Pludselig er børnefjernsyn fyldt med chipsreklamer
Alt fra chips til kosmetik bruges i smarte reklamevideoer af influencere på de sociale medier, hvor børn og unge kigger med. Derfor skal der mere hånd i hanke med influencermarkedsføringen.
En hypet og udskældt energidrik fra USA, der er hovedpersonen i en video hos en influencer med over 200.000 følgere på TikTok. Eller et populært YouTube-fællesskab, der udfordrer hinanden til at spise ustyrligt mange pommes frites, burgere eller nuggets fra McDonald’s.
Det er bare to ud af mange eksempler på indhold på sociale medier, hvor underholdning og kommercielle budskaber smelter sammen hos danske influencere, der har børn og unge som målgruppe. Det fik i efteråret Forbrugerrådet Tænk til at anmelde otte danske influencere til Forbrugerombudsmanden for overtrædelse af markedsføringsloven – der var eksempelvis tale om potentielt skjult reklame, uegnet indhold eller aggressiv markedsføring over for børn og unge.
Hvad er influencermarkedsføring?
Ifølge Red Barnet kan en influencer og influencermarkedsføring defineres som:
“En mere eller mindre kendt person, som bruger sit netværk af følgere på sociale medier, eksempelvis Instagram, til at sprede eller udbrede bestemte budskaber, produkter eller brands. Gennem billeder, videoer og supplerende tekster laves materialet mod betaling fra virksomheden bag produkter eller brands.”
Senest har Forbrugerrådet Tænk også klaget over influencer-kampagnen Kims Chips Battle til Forum for Fødevarereklamer, som er består af blandt andet DI Fødevarer, producenter, annoncører og mediebranchen med det formål at stoppe markedsføring af sukker-, fedt- og saltholdige fødevarer over for børn.
Og i begyndelsen af april slog Forum for Fødevarereklamer så fast, at Kims Chips Battle netop var en overtrædelse af branchens eget kodeks. Kims – og Orkla, virksomheden bag Kims – har ellers fastholdt, at kampagnen ikke henvendte sig til børn og unge, men det er Forum for Fødevarereklamer ikke enig i. Afgørelsen er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, Marie Frank-Nielsen er ganske godt tilfreds med.
“Det er værd at bide mærke i, at forummet også retter kritik af Orkla, når det kommer til deres markedsføring rettet mod teenagere – og ikke blot børn under 13 år,” siger hun og appellerer nu til Orkla om helt at stoppe kampagnen.
Regler fra en anden tid
De mange sager med markedsføring over for børn og unge får Forbrugerrådet Tænk til at foreslå en bedre regulering af influenceres markedsføring.
Tak, fordi du læser med
Som medlem får du adgang til alle test og artikler på tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.
Sådan håndterer du digital arv som efterladt
Hvis du arver boet efter en afdød, får du også ansvaret for at håndtere personens digitale liv. Som hovedregel opfordrer en advokat til, at du gemmer relevante billeder og dokumenter og derefter får lukket siderne ned.
Hvilken digital arv efterlader du dig, når du dør?
Døden kan være svær at tale om og virke uhåndgribelig – ikke mindst, når det kommer til din digitale arv. Men for både din egen og dine efterladtes skyld kan det være en god idé at finde modet til at tage snakken om, hvad der skal ske med dit digitale liv efter din død.
Mobiltelefonen sluger børn og unges tid
Børn og unge bruger meget tid på mobilen, selvom mange faktisk ville ønske, at det var lettere at lægge den fra sig. Ligesom voksne bliver børn fastholdt af techvirksomhedernes designs, og bombarderet med indhold, der vækker stærke følelser.