Tilbud Hvornår er prisen i butikken og på nettet lovlig?
Tilbud er kun tilbud, når du sparer penge i forhold til, hvad varen normalt koster. Få styr på reglerne for tilbud og markedsføring her.

Kampagnepriser, tilbud, prismatch, prisgaranti og store besparelser frister. Derfor må butikker ikke lokke med nedsatte priser, medmindre du rent faktisk sparer penge.
Hvornår er et tilbud lovligt? Læs med og få styr på reglerne.
Normalprisen: Hvad kostede varen før tilbuddet?
Der er tale om et tilbud, når en vare er sat ned i forhold til den pris, varen normalt koster.
Varen skal have normalprisen i en længere periode, før prisen kan betegnes som varens normalpris.
Smartphones, fladskærme, tøj og langt de fleste andre varer skal have samme pris i mindst 30 dage, før de kan komme på tilbud.
Tilbud: Så længe må det gælde
Tilbud må kun gælde i en kort periode. Ellers må butikkerne ikke markedsføre det som et tilbud mere.
Tilbud må normalt kun vare i 10 dage.
Tilbuddet kan dog vare længere, hvis butikken i markedsføringen gør opmærksom på varigheden af tilbuddet, eller hvis butikken oplyser, at der er tale om en forlængelse.
Men der er stadig grænser for, hvor længe butikken må sætte varen på tilbud. Har varen fx været sat til salg til ”normalprisen” i 30 dage, må den højst være på tilbud i halvdelen af den periode – det vil sige i 15 dage.
Særlige regler for varer, der forældes hurtigt
Der gælder særlige regler for varer, der forældes hurtigt, fx ferske fødevarer, drikkevarer med kort udløbsdato og afskårne blomster. For disse varer gælder:
- varen skal have haft sin normalpris i mindst 14 dage, før et tilbud kan sammenlignes med denne pris, og
- varen kan markedsføres med en nedsat pris i fem dage, når varen har haft en normalpris i en periode på 14 dage.
Prisfejl i butik: Hvilken pris gælder?
Tilbudsvarer i en butik skal du som udgangspunkt have til den pris, butikken har annonceret eller skiltet med. Det gælder også, selv om butiksmedarbejderen scanner varen ind til en anden pris, eller hvis du får at vide, at tilbuddet ikke gælder mere.
Butikken er ansvarlig for at holde priserne på tilbudsvarer opdaterede.
Forhandleren kan nægte at sælge dig varen, hvis prisen åbenlyst er urealistisk lav. Butikken skal i så fald bevise, at du vidste eller burde have vidst, at der er en fejl i prisen.
Du kan klage til Forbrugerklagenævnet, hvis I er uenige om, hvilken pris der gælder.
Tilbud på nettet: Her er dine rettigheder
Tilbudsvarer i en online-butik skal du have til den pris, som hjemmesiden oplyser.
Webshoppen er bundet til at levere varen til prisen, som står på hjemmesiden, medmindre der åbenlyst er tale om en fejl. I så fald kan netbutikken nægte at sælge dig varen til prisen.
Nægter webshoppen at sælge dig varen til den fejlagtige pris, skal webshoppen bevise, at du handlede i ond tro og vidste eller burde have vidst, at der er en fejl i prisen.
Prisgaranti og prismatch: Det betyder tilbuddet
Prisgaranti betyder typisk, at du kan få prisforskellen udbetalt, hvis du selv finder varen et andet sted til en lavere pris, end du har betalt.
Prisgaranti vil normalt være omfattet af betingelser og begrænsninger:
- Varen skal være identisk
- Du skal finde varen inden for en bestemt periode efter købet
- Der kan være en geografisk begrænsning og et forbehold over for særlige slagtilbud
Betingelser og begrænsninger i prisgarantien skal være tydeligt oplyst på skilte og i annoncer, hvor butikken reklamerer med prisgarantien.
Prismatch betyder, at butikken på eget initiativ løbende justerer sine priser, så priserne er de laveste på markedet.
Nogle butikker lover ikke prismatch på alle varer men kun på bestemte varer eller varegrupper og kun i forhold til de største konkurrenter. Alle begrænsninger og betingelser skal fremgå tydeligt i annoncer og på skilte, hvor de oplyser om prismatchet.
Er butikken den eneste forhandler af et bestemt produkt, for eksempel et fladskærms-tv? Så må butikken ikke love at lave prismatch eller prisgaranti med andre butikker, hvis der ikke er nogle produkter at prismatche med.
Vil butikken ikke lave prismatch eller prisgaranti med et produkt, som er helt identisk, bortset fra at modelnummeret er anderledes? Så skal butikken fremlægge dokumentation for, hvorfor den mener, at de to produkter ikke er identiske, og hvorfor butikken ikke vil give dig prismatch.
Klag, hvis du er blevet snydt
Falske tilbud kan du anmelde til Forbrugerombudsmanden, som kan udtale kritik af en virksomhed eller anmelde den til politiet, hvis reglerne er overtrådt.

Gratis: Hvornår må firmaer skrive det?
Gratis prøvemåned, briller eller måske en babybox? Det lyder godt, men hvornår må virksomheder kalde varer for gratis? Og ender du med at betale noget alligevel?

Sådan siger du nej tak til reklamer i din postkasse
Undgå at tilbudsaviser og reklamefoldere fylder din postkasse. Med Reklamer Nej Tak-ordningen og et klistermærke kan du slippe for at smide bunker af reklamer ud hver uge.

Sådan trækker du dit samtykke til markedsføring tilbage
Hvordan trækker du et samtykke til at modtage markedsføring tilbage? Og hvor klager du, hvis du modtager reklamer efter tilbagekaldelsen af samtykket?