Købeloven: 17 påstande, du ikke skal tro på
Butikker og virksomheder prøver nogle gange at snige sig uden om dine rettigheder ifølge købeloven. Her er 17 svar på butikkernes forkerte påstande.
- Hvor mange gange må sælgeren reparere, når din vare er i stykker?
- Hvor lang tid på reparationen tage?
- Må sælgeren give dig et tilgodebevis i stedet for pengene retur, hvis det ikke er muligt at bytte din vare er i stykker?
- Kan du klage over fejl ved brugte varer?
Købeloven beskytter dig, når du køber nye eller brugte varer, og sælgeren kan ikke fratage dig dine rettigheder. De kan til gengæld godt give dig bedre rettigheder, end dem du har efter købeloven - fx længere reklamationsfrist end de 2 år du har efter købeloven.
Vi har samlet 17 ting, butikkerne typisk siger, når du klager over en vare - og de rigtige svar på dem.
-
Forkert!
Om varen skal repareres eller byttes til en ny er som udgangspunkt op til dig.
Hvis sælgeren ikke vil opfylde dit ønske, skal de bevise, at det er alt for dyrt eller umuligt at imødekomme.
-
Forkert!
Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger.
Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.
-
Forkert!
Sælgeren skal afhjælpe manglen inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger.
Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.
-
Forkert!
Der er forskel på, om du klager over en mangel ved din vare eller over en reparation, som sælgeren har udført på din vare.
Du kan klage over mangler ved din vare fx kameraet i din mobiltelefon, der pludselig ikke fungerer, der viser sig senest 2 år efter købet.
Har sælgeren repareret kameraet i din mobiltelefon fx pga. en klage over mangler, kan du klage, hvis samme fejl viser sig senest 3 år efter, sælgeren udførte reparationen.
Har sælgeren ifm. reparationen udskiftet en del fx kameraet i din mobiltelefon, kan du klage over mangler ved denne del, der viser sig senest 2 år efter reparationen blev udført.
-
Forkert!
Er der mangler ved din vare, som sælgeren har accepteret at reparere, skal dette ske uden udgifter for dig.
Sælgeren kan, mens de reparerer din vare stille en lånegenstand til rådighed, men kan ikke kræve betaling herfor.
-
Forkert!
Du skal altid klage, dér hvor du har købt din vare. Producentens opfattelse af sagen er derfor uden betydning for din sag.
Sælgeren kan godt sende din vare til reparation eller undersøgelse hos producenten, men ansvaret for mangler ved varen ligger altid hos sælgeren.
-
Forkert!
Du kan reklamere over mangler, der viser sig senest 2 år efter købet.
Fx kan kameraet på din mobiltelefon godt virke de første 3 måneder efter købet for derefter at gå i stykker. Da manglen viser sig inden for de 2 år efter købet, har du ret til at få mobilen repareret eller byttet til en ny – evt. få pengene retur.
-
Kun til dels rigtigt.
Er der mangler ved din vare, må sælgeren ikke kræve betaling for reparationen.
Forhandleren må godt kræve et rimeligt gebyr for at undersøge varen, men du skal kun betale gebyret, hvis undersøgelsen viser, at der ikke er mangler ved varen.
-
Forkert!
Der er ikke forskel på, om det er software eller hardware, der går i stykker på din vare.
Virker softwaren fx på din smartphone, computer eller i dit internetforbundne køleskab ikke, kan du klage på samme måde, som var det hardwaren fx kameraet på din mobiltelefon, der var gået i stykker.
-
Delvist forkert!
Nogle varer slides naturligt ved brug. Fx kan sålerne på dine sko være slidte, selvom der ikke er gået 2 år fra købet. Hvis du har brugt dine sko rigtig meget, og sliddet ikke skyldes mangler, kan du ikke reklamere over sliddet.
Er sålerne på dine sko imidlertid slidt helt ned efter få ganges almindelig brug gælder din reklamationsret.
-
Forkert!
Er der fejl ved din vare, skal du klage til sælgeren og ikke producenten. Sælgeren kan ikke komme uden om sit ansvar ved at henvise til producenten.
Du har krav på at få det fulde beløb tilbage, som du betalte ved købet. Det gælder også, selv om du har brugt varen, eller den i mellemtiden er faldet i pris.
-
Forkert!
Er der mangler ved din vare, skal sælgeren dække dine udgifter til fx at sende varen retur.
-
Forkert!
Er der mangler ved varen, og har du stillet krav om at få din vare ombyttet til en ny, skal den vare du får rent faktisk være ny og identisk vare.
Sælgeren kan ikke ombytte til en refurbished model eller en helt anden fx nyere model, medmindre du accepterer dette.
-
Forkert!
Er der væsentlige mangler ved din vare, har du ret til at hæve købet og få dine penge tilbagebetalt. Sælgeren kan ikke udstede et gavekort på købesummen, medmindre du accepterer dette.
-
Forkert!
Når du køber en vare, har du ret til en brugsvejledning, der gør, at du kan benytte din vare korrekt. Brugsvejledningen skal være på dansk eller et andet skandinavisk sprog.
-
Forkert!
Når du køber brugte varer, har du stadig 2 års reklamationsret. Du kan dog ikke have samme forventninger til standen, som når du køber en ny vare.
Har sælgeren inden I indgik købet informeret dig om fejl ved varen, kan du ikke reklamere over disse senere.
OBS. Har du købt din vare fra en privat person fx på DBA eller Facebook er du ikke beskyttet af forbrugerreglerne medmindre I har aftalt det.
-
Forkert!
Når du køber en vare af en sælger, har du altid reklamationsret, hvis der er mangler ved varen, som viser senest 2 år efter købet.
Garanti er noget ekstra, som forhandleren eller producenten kan vælge at tilbyde dig ud over den lovbestemte reklamationsret. Garantien skal altså stille dig bedre, end du ellers ville være stillet.
Undersøgelse: PFAS fundet i engangsservice fra Temu
De fleste paptallerkener, -skåle, -krus og papirsugerør fra Temu indeholder for høje mængder PFAS, viser vores nye undersøgelse.