Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Skiferie: Hvad er snegaranti, og hvad er det værd?

"Snegaranti" optræder ofte, når du læser om skiture og skisportssteder. Men hvad får du ud af snegaranti, og hvad er betingelserne? Tjek disse 7 ting.
Af Tage Majland
30. November 2018
Skiferie: Hvad er snegaranti, og hvad er det værd?
Foto: Scanpix

1. Hvordan defineres snegarantien?

"Snegaranti" er et ord, der hyppigt optræder i reklamer for skirejser og skisportssteder.

Garantien er nogle gange slet ikke en egentlig garanti. Rejseudbydere og skisportssteder konstaterer blot, at der plejer at være tilstrækkeligt med sne i sæsonen til at stå på ski.

Regulær garanti tilbydes dog af nogle skisportssteder. Så kan du få pengene tilbage eller få en anden form for kompensation, hvis der mangler sne på det sted, hvor du skulle stå på ski.

2. Hvad dækker snegarantien?

Tjek grundigt, hvad garantien dækker:

  • Får du alle pengene retur for de dage, hvor du ikke kan stå på ski på grund af manglende sne? Også det du har betalt for indkvartering, liftkort, skiskole og eventuelt skileje?
  • Bliver du lovet transport hen til et andet sted med sne, hvis ferien er begyndt?
  • Handler garantien kun om, hvor mange pister, der er åbne og antallet af farbare kilometer langrendsløjper?
  • Lover stederne blot at tage snekanoner i brug, hvis der ikke er sne nok?

3. Hvor lang periode dækker snegarantien?

Skisportssteder angiver typisk en periode i løbet af vinteren, hvor de lover sne nok til at kunne stå på ski.

Sveriges skisportssteder lover i mange tilfælde snesikkerhed fra omkring midten af december til starten eller slutningen af april.

4. Hvornår kan du afbestille skituren?

Mangler sneen inden afrejsen, skal du være opmærksom på, hvor mange dage inden du eventuelt kan afbestille turen og få pengene retur.

I Sverige kan du typisk få hele det betalte beløb refunderet 2-3 dage før planlagt ankomst, hvis skisportsstedet ikke kan leve op til snegarantien. Andre steder kan det være 1 døgn før.

Annullering kan nogle steder ske senest på ankomstdagen, hvis du ikke er flyttet ind i din feriebolig endnu.

5. Koster snegarantien dig noget ekstra?

Snegarantien er mange steder gratis, fordi det er en måde at lokke kunder til for udbydere af skirejser eller skisportssteder.

Garantien kan koste penge hos nogle udbydere af skirejser til for eksempel Alperne, og du skal bestille den som en forsikring, når du køber rejsen.

6. Hvor meget sne kan du se på skisportsstedet?

Sne på skisportsstedet skal du selv holde dig orienteret om, for at du kan reagere i tide, hvis der er for lidt sne, der hvor du skal hen.

Billeder fra webcams og oplysninger om temperaturer, snemængder og eventuelt seneste snefald kan du tjekke på de enkelte steders hjemmesider.

Snemængden i forskellige lande kan du også finde på diverse hjemmesider.

Se niveauet af sne i Sverige her

Se mængden af sne i Norge her

7. Hvordan kan du klage over skituren?

Skituren kan du klage over, hvis forholdene ikke er i orden.

Klag med det samme, så skisportsstedet eller rejsebureauet har mulighed for at løse problemet.

Klager du over, at skisportsstedet ikke lever op til en snegaranti? Vær opmærksom på, hvem der udbyder garantien, så du ved, hvem du skal klage til. Er det skisportsstedet eller rejseudbyderen?

Rejsebureauet kan du kontakte, hvis du har klaget på feriestedet og er utilfreds med håndteringen af din sag. Sørg for at klage til rejsebureauet inden for en rimelig tid efter din hjemkomst fra rejsen.

Rejsebureauet skal have en rimelig frist til at svare på din henvendelse. En frist på 4 uger vil sædvanligvis være passende.

Pakkerejse-Ankenævnet skal du klage til, hvis du ikke er tilfreds med rejsebureauets svar.

Ferierejse: Sådan klager du

Skiferie uden sne kan du også klage over, hvis annoncen har været misvisende. Nogle bureauer udlejer kun en feriehytte i bjergene, men billederne i annoncerne viser sne og skiferie og lover på den måde noget andet end det produkt, du køber.