Black Friday: Bliv klar til udsalg
Black Friday, Singles Day, Cyber Monday, vinterudsalg, sommerudsalg og fødselsdagsudsalg.
Listen over udsalgskoncepter er efterhånden lang, og det kan være svært at holde hovedet koldt.
Når der er udsalg, kan du købe fladskærme, smartphones, vaskemaskiner, tøj, tasker, sko og møbler billigt eller med stor rabat. Men prisen er dog langt fra det eneste, du skal se på, når du køber et nyt produkt. Skån din økonomi, klimaet og miljøet mod unødvendig belastning på Black Friday ved at stille dig selv fire simple spørgsmål.
1. Har jeg brug for produktet?
Du sparer ingenting, hvis du køber ting, du ikke har brug for. Samtidig har produktionen af varerne ofte et stort aftryk på klima og miljø.
Der er altså meget fornuft i at overveje dine køb. Afklar med dig selv, hvad du egentlig har brug for, inden du går i butikken eller klikker ind på webshoppen – ligesom du skriver indkøbssedler, inden du tager i supermarkedet.
2. Hvor meget sparer jeg egentlig?
Udsalg kan være hektiske, og det er nemt at miste overblikket, når du bliver lokket med store rabatter.
Vi ser igen og igen, at butikker laver det man kalder "elevatorpriser" – et salgstrick, hvor virksomheder øger deres priser drastisk lige inden et udsalg for derefter at nedsætte dem og markedsføre prisfaldet som et vildt tilbud.
Når du skal købe et produkt, anbefaler vi derfor, at du ikke kigger på den procentvise besparelse. Du bør i stedet nøjes med at forholde dig til, hvad prisen er, og om den passer til produktets kvalitet og værdi.
Skal du købe en specifik ting på udsalg? Så kan du holde øje med priserne op til udsalget.
Du kan for eksempel følge priserne på prissammenligningssider, og du kan tjekke prishistorikken på produktet. Så får du en god fornemmelse af, om du sparer penge, eller om tilbuddet afspejler en elevatorpris.
3. Er lige præcis denne model den rigtige?
For butikker er udsalg en god måde at rydde op i lagrene og komme af med mindre attraktive produkter. Det er ikke altid til forbrugerens fordel – hvis du hurtigt skifter varen ud igen, har du ikke sparet noget.
Derfor anbefaler vi, at du både undersøger, hvor gammel modellen er, før du køber den, og er sikker på, at den passer til dine behov.
Hvis du er i tvivl om, hvilket produkt der passer til dine behov, kan du bruge vores test. Vi tester hvert år masser af produkter inden for alt fra hårde hvidevarer til forsikringer, og i testene finder du både information om produkterne og hjælp til at få afklaret, hvad dine behov er.
Når du har fundet det produkt og den model, du gerne vil have, skal du være opmærksom på, at der ofte bliver solgt forskellige udgaver af samme model i forskellige forretningskæder. Det sker, fordi forretninger typisk har eneret på modeller. Det betyder, at et produkt, som klarer sig godt i vores test, kun kan fås i fx Elgiganten eller Power, mens identiske modeller, vi ikke nødvendigvis har testet, måske kan findes til en lavere pris hos konkurrerende forretningskæder. Kig derfor altid efter, om der findes en identisk model til lavere priser.
4. Har jeg returret på produktet?
Køber du varer online i Danmark og inden for EU, har du 14 dages fortrydelsesret. Husk dog, at det kan være dyrt og besværligt at sende store produkter som hårde hvidevarer og fladskærme retur – især hvis du ikke har købt varen i Danmark.
I fysiske butikker har du ikke automatisk returret, men butikkerne kan vælge at tilbyde det som en service. Tjek derfor, hvad du har ret til, inden du køber.
Sørg for at få skriftlig dokumentation på din returret. Læg også mærke til, hvad fristen er for at bruge din bytte- eller returret.
Vær ekstra opmærksom på svindel
Udsalg har ofte korte tidsfrister, og det er nemt at føle sig presset til at slå hurtigt til. Det udnytter svindlere omkring Black Friday til at tjene penge gennem phishing af personlige oplysninger og falske webshops.
Phishing af personlige oplysninger sker, når kriminelle franarrer dig dine personlige oplysninger og misbruger dem til økonomisk kriminalitet. Det kan ske ved, at du får en falsk SMS eller mail om problemer med din pakkeforsendelse. I beskeden opfordres du til at opdatere dine betalingsoplysninger til fragtfirmaet, som i virkeligheden ikke er Dao eller PostNord, men svindlere, der bruger oplysningerne til at hæve penge fra din konto.
Svindlere bruger også falske webshops til at tjene penge. De udsender mails, sms’er og annoncer på sociale medier, hvor linket, du kan trykke på, leder dig til en falsk webshop. Hjemmesiderne ser typisk meget overbevisende ud og ligner ofte eksisterende webshops. Men når du handler på webshoppen, viser det sig at være en falsk butik, og du kan komme ud for at modtage produkter af ringe kvalitet eller opleve, at det, du har købt, aldrig ankommer.
Derfor får du mindre for pengene i supermarkedet
Da inflationen steg, skrumpede vores fødevarer, så prisen for fx en bakke leverpostej kunne forblive den samme. Men producenterne gør sjældent tydeligt opmærksom på, at du kommer hjem med mindre indhold end før, eller at de har skruet ned for de dyre ingredienser.
Et godt tilbud? Sådan snyder tilbudsaviserne dig
Supermarkedernes tilbudsaviser ligner tilbudsaviser, men er i realiteten noget helt andet. De nye tilbudsaviser vildleder forbrugerne, mener Forbrugerrådet Tænk.
Spam? Sådan undgår du uvelkomne reklamer
E-mails og sms’er med reklamer kan være spam, hvis du ikke selv har bedt om dem. Hvad gør du, når du modtager uønskede reklamer? Få hjælp til at håndtere spam.