Reklamation: Hvem skal bevise hvad? | Forbrugerrådet Tænk Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Reklamation Hvem skal bevise hvad?

Klager du over en vare? Når du reklamerer, er der klare regler for, hvem der skal bevise, at varen er i stykker. Få styr på reglerne her.

Mie Velebilova Sloth Carlsen · 1. januar 2022
Illustration af reklamationsret

Køber du en vare, som hurtigt går i stykker? Så er det i mange tilfælde indlysende, at fejlen skyldes en fabrikationsfejl, og så skal forhandleren sørge for, at fejlen bliver rettet.

Men hvem skal betale for at få fejlen rettet, hvis du og forhandleren ikke kan blive enige om, hvis skyld fejlen er? Og hvordan beviser du, at en fejl var til stede, da du købte varen? Få hjælp her.

Forhandleren skal rette fejlen i det første år

Går din vare i stykker indenfor det første år efter købet? Så er udgangspunktet efter loven, at fejlen var til stedet, da du købte varen. Det kaldes formodningsreglen.

Forhandleren skal derfor rette op på alle fejl og mangler, som har vist sig i den periode, og som han ikke er i stand til at bevise, at du selv er skyld i. Tvivlen skal altid komme dig som forbruger til gode.

12 - 24 måneder efter købet har du bevisbyrden

Går varen i stykker efter12-24 måneder? Så er det din opgave at bevise, at fejlen var til stede, da du købte varen.

Årsagen til fejlen skal du ikke kunne redegøre for på et fagligt eller teknisk niveau. Du skal blot kunne sandsynliggøre, at fejlen var til stede på købstidspunktet. Det gør du ved at fortælle om de ting, som viser, at du ikke selv er skyld i fejlen.

Disse argumenter kan du bruge til inspiration:

  • Varen burde kunne holde til slid af den type, som varen har været udsat for.
  • Varen har ingen synlige tegn på voldsom brug eller fysisk overlast så som store ridser, revner, skævheder og så videre.
  • Fejlen er anderledes end den type fejl, som typisk vil opstå ved voldsom eller forkert brug.
  • Instruktionsmanualen er ikke blevet udleveret, eller jeg har ikke fået instruktioner om, hvordan jeg skal bruge varen. Derfor kunne jeg ikke vide, at jeg gjorde det forkert.

Garanti-udstederen har bevisbyrden ved garanti

Reklamationsretten er en del af købeloven, og den dækker dig altid. Men nogle forhandlere kan give dig en garanti, når du køber en vare.

Garanti er en ekstra service, der kan stille dig bedre, hvis varen går i stykker.

Køber du en vare med garanti, er det altid op til garantiudstederen at bevise, at en skade ikke er dækket af garantien, da en handelsmæssig garanti er bindende for garantigiveren.

Få svar på dit spørgsmål med det samme

Er du i tvivl om dine rettigheder i en konkret sag?

Få rådgivning om købelov og markedsføring online nu.

Start rådgivningen nu