Reparation eller bytning: Hvem bestemmer?
Reklamationsretten giver dig ret til at bytte varer med fejl eller mangler. Men sælgeren kan i nogle tilfælde bestemme, om varen skal byttes eller i stedet repareres.
Går din vare i stykker de første to år efter dit køb, kan du klage. Sælgeren skal så hjælpe dig med at løse problemet.
Men kan sælgeren bestemme, om varen skal byttes eller repareres? Eller kan du?
Få styr på dine rettigheder her.
Du bestemmer som regel
Når din vare går i stykker, er det som udgangspunkt dig, der bestemmer, om den skal repareres eller byttes til en ny.
Sælgeren kan dog i visse tilfælde sige nej til dit krav om bytning eller reparation.
Sælgeren bestemmer i visse tilfælde
Sælgeren kan nægte at bytte din vare til en ny, hvis det er umuligt at skaffe en ny, identisk vare.
Sælgeren kan også nægte at bytte din vare, hvis det kan dokumenteres, at det giver sælgeren uforholdsmæssigt store omkostninger at bytte den frem for at reparere den.
Forskellen i prisen mellem de to løsninger skal være "uforholdsmæssigt stor", og det skal sælgeren bevise. Det er altså ikke nok, at det er dyrere at bytte varen end at reparere den. Kan sælgeren ikke bytte varen, skal varen repareres eller også skal du have pengene tilbage.
En reparation af din vare kan du på samme måde heller ikke kræve, hvis det er umuligt at skaffe de nødvendige reservedele til din vare, eller hvis det er uforholdsmæssigt dyrt at reparere.
Ødelagt computer: Må jeg vælge, om den skal byttes eller repareres?
Hvor længe skal jeg vente på reparation af min computer?
Reparation af ridse på glasset til kamera på iPhone: 6.000 kr.
En ridse i glasset foran kameraet var nok til, at Mette Skars iPhone ikke kunne repareres og skulle erstattes med en helt ny.