Ny lov gør det nemmere for dig, hvis din vare går i stykker
Fra nytår får du lettere ved at reklamere over en vare, hvis den går i stykker inden for det første år efter købet.
Går din elcykel eller vaskemaskine i stykker, skal den erhvervsdrivende fra den 1. januar 2022 det første år efter købet bevise, at fejlen ikke var til stede, da du købte produktet.
I dag har virksomheden kun bevisbyrden de første 6 måneder ifølge den såkaldte formodningsregel.
Derefter skal du som forbruger bevise, at fejlen var til stede ved købet.
De nye regler betyder, at hvis for eksempel din elcykels batteri går i stykker efter 11 måneder, skal butikken bevise, at manglen ikke var til stede, da du købte cyklen.
Havde håbet på 2 år
Vi mener, at forbrugerne bliver stillet bedre, men havde gerne set, at formodningsreglen var blevet udvidet til 2 år for fysiske varer. Det var muligt i det EU-direktiv, der ligger til grund for lovændringen.
"Vi mener, at en forlængelse af formodningsreglen til 2 år blandt andet ville have sikret en bedre balance i forholdet mellem forbrugerne og de erhvervsdrivende," siger seniorjurist Jakob Steenstrup.
Formodningsreglen siger ikke noget om, hvorvidt du kan kræve eksempelvis pengene retur.
Digitale ydelser er inkluderet
Det grundlæggende princip i dansk ret er, at bevisbyrden ligger hos den person, der ønsker at gøre et krav gældende. Altså skal du som forbruger som udgangspunkt bevise, at produktet allerede var mangelfuldt på købstidspunktet.
"Formodningsreglen vender som udgangspunkt bevisbyrden om, så det er den erhvervsdrivende, der skal bevise, at en mangel ikke var til stede, da forbrugeren købte produktet. Når man vender bevisbyrden om i en længere periode, må man formode, at flere forbrugere bliver imødekommet i en eventuel klagesag," siger Jakob Steenstrup.
Formodningsreglen gælder både for fysiske varer og varer med et digitalt element som en GPS og dvd samt digitale ydelser som e-bøger. Ved køb af katte, hunde og kaniner er formodningsreglen fortsat 6 måneder.
Tvivlen kommer forbrugeren til gode
Dansk Erhverv havde ønsket samme regel er i hele EU, men er tilfreds med, at formodningsreglen kun blev på 1 og ikke 2 år.
"Jo længere tid en vare bliver brugt, desto større risiko er der for, at en køber måske uforvarende er skyld i manglen. 2 år er meget lang tid at sige, at bare fordi en vare går i stykker, så er der en formodning om, at fejlen var der allerede på købstidspunktet," siger chefkonsulent i Dansk Erhverv Bo Dalsgaard.
Det mener Jakob Steenstrup ikke:
"Den tid, en vare må forventes at være i orden, eksempelvis en vaskemaskine, vil typisk ligge langt ud over en 2årig periode."
Får betydning i hverdagen
Bo Dalsgaard mener, at ændringen først for alvor får betydning under behandlingen af klagesagerne.
"Forbrugerne vil være bedre stillet end før under klagesagsbehandlingen, hvis varen går i stykker efter 6-12 måneder, og Forbrugerklagenævnets sagkyndige siger, at der er en mangel – men ikke kan se, om den var der på købstidspunktet, eller om det skyldes forbrugerens egne forhold," siger Bo Dalsgaard.
Jakob Steenstrup mener dog også, at lovændringen får betydning i dagligdagen.
"Vores forventning er, at flere erhvervsdrivende i højere grad vil lade tvivlen komme forbrugerne til gode, hvis manglen bliver konstateret 6-12 måneder efter købet," siger han.
Skal jeg betale 1.200 kroner for unødigt servicebesøg?
Reklamation: Hvem skal bevise hvad?
Klager du over en vare? Når du reklamerer, er der klare regler for, hvem der skal bevise, at varen er i stykker. Få styr på reglerne her.
Garanti og reklamationsret: Hvad er forskellen?
Garanti og reklamationsret dækker over to helt forskellige ting. Men hvad er forskellen? Få svaret her.