Læs vores vedtægter | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Vedtægter for Forbrugerrådet Tænk

§ 1: Navn

1.1 
Foreningens navn er Forbrugerrådet Tænk. 

§ 2: Formål

2.1 
Forbrugerrådet Tænks formål er på almennyttigt grundlag at varetage danske forbrugeres interesser uafhængigt af myndigheder, virksomheder og politiske partier. Forbrugerrådet Tænk arbejder for at sikre forbrugernes rettigheder, fremme forbrugernes forhold og give forbrugerne handlekraft og mulighed for at træffe sunde, sikre og mere bæredygtige valg på et oplyst grundlag. 

§ 3: Medlemmer af Foreningen 

3.1 
Som medlem af Foreningen optages: 

3.1.1 
Organisationer, foreninger, fonde, og institutioner, der ønsker at arbejde aktivt for Foreningens formål og udvikling. 

3.1.2 
Privatpersoner. 

3.2 
Ønsker om medlemskab og udmeldelse sker ved henvendelse til Foreningen elektronisk. 

3.2.1 
Udmeldelse fra de i 3.1.1 nævnte medlemmer kan ske med en måneds skriftligt varsel til et kalenderårs udgang.

3.2.2 
Udmeldelse kan for de i 3.1.2 nævnte medlemmer ske med et varsel, der fastsættes af bestyrelsen.

3.3.1 
Kontingentet for de i 3.1.1 nævnte medlemmer for det følgende medlemssår fastsættes af rådsforsamlingen efter indstilling fra bestyrelsen. Kontingentet kan fastsættes forskelligt for forskellige medlemskategorier.

3.3.2 
Kontingentet for de i 3.1.2 nævnte medlemmer fastsættes af bestyrelsen.

3.4 
Udøver et medlem en for Foreningen skadelig virksomhed, kan dette udelukkes som medlem ved beslutning i Foreningens bestyrelse. Bestyrelsens beslutning kan indbringes for førstkommende rådsforsamling. Indbringning for rådsforsamlingen har ikke opsættende virkning.

§ 4: Rådsforsamlingen

4.1 
Rådsforsamlingen er Foreningens højeste myndighed og forestår godkendelse af årsrapporten med årsregnskab og ledelsesberetning, valg af bestyrelse, valg af revisor, vedtagelse af vedtægtsændringer og udpegning af æresmedlemmer efter indstilling fra Bestyrelsen. 

4.2 
Rådsforsamlingen sammensættes som følger: 

4.2.1 
2 repræsentanter for hver af de i pkt. 3.1.1 nævnte medlemmer.

4.2.2 
Den til enhver tid værende formand. 

4.2.3
De i pkt. 3.1.2 nævnte medlemmer vælger 10 repræsentanter, som vil arbejde aktivt for Foreningens formål og udvikling, blandt de personlige medlemmer ved elektronisk afstemning. Valget sker hvert tredje år, og repræsentanterne vælges for tre år ad gangen. På samme måde vælges 10 suppleanter, som indtræder i rådsforsamlingen ved et personligt rådsmedlems forfald. Personlige medlemmer er valgbare efter 6 måneders medlemskab.

4.3
Ordinær rådsforsamling afholdes hvert år inden udgangen af juni måned. Der udover afholdes rådsforsamling efter nærmere aftale.

4.4 
Ekstraordinær rådsforsamling afholdes, når bestyrelsen eller mindst 1/3 af rådsmedlemmerne skriftligt fremsætter ønske herom. Ekstraordinær rådsforsamling skal være indkaldt senest 1 måned efter, at krav herom er fremsat.

4.4.1 
Rådsforsamlingen indkaldes af bestyrelsen elektronisk til rådsforsamlingens medlemmer med mindst 4 ugers varsel. I indkaldelsen skal angives, hvilke spørgsmål der skal behandles på rådsforsamlingen. Såfremt forslag til vedtægtsændringer skal behandles på rådsforsamlingen, skal forslagets væsentligste indhold angives i indkaldelsen.

4.4.2
Bestyrelsen kan beslutte, at der som supplement til fysisk fremmøde på rådsforsamlingen gives adgang til, at medlemmer kan deltage elektronisk, uden at være fysisk til stede, og herunder deltage i afstemninger og valg, eller at rådsforsamlingen afvikles udelukkende elektronisk.

4.5
Emner, der ønskes behandlet på rådsforsamlingen, skal fremsættes skriftligt (herunder elektronisk) til bestyrelsen senest 14 dage efter indkaldelsens udsendelse.

4.6
Dagsorden for den ordinære rådsforsamling skal indeholdefølgende:

  1. Valg af dirigent
  2. Valg af referent
  3. Bestyrelsens beretning om Foreningens virksomhed i det forløbne år
  4. Forelæggelse af årsrapport til godkendelse
  5. Orientering om budget, udpegninger til råd, nævn og udvalg og strategi- og handlingsplan
  6. Indkomne forslag fra bestyrelse eller rådsmedlemmer
  7. Valg af bestyrelse
  8. Valg af revisor
  9. Eventuelt

4.7
Dirigenten leder forhandlingerne på rådsforsamlingen og afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde, stemmeafgivning og dennes resultat. 

4.8 
De på rådsforsamlingen behandlede anliggender afgøres ved simpelt flertal, medmindre vedtægterne bestemmer andet. Stemmeret kan kun udøves ved personlig deltagelse.

4.9 
Over det på rådsforsamlingen besluttede udarbejdes referat, der underskrives af dirigenten.

4.10 
Ved valg til bestyrelsen skal der ved stemmeafgivelsen skriftligt stemmes på det antal kandidater, som er på valg.

§ 5: Bestyrelsen

5.1 
Foreningen ledes af en bestyrelse på 9 medlemmer med komplementære kompetencer, der modsvarer Foreningens behov og udvikling. 

Bestyrelsen sammensættes som følger:

5.1.1 
7 bestyrelsesmedlemmer, herunder én formand og én næstformand som vælges af rådsforsamlingen for 3 år ad gangen.

5.1.2 
Med henblik på at sikre de i 5.1 nævnte komplementære kompetencer vælger rådsforsamlingen 2 eksterne bestyrelsesmedlemmer, som vil arbejde aktivt for foreningens formål og udvikling efter indstilling fra bestyrelsen for 3 år ad gangen. Ved valget af de eksterne bestyrelsesmedlemmer skal de tilstræbes, at disse vælges forskudt.

5.1.3 
Bestyrelsesmedlemmerne vælges som følger:

År 1 vælges formand og 2 bestyrelsesmedlemmer, jf. pkt. 5.1.1. og ét eksternt bestyrelsesmedlem jf. pkt. 5.1.2.

År 2 vælges næstformand og ét bestyrelsesmedlem, jf. pkt. 5.1.1.

År 3 vælges 2 bestyrelsesmedlemmer jf. pkt. 5.1.1. og ét eksternt bestyrelsesmedlem, jf. pkt. 5.1.2

5.1.4 
Bestyrelsesmedlemmer kan genvælges, men kun to gange. 

5.1.5 
Ved valget skal det sikres, at der er mindst ét bestyrelsesmedlem, der repræsenterer de i 3.1.1 nævnte medlemmer og mindst ét bestyrelsesmedlem, der repræsenterer de i 3.1.2 nævnte medlemmer.

5.1.6 
Ved valg af bestyrelsesmedlem skal det tilstræbes, at Anbefalinger for god fondsledelse vedrørende uafhængighed følges.

5.1.7 
Det er en betingelse for fortsat medlemskab af bestyrelsen, at de i pkt. 5.1.1 nævnte bestyrelsesmedlemmer tillige er medlemmer af rådsforsamlingen.

5.1.8 
Rådsforsamlingen vælger endvidere 3 suppleanter for ét år ad gangen. Suppleanterne indtræder ved varigt forfald for den resterende valgperiode.

5.1.9 
Fratræder en bestyrelsesformand i valgperioden vælges ny formand for den resterende del af valgperioden på førstkommende rådsforsamling.

5.2
Bestyrelsen kan beslutte, at Foreningens medarbejdere kan vælge en repræsentant til Bestyrelsen og fastsætte nærmere regler herom.

§ 6: Bestyrelsens virksomhed 

6.1
Bestyrelsen har det overordnede, politiske, økonomiske og strategiske ansvar for Foreningens virksomhed.

6.2
Bestyrelsen udpeger medlemmer til råd, nævn og udvalg m.v.

6.3
Bestyrelsen ansætter og afskediger en direktør til varetagelse af Foreningens daglige virksomhed.

6.4
Der afholdes mindst 4 bestyrelsesmøder om året, heraf et budgetmøde, et regnskabsmøde og et strategi- og evalueringsmøde. Formanden skal sørge for, at bestyrelsen holder møde, når det er nødvendigt. Formanden skal indkalde bestyrelsen, når et medlem af bestyrelsen, direktionen eller revisor beder herom.

