Hvad har du ret til, hvis virksomheden går konkurs?
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Hvad har du ret til, hvis virksomheden går konkurs?

Når en virksomhed går konkurs, er du som kunde dårligt stillet, og det er kun i få tilfælde, at du kan få dine penge tilbage.

Christina Vejsgaard · Foto: Getty Images · 7. juli 2023
Bygninger i København med altaner

Bliver en virksomhed erklæret konkurs, kan den ikke længere selv bestemme over penge og værdier – heller ikke de varer, der stadig er i butikken.

Venter du på at få en sofa leveret, du har købt før konkursen? Har en vare til reparation i et firma, der er gået konkurs? Så er du som kunde dårligt stillet.

Få hjælp til, hvad du kan gøre for at få din vare eller dine penge retur.

Varer, du har købt før konkursen

Har du købt en vare af en virksomhed, der går konkurs, før du har modtaget varen? Så kan det være svært at få udleveret varen, selv om du har betalt for den.

Når virksomheden går konkurs, skal en kurator fordele virksomhedens værdier ligeligt mellem personer og virksomheder, der har krav på penge.

Kontakt konkursboets kurator, og fortæl, at du har købt en vare, som du gerne vil have udleveret eller have pengene tilbage for.

Kurator skal også sætte en frist for, hvor lang tid du kan meddele, at du har noget til gode hos virksomheden.

Fristen og kuratoren for den konkursramte virksomhed kan du se på Statstidendes hjemmeside under "Konkursboer". Brug søgefeltet til at finde den pågældende virksomhed.

Giv kuratoren besked hurtigst muligt. Skriftlig kontakt kan du nemt dokumentere senere hen, så kontakt så vidt muligt kuratoren per mail eller brev. 

    Gavekort og tilgodebeviser købt før konkursen

    Har du gavekort eller tilgodebeviser liggende? Så sørg for at få dem brugt. Hvis virksomheden går konkurs, kan du risikere, at du ikke kan bruge dem.

    Det samme gør sig gældende for spare- og samlemærker.

    Varer, du har til reparation

    Konkursramte virksomheder, der har dine varer til reparation, skal levere varen tilbage til dig.  

    Indleverer du en vare til reparation, og er reparationen ikke lavet, når virksomheden går konkurs? Så har du ikke krav på at få varen repareret, men det er stadig din ejendom, og du har ret til at få varen tilbage. 

    Betalte du for reparationen, da du indleverede varen, men får du varen tilbage uden reparation? Så skal du kontakte kuratoren for at bede om at få pengene tilbage for reparationen. 

      Virksomheden kommer under rekonstruktion

      Virksomheder, der ikke kan betale de penge, de skylder, kan komme under rekonstruktionsbehandling. Tidligere hed det, at firmaet gik i betalingsstandsning. 

      Rekonstruktionsbehandling har til formål at give en virksomhed muligheden for at komme på fode igen. Lykkes det ikke at finde en måde at betale de penge tilbage, som virksomheden skylder, vil rekonstruktionen gå over i en konkurs.

      Dine rettigheder er som udgangspunkt ikke påvirket, når et firma er kommet under rekonstruktionsbehandling.

      Handler du i en virksomhed under rekonstruktion, skal du dog være opmærksom på følgende:

      • Går firmaet konkurs mister du for eksempel din reklamationsret, og du kan ikke klage til Forbrugerklagenævnet eller andre klagenævn. Firmaet eksisterer nemlig ikke længere, når det er gået konkurs.
      • Levering af varer, som du har købt og betalt, skal ske helt normalt. Det er din ejendom, og du skal have varerne udleveret.
      • Reparationer af varer købt hos firmaet skal ske hurtigst muligt. Venter du på at få en vare tilbage fra reparation, skal firmaet udlevere den, da det er din ejendom.
      • Gavekort og tilgodebeviser skal du bruge hurtigst muligt. Skifter butikken ejer eller går konkurs, kan dit tilgodehavende være tabt eller svært at få igen.

      Måske har du en konkursforsikring

      Betalte du for varen med et MasterCard eller American Express? Kortene kan inkludere en konkursforsikring, og din bank kan måske hjælpe dig med at få pengene tilbage for den vare, du har købt.

      Forbrugerrådet Tænk mener: Forbrugerne skal sikres bedre ved konkurser

      Den nuværende konkurslov sætter forbrugerne allersidst – og det er en helt uholdbar situation, når forbrugere har mange penge til gode i en virksomhed, der går konkurs. Vi opfordrer politikerne til at se på konkursloven og rykke forbrugerne op i ranglisten, så vi ikke fremover skal se sager, hvor der ikke er en eneste krone til forbrugerne, når boet gøres op.

      Alternativt mener vi, at politikerne bør lave en garantiordning, som dækker, når forbrugerne bliver ramt af konkurser hos de virksomheder, de handler med.

      - Martin Bruun-Houmølle, seniorjurist