Reklamation Hvem skal bevise hvad?
Klager du over en vare? Når du reklamerer, er der klare regler for, hvem der skal bevise, at varen er i stykker. Få styr på reglerne her.

Køber du en vare, som hurtigt går i stykker? Så er det i mange tilfælde indlysende, at fejlen skyldes en fabrikationsfejl, og så skal forhandleren sørge for, at fejlen bliver rettet.
Men hvem skal betale for at få fejlen rettet, hvis du og forhandleren ikke kan blive enige om, hvis skyld fejlen er? Og hvordan beviser du, at en fejl var til stede, da du købte varen? Få hjælp her.
Forhandleren skal rette fejlen i det første år
Går din vare i stykker indenfor det første år efter købet? Så er udgangspunktet efter loven, at fejlen var til stedet, da du købte varen. Det kaldes formodningsreglen.
Forhandleren skal derfor rette op på alle fejl og mangler, som har vist sig i den periode, og som han ikke er i stand til at bevise, at du selv er skyld i. Tvivlen skal altid komme dig som forbruger til gode.
12 - 24 måneder efter købet har du bevisbyrden
Går varen i stykker efter12-24 måneder? Så er det din opgave at bevise, at fejlen var til stede, da du købte varen.
Årsagen til fejlen skal du ikke kunne redegøre for på et fagligt eller teknisk niveau. Du skal blot kunne sandsynliggøre, at fejlen var til stede på købstidspunktet. Det gør du ved at fortælle om de ting, som viser, at du ikke selv er skyld i fejlen.
Disse argumenter kan du bruge til inspiration:
- Varen burde kunne holde til slid af den type, som varen har været udsat for.
- Varen har ingen synlige tegn på voldsom brug eller fysisk overlast så som store ridser, revner, skævheder og så videre.
- Fejlen er anderledes end den type fejl, som typisk vil opstå ved voldsom eller forkert brug.
- Instruktionsmanualen er ikke blevet udleveret, eller jeg har ikke fået instruktioner om, hvordan jeg skal bruge varen. Derfor kunne jeg ikke vide, at jeg gjorde det forkert.
Garanti-udstederen har bevisbyrden ved garanti
Reklamationsretten er en del af købeloven, og den dækker dig altid. Men nogle forhandlere kan give dig en garanti, når du køber en vare.
Garanti er en ekstra service, der kan stille dig bedre, hvis varen går i stykker.
Køber du en vare med garanti, er det altid op til garantiudstederen at bevise, at en skade ikke er dækket af garantien, da en handelsmæssig garanti er bindende for garantigiveren.

Reparation eller bytning: Hvem bestemmer?
Reklamationsretten giver dig ret til at bytte varer med fejl eller mangler. Men sælgeren af varen kan i nogle tilfælde bestemme, om han vil bytte varen eller i stedet reparere den.

Garanti og reklamationsret: Hvad er forskellen?
Garanti og reklamationsret dækker over to helt forskellige ting. Men hvad er forskellen? Få svaret her.

Fortrydelsesret: Tager du produktet i brug, mister det værdi
Når du bruger din fortrydelsesret og sender en vare retur, vil webshoppen vurdere, om varen har mistet værdi, men hvornår og hvor meget må butikken trække fra?