Kan du få pengene tilbage, hvis din fest bliver aflyst?
Bryllupper, konfirmationer og andre fester kan blive aflyst på grund af faren for coronasmitte. Hvad er dine rettigheder, hvis du har bestilt mad og lokaler?
Har du planlagt en konfirmation, et bryllup eller en anden fest, som aflyses? Så er det vigtigt, at du har styr på dine rettigheder.
I hvilke tilfælde kan du fx få pengene tilbage for maden, festlokalerne eller festtelte?
Læs med her.
Festlokaler, festtelt eller lignende: Kan du få pengene tilbage?
Bliver festen aflyst, kommer dine rettigheder an på:
- Hvad der står i kontrakten.
- Hvem der aflyser festen.
Aflyser du selv arrangementet? Så skal du normalt selv bære tabet. Det betyder, at du kan miste dit depositum eller hele betalingen, hvis du aflyser arrangementet for sent i forhold til det, der er aftalt i kontrakten.
Aflyser arrangøren arrangementet? Så skal du have pengene tilbage med mindre, der står noget andet i kontrakten. Har du lidt tab på grund af aflysningen - har du for eksempel lejet lokalet, men har købt mad eller drikkevarer hos en anden leverandør - kan restauranten være erstatningspligtig.
Kan festen flyttes? Eller kan I afholde arrangementet på en alternativ måde? Du kan også prøve at kontakte arrangøren og finde en løsning, I begge er tilfredse med.
Brudekjole og konfirmationskjole: Kan jeg få pengene tilbage?
Har du købt en brudekjole eller en konfirmationskjole, som du ikke kan bruge, fordi du alligevel ikke kan holde festen? Så kan du kun i nogle tilfælde få pengene tilbage.
Er kjolen specialsyet eller tilpasset? Så kan du ikke få pengene tilbage, uanset om du har købt kjolen online eller i en fysisk butik.
Har du købt kjolen online inden for EU inden for de sidste 14 dage? Og er kjolen såkaldt "stangtøj", det vil sige, at det ikke er tilpasset dig? Så kan du bruge din 14 dages fortrydelsesret. Nogle onlinebutikker har længere fortrydelsesret, så tjek vilkårene i butikken, hvor du har handlet.
Har du købt kjolen i en fysisk butik? Og er kjolen såkaldt "stangtøj", det vil sige, at det ikke er tilpasset dig? Så kommer dine rettigheder an på, om butikken har givet dig returret. Du har nemlig ikke automatisk ret til at bytte varer købt i en fysisk butik.
Hvis du vil klage
Kan virksomheden og du ikke finde en løsning på problemet? Så kan du klage.
Vil du klage over leje af festtelte eller køb af tøj, kan du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet. Teltleje skal have kostet mindst 1.050 kroner, og tøjet skal have kostet mindst 680 kroner for at du kan klage.
Vil du klage over catering? Eller må du opgive din fest på en restaurant? Så kan du klage til Ankenævnet for hotel, restaurant og turisme.
Kundeservice: Hvad har du krav på?
Lange svartider, besværlige hjemmesider og ubehandlede reklamationer. Som forbruger kan virksomhedernes kundeservice være frustrerende, men spørgsmålet er, hvad du egentlig kan forvente, hvad du har krav på, og hvordan du kan klage?
Jeg har fået en opkrævning for opsigelse af abonnement: Hvad er mine rettigheder?
Godt nyt for forbrugere, der vil trække virksomheder i retten
Nu er det blevet lettere for forbrugere at lægge sag an mod erhvervsdrivende ved beløb på op til 100.000 kroner.