6.5 
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af bestyrelsens medlemmer, herunder formand eller næstformand, deltager i mødet.

6.6 
Bestyrelsen træffer beslutning ved simpelt stemmeflertal, medmindre andet er anført i disse vedtægter. Formandens stemme er i tilfælde af stemmelighed afgørende.

6.7
Der udarbejdes et referat af bestyrelsesmødet, der underskrives af samtlige medlemmer af bestyrelsen. Et bestyrelsesmedlem, der ikke er enig i bestyrelsens beslutninger, har ret til at få sin mening indført i referatet. Samme ret har direktionen.

6.8
Bestyrelsen skal ved en forretningsorden træffe nærmere bestemmelser om udførelsen af sit arbejde.

6.9
En næstformand træder i formandens fravær i enhver henseende i formandens sted.

6.10
Bestyrelsen kan meddele fuldmagt (prokura).

6.11
Det tilstræbes, at Foreningen følger Anbefalinger for god fondsledelse.

§ 7: Direktion 

7.1 
Direktionen varetager den daglige ledelse af Foreningen og skal derved følge de af bestyrelsen udstukne retningslinjer og anvisninger, herunder de af bestyrelsen fastlagte politiske, økonomiske og strategiske rammer

7.2
Direktionen ansætter og afskediger inden for rammerne af det af bestyrelsen godkendte budget de for foreningens virksomhed nødvendige medarbejdere.

§ 8: Tegning og hæftelse 

8.1 
Foreningen tegnes af bestyrelsens formand eller næstformand i forening med enten en direktør eller et bestyrelsesmedlem eller af hele bestyrelsen.

8.2
For Foreningens forpligtelser hæfter alene Foreningens formue. Der påhviler ikke Foreningens medlemmer, herunder bestyrelsen, nogen hæftelse for Foreningens forpligtelser.

§ 9: Årsregnskab

9.1 
Inden 5 måneder efter hvert regnskabsårs udløb udarbejder bestyrelsen eller den daglige ledelse i overensstemmelse med lovgivningens og vedtægternes regler herom en årsrapport indeholdende årsberetning, årsregnskab, status og noter.

§ 10: Revision 

10.1 
Den af revisor reviderede årsrapport forelægges den ordinære rådsforsamling til godkendelse.

§ 11: Uddeling og overskudsanvendelse 

11.1 
I overensstemmelse med formålsbestemmelsen træffer bestyrelsen beslutning om anvendelse af Foreningens midler.

11.2
Bestyrelsen kan af frie midler foretage rimelige henlæggelser til konsolidering af Foreningen.

11.3
Bestyrelsen kan ikke tillægge bestyrelsesmedlemmer, revisorer og personer, der indtager en ledende stilling i Foreningen, andre ydelser end et vederlag, som ikke må overstige, hvad der anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang. Tilsvarende gælder for den, der er knyttet til en af de nævnte personer ved ægteskab eller fast samlivsforhold og deres mindreårige børn.

11.4
Ydelse af lån og sikkerhedsstillelse for lån til den i pkt. 11.3 nævnte kreds er ikke tilladt.

11.5
Ethvert aktiv, som Foreningen ejer eller fremtidigt erhverver, skal lyde på Foreningens navn og skal, så vidt muligt, noteres som tilhørende denne.

11.6
Foreningen kan optage lån til finansiering af Foreningens aktiviteter.

§ 12: Ændring af vedtægter og oplysning  

12.1 
Forslag om ændringer af Foreningens vedtægter eller om Foreningens opløsning kan kun behandles, når forslag herom er optaget på dagsordenen for en rådsforsamling og skal for at få gyldighed vedtages af rådsforsamlingen, for så vidt angår vedtægtsændringer med simpelt flertal og for så vidt angår opløsning med 2/3 flertal, af de tilstedeværende medlemmer.

12.2
Ved beslutning om Foreningens opløsning skal et eventuelt likvidationsprovenu eller overskud ved opløsning tilfalde en anden forening eller organisation, som er hjemmehørende her i landet eller i et andet EU-/EØS-land, og som har et almennyttigt formål som beskrevet i pkt. 2.

§ 13: Overgangsbestemmelser 

13.1
Den i 5.1.4 nævnte bestemmelse træder i kraft fra og med den ordinære rådsforsamling i 2026.

13.2 
I 2024 vælges ét af de i 5.1.2 nævnte eksterne bestyrelsesmedlemmer og det andet vælges i 2026.

Vedtægterne er vedtaget på rådsforsamlingen den 27. august 2024.