Medlemmerne spørger: Hvad må reklameaviserne lokke med?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg er begyndt at handle efter tilbud, da jeg er studerende. Det betyder også, at jeg efterhånden mange gange er gået ned i mit supermarked for at se, at varen ikke er at finde i butikken. At det sker en sjælden gang imellem, er jo fair, men nu er det efterhånden sket så meget, så jeg sendte en klage til supermarkedet.
De svarer tilbage, at varer i tilbudsavisen markeret med en stjerne (*) ikke nødvendigvis er tilgængelige i alle butikker. Problemet for mig ligger i, at de ikke skriver i avisen, hvilke butikker det gælder eller ikke gælder i. Det betyder, jeg ofte er havnet i en butik, hvor varerne ikke er der.
Men hvor mange butikker skal et tilbud gælde i, for at det er i orden at skrive i tilbudsavisen? Har jeg nogen rettigheder, hvis der er varer, der ikke er at finde i butikkerne, selv om de er i avisen – stjerne eller ej? Er det lovligt at lave en lille stjerne ved siden af prisen i en avis for at lokke folk ned i butikken uden at tilkendegive, hvilke butikker, postnumre, kommuner eller lignende det er gældende i?
- Kristoffer Gadeberg, København V
SVAR | Der er tale om det, der juridisk kaldes for en opfordring til at gøre tilbud, når virksomheder udsender tilbudsaviser til husstande i et område. Det betyder, at når man som kunde i forretningen giver udtryk for at ville købe en genstand til den pris, der er annonceret i tilbudsavisen, er dette kun at anse som et tilbud fra køberens side om at ville købe varen. Forretningen kan på dette tidspunkt enten acceptere tilbuddet, hvorved der indgås en bindende aftale, eller forretningen kan afslå tilbuddet.
Der ligger flere hensyn bag dette udgangspunkt, herunder at det kan være overordentlig vanskeligt at rette prisen i tilbudsaviser, når disse først er sendt i trykken/ offentliggjort, og den erhvervsdrivende vil da også typisk have taget forbehold for evt. trykfejl. Det følger dog af de markedsretlige regler om vildledning og god skik, at det ikke står en erhvervsdrivende frit for at annoncere med tilbud for at lokke kunder til sin forretning uden samtidig at gøre evt. begrænsninger klart, herunder fx i forhold til geografi, mængde eller andet.
Da der er tale om opfordring til at gøre tilbud, vil det som udgangspunkt være svært at støtte ret på en tilbudsavis, men hvis produkterne markeret med en stjerne kun findes i relativt få butikker, og det ikke er nærmere defineret hvilke, kan det efter vores opfattelse godt være i strid med reglerne. Dog vil det i sidste ende være en konkret vurdering, hvorvidt der er et brud på markedsføringsloven i dette tilfælde. Det er Forbrugerombudsmanden, der har tilsynspligten med markedsføringsloven, og der, man kan indgive et tip.
- Helene Kaaber Grützmeier, stud.jur.
Prøvepakke på kosttilskud blev til dyrt abonnement
Helle Nybo troede, hun bestilte en enkelt pakke med kosttilskud fra virksomheden Norwegian Lab, men i virkeligheden var hun røget i en abonnementsfælde, hvor virksomheden fortsatte med at sende kosttilskud.
Reklametrykket på vores børn er ude af kontrol
Børn bombarderes med reklamer for usunde fødevarer - særligt fra influencere. Umiddelbart kan det se ud som om, at branchens frivillige aftale har spillet fallit, mener direktør i Forbrugerrådet Tænk, Winni Grosbøll.
Kan et firma forbyde, at du skriver en anmeldelse?
Kan et firma skrive ind i deres betingelser, at du ikke må skrive en anmeldelse af dem på nettet? Få svaret her.