Pakkerejse eller charterrejse? Her er dine rettigheder Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Pakkerejse eller charterrejse Her er dine rettigheder 

Er ferien blevet aflyst eller afbrudt fx på grund af corona? Få styr på dine rettigheder her.

Foto: Getty Images · 31. januar 2022
par på charterferie

Skal du på en charterferie eller en anden type pakkerejse skal du, særligt i en tid med corona, være opmærksom på dine rettigheder.

Selv om Udenrigsministeriet ikke længere farver lande på baggrund af covid-19 situationen, betyder det ikke, at det er risikofrit at rejse ud i verden.

Hvordan ved du, at din ferie er en pakkerejse/charterferie?

Dine rettigheder afhænger af, hvilken type rejse du skal på - eller er på. Her skelner man mellem to typer af rejser:

En pakkerejse er for eksempel en charterfere, en fodboldrejse, en koncertrejse eller lignende, hvor du har købt mindst to af disse ting: Transport, overnatning, anden turistmæssig ydelse såsom liftkort eller koncertbillet, udlejning af bil eller andet. Bruger salgsstedet selv betegnelsen pakkerejse om turen, er det også en pakkerejse.

Hvis rejsebureauet aflyser din ferie

Hvis rejsebureauet oplyser dig om, at din rejse er aflyst, kan du gå ud fra, at rejsen er aflyst, og at du kan få dine penge tilbage. Det gælder også for udgifter, du har haft i forbindelse med fx leje af bil eller billetter til arrangementer – men kun hvis de er købt som en del af din pakkerejse. Rejsebureauet skal betale dine penge tilbage til dig inden for 14 dage.

Sørg for at få på det på skrift, hvis et bureau aflyser din rejse.

De danske rejsebureauer aflyser som udgangspunkt rejsen, hvis området frarådes af Udenrigsministeriet. Det er dog ikke et lovkrav, så hvis det er vigtigt for dig, så spørg dit rejseselskab, om de aflyser i det tilfælde, og få svaret på skrift. Husk, at rejser ikke længere frarådes pga. corona.

Hvis der sker ændringer i forhold, efter du har købt rejsen

Hvis rejsen ikke kan gennemføres pga. forhold, der er kommet til, siden du købte rejsen, har du som udgangspunkt krav på at kunne fortryde rejsekøbet og få dine penge tilbage.

Vi har endnu ikke set afgørelser i forhold til, om nytilkomne vaccinekrav giver ret til at hæve købet, men vi mener, at købet bør kunne hæves, hvis du ikke i forbindelse med købet er blevet oplyst om krav om vaccine, og det er kommet til efter du bestilte rejsen.

Hvis rejsebureauet ikke vil anerkende dette, kan du klage til Pakkerejseankenævnet.

På vej på charterrejse

Tjek indrejsereglerne

Selvom rejser ikke længere frarådes på baggrund af corona, kan der stadig være indrejserestriktioner på din destination. Se de enkelte landes indrejserestriktioner på de danske ