ikke vælger at tilføje SAF til deres rejse, er, at de ikke forstår, hvad det er, og hvorfor det er et godt alternativ til almindeligt brændstof. Derfor ser vi værdi i at uddanne vores medlemmer og forklare fordelene, og vi håber at se flere medlemmer vælge SAF på deres næste rejse med SAS. Vi erkender, at flyvning har en miljømæssig påvirkning, og derfor investerer vi løbende i ny teknologi, bæredygtigt brændstof og udvikler adskillige innovative initiativer for at reducere vores CO2-aftryk.

Det er ikke greenwashing. Luftfarten spiller en vigtig rolle i den skandinaviske infrastruktur, og for at blive bæredygtige må vores industri transformeres – ligesom alle andre industrier. Luftfartsindustrien laver afgørende tiltag for at håndtere klimaudfordringen, reducere CO2-aftrykket og skabe mere bæredygtige flyrejser.

Hos SAS er vi forpligtet til at drive forandringen gennem en række initiativer i samarbejde med vores forskellige interessenter – både virksomheder, industrier og lande. Vi når ikke i mål, hvis transformationen udelukkende skal gennemføres af SAS. Derfor værdsætter vi vores kunders entusiasme for at være en del af løsningen. Kun gennem en holistisk tilgang, hvor alle bidrager, når vi i mål. Vores Conscious Traveler-initiativ, der har til formål at reducere de samlede emissioner, afspejler vores dedikation til tranformationen.

Selvom vi anerkender enhver konstruktiv feedback, er vi uenige i tesen om, at luftfartsselskaber bør afholde sig fra at diskutere de konkrete skridt, der tages mod lav- og nul-emissions målene. Vi erkender kompleksiteten i opgaven, men vi er overbeviste om vores succes gennem samarbejde og fælles mål – med vores kunder som en integreret del af rejsen. Ved at investere i de nyeste teknologier, benytte bæredygtigt brændstof (SAF) og samarbejde med partnere, regulatorer og interessenter, driver SAS tranformationen mod en mere bæredygtig luftfartsindustri.