Tilbud: Hvornår er prisen i butikken og på nettet lovlig?
Tilbud er kun tilbud, når du sparer penge i forhold til, hvad varen normalt koster. Få styr på reglerne for tilbud og markedsføring her.
Kampagnepriser, tilbud, prismatch, prisgaranti og store besparelser frister. Derfor må butikker ikke lokke med nedsatte priser, medmindre du rent faktisk sparer penge.
Hvornår er et tilbud lovligt? Læs med og få styr på reglerne.
Normalprisen: Hvad kostede varen før tilbuddet?
Der er tale om et tilbud, når en vare er sat ned i forhold til den pris, varen normalt koster.
Varen skal have normalprisen i en længere periode, før prisen kan betegnes som varens normalpris.
Smartphones, fladskærme, tøj og langt de fleste andre varer skal have samme pris i mindst 30 dage, før de kan komme på tilbud.
Tilbud: Så længe må det gælde
Tilbud må kun gælde i en kort periode. Ellers må butikkerne ikke markedsføre det som et tilbud mere.
Tilbud må normalt kun vare i 10 dage.
Tilbuddet kan dog vare længere, hvis butikken i markedsføringen gør opmærksom på varigheden af tilbuddet, eller hvis butikken oplyser, at der er tale om en forlængelse.
Men der er stadig grænser for, hvor længe butikken må sætte varen på tilbud. Har varen fx været sat til salg til ”normalprisen” i 30 dage, må den højst være på tilbud i halvdelen af den periode – det vil sige i 15 dage.
Særlige regler for varer, der forældes hurtigt
Der gælder særlige regler for varer, der forældes hurtigt, fx ferske fødevarer, drikkevarer med kort udløbsdato og afskårne blomster. For disse varer gælder:
- varen skal have haft sin normalpris i mindst 14 dage, før et tilbud kan sammenlignes med denne pris, og
- varen kan markedsføres med en nedsat pris i fem dage, når varen har haft en normalpris i en periode på 14 dage.
Prisfejl i butik: Hvilken pris gælder?
Tilbudsvarer i en butik skal du som udgangspunkt have til den pris, butikken har annonceret eller skiltet med. Det gælder også, selv om butiksmedarbejderen scanner varen ind til en anden pris, eller hvis du får at vide, at tilbuddet ikke gælder mere.
Butikken er ansvarlig for at holde priserne på tilbudsvarer opdaterede.
Forhandleren kan nægte at sælge dig varen, hvis prisen åbenlyst er urealistisk lav. Butikken skal i så fald bevise, at du vidste eller burde have vidst, at der er en fejl i prisen.
Du kan klage til Forbrugerklagenævnet, hvis I er uenige om, hvilken pris der gælder.
Tilbud på nettet: Her er dine rettigheder
Tilbudsvarer i en online-butik skal du have til den pris, som hjemmesiden oplyser.
Webshoppen er bundet til at levere varen til prisen, som står på hjemmesiden, medmindre der åbenlyst er tale om en fejl. I så fald kan netbutikken nægte at sælge dig varen til prisen.
Nægter webshoppen at sælge dig varen til den fejlagtige pris, skal webshoppen bevise, at du handlede i ond tro og vidste eller burde have vidst, at der er en fejl i prisen.
Prisgaranti og prismatch: Det betyder tilbuddet
Prisgaranti betyder typisk, at du kan få prisforskellen udbetalt, hvis du selv finder varen et andet sted til en lavere pris, end du har betalt.
Prisgaranti vil normalt være omfattet af betingelser og begrænsninger:
- Varen skal være identisk
- Du skal finde varen inden for en bestemt periode efter købet
- Der kan være en geografisk begrænsning og et forbehold over for særlige slagtilbud
Betingelser og begrænsninger i prisgarantien skal være tydeligt oplyst på skilte og i annoncer, hvor butikken reklamerer med prisgarantien.
Prismatch betyder, at butikken på eget initiativ løbende justerer sine priser, så priserne er de laveste på markedet.
Nogle butikker lover ikke prismatch på alle varer men kun på bestemte varer eller varegrupper og kun i forhold til de største konkurrenter. Alle begrænsninger og betingelser skal fremgå tydeligt i annoncer og på skilte, hvor de oplyser om prismatchet.
Er butikken den eneste forhandler af et bestemt produkt, for eksempel et fladskærms-tv? Så må butikken ikke love at lave prismatch eller prisgaranti med andre butikker, hvis der ikke er nogle produkter at prismatche med.
Vil butikken ikke lave prismatch eller prisgaranti med et produkt, som er helt identisk, bortset fra at modelnummeret er anderledes? Så skal butikken fremlægge dokumentation for, hvorfor den mener, at de to produkter ikke er identiske, og hvorfor butikken ikke vil give dig prismatch.
Sådan er reglerne for ja-tak-tilbud
Blandt andet supermarkeder kører nogle gange det, der hedder ja-tak-tilbud på Facebook. For at få adgang til tilbuddet, skal du skrive en kommentar til opslaget med tilbuddet, hvorefter butikken lægger varer til side til dig.
Når du indgår en aftale på Facebook ved at acceptere et ja-tak-tilbud, er du som udgangspunkt bundet af aftalen. Som udgangspunkt har du 14 dages fortrydelsesret, men der er en lang række undtagelser for fortrydelsesretten – for eksempel gælder den ikke, hvis du køber mad. Det kan også have betydning, at du ved ja-tak-tilbuddene ikke betaler for dine varer online, men først når du henter dem i butikken.
Derfor skal du gøre op med dig selv, om du er sikker på, at du gerne vil have den vare, du er i gang med at sige ja tak til.
Butikken må godt sælge de samme varer til samme pris i butikken, som de sælger via ja-tak-tilbud på Facebook – så længe de ikke skriver, at varen er billigere på Facebook end i butikken.
Butikken må godt kræve, at du skriver ja tak på Facebook for at få adgang til et tilbud – men de må ikke kræve, at du tagger venner eller lignende i et opslag, før du kan få tilbudsprisen.
Klag, hvis du er blevet snydt
Falske tilbud kan du anmelde til Forbrugerombudsmanden, som kan indskærpe reglerne over for virksomheden eller anmelde den til politiet, hvis reglerne er overtrådt.
Black Friday: Bliv klar til udsalg
Når der er udsalg, kan du købe fladskærme, smartphones, vaskemaskiner, tøj, tasker, sko og møbler billigt eller med stor rabat. Men prisen er ikke det eneste du skal se på, når du køber et nyt produkt.
Derfor får du mindre for pengene i supermarkedet
Da inflationen steg, skrumpede vores fødevarer, så prisen for fx en bakke leverpostej kunne forblive den samme. Men producenterne gør sjældent tydeligt opmærksom på, at du kommer hjem med mindre indhold end før, eller at de har skruet ned for de dyre ingredienser.
Et godt tilbud? Sådan snyder tilbudsaviserne dig
Supermarkedernes tilbudsaviser ligner tilbudsaviser, men er i realiteten noget helt andet. De nye tilbudsaviser vildleder forbrugerne, mener Forbrugerrådet Tænk.