Klag over varer eller tjenesteydelser: Sådan gør du Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Sådan klager du over varer eller tjenesteydelser

Virker dit nye køb ikke? Så kan du klage. Men hvordan skal du klage? Og hvad gør du, hvis butikken ikke vil hjælpe dig?

Mette Andrea Boesgaard · Foto: Getty Images · 19. februar 2019
Mand sidder med sin telefon for at klage over en vare

Køber du en vare, skal du have det produkt, du har betalt for. Virker mobiltelefonen, computeren eller køkkenmaskinen ikke som lovet, kan du klage over den.

Håndværkere, bredbånd eller andre tjenesteydelser skal også leve op til den aftale, du har indgået med virksomheden.

Klag, hvis du ikke har fået det, du er blevet lovet. Gå altid først til forhandleren. Ifølge reklamationsretten har du ret til at klage over produkter indtil 2 år efter købsdatoen.

Fysisk butik: Klag nede i butikken

Varer, du har købt i en fysisk butik, kan du klage over i butikken. Medbring varen og kvitteringen på varen.

Opvaskemaskiner, fladskærme og andre varer, du ikke kan have med i butikken, klager du over ved at gå til butikken eller kontakte butikken via mail.

Fejlen ved din vare skal du vise, når du klager. Video og billeder af fejlen kan hjælpe dig med at dokumentere, hvad der er galt med produktet. Vis dokumentationen frem i butikken eller send dokumentationen til butikken i en mail.

I butikken skal du bede om at få skriftligt dokumentation på, at du har indleveret varen og klaget over den. Det kan eksempelvis være et indleveringsbevis, hvor der stå, hvad du klager over, og hvilken løsning på problemet du har aftalt med butikken.

Din klage skal du altid gemme. Vil du tage klagen op hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager, skal du bevise, at du først har forsøgt at klage hos butikken.

Online shopping: Klag til forhandleren

Køber du varer online, kan du ikke gå ned i butikken og klage over produktet.

Fejlen ved dit produkt skal du dokumentere så godt som muligt. Beskriv problemet i en mail til forhandleren. Brug også billeder eller video til at dokumentere problemet, hvis det hjælper.

Butikker på nettet skal du kontakte på forskellige måder. Nogle butikker skal du maile til. Andre butikker har særlige kontaktformularer til formålet. Tjek webshoppens hjemmeside for at finde de rigtige kontaktinformationer.

Skriftlig dokumentation er vigtig, når du bruger din reklamationsret. Gem altid al dokumentation på din klage. Både din dokumentation af fejlen ved din vare og alle mails, der er udvekslet mellem dig og forhandleren.

Afvist klage? Gå til Mæglingsteamet for Forbrugerklager

Klager, der ikke er blevet løst mellem dig og forhandleren, kan du tage videre til Mæglingsteamet for Forbrugerklager.

Produkter og tjenesteydelser skal koste mindst 1.110 og højest 100.000 kroner, hvis du skal klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Vil du klage over tøj og sko, skal det have kostet minimum 720 kr.

Mæglingsteamet for Forbrugerklager går først i dialog med dig og forhandleren for at løse problemet. Hjælp hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager koster 100 kroner, men hvis du er medlem af Forbrugerrådet Tænk, dækker vi gebyret for dig.

Lever købet ikke op til kravene, er din eneste mulighed at lægge sag an mod virksomheden.

Klag hos Forbrugerklagenævnet

Klager, som Mæglingsteamet for Forbrugerklager ikke kan løse, kan du gå videre til Forbrugerklagenævnet med.

Gebyret for at klage hos Forbrugerklagenævnet er på 400 kroner. Du får gebyret refunderet, hvis du får medhold i klagen.

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder med hensyn til købelov og markedsføring. Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.

Få rådgivning på mail og kom forrest i telefonkøen

Få svar på dit spørgsmål med det samme

Er du i tvivl om dine rettigheder i en konkret sag? Få rådgivning om købelov og markedsføring online nu.

Start rådgivningen nu