Forbrugerrådet Tænk anmelder 8 influencere til Forbrugerombudsmanden
Der er potentielt tale om brud på markedsføringslovens regler om skjult reklame, aggressiv markedsføring, anvendelse af børn og unge i markedsføringen samt markedsføring af uegnede produkter i forhold til børn og unge.
Potentielle brud på markedsføringsloven
Forbrugerrådet Tænk har henover sensommeren 2023 gennemgået en større mængde indhold fra en række influencers på tværs af forskellige sociale medier. Gennemgangen giver os anledning til at mistænke, at der er tale om mange overtrædelser af markedsføringslovens regler. Derfor har vi sendt en anmeldelse til Forbrugerombudsmanden.
Læs anmeldelsen herDisse influencere er anmeldt
- Lakserytteren: Potentielle overtrædelser af bestemmelserne om skjult reklame og brug af børn.
- Morten Münster: To potentielle overtrædelser af bestemmelsen om skjult reklame.
- Oscar og Elias Hole - Kender du det: Potentiel overtrædelse af bestemmelserne om skjult reklame og uegnede produkter.
- Martin Guldborg: Potentiel overtrædelse af bestemmelsen om uegnede produkter.
- Rebecca Charlotte Dahl: To potentielle overtrædelser af bestemmelsen om skjult reklame og en potentiel overtrædelse af bestemmelsen om uegnede produkter.
- Mika Schultz: Potentiel overtrædelse af bestemmelserne om skjult reklame og aggressiv markedsføring.
- Judex: Potentiel overtrædelse af bestemmelsen om aggressiv markedsføring.
- Mr. Spyplant: Potentiel overtrædelse af bestemmelsen om aggressiv markedsføring.
Samtidig er tilknyttede bureauer samt virksomheder, influencerne har samarbejdet med, også anmeldt.
Se en oversigt over det indhold, der er anmeldt.Nye regler for tilbudspriser
Nu kan de erhvervsdrivende ikke længere lave kortvarige tilbudskampagner, uden at det påvirker normalprisen.
Prøvepakke på kosttilskud blev til dyrt abonnement
Helle Nybo troede, hun bestilte en enkelt pakke med kosttilskud fra virksomheden Norwegian Lab, men i virkeligheden var hun røget i en abonnementsfælde, hvor virksomheden fortsatte med at sende kosttilskud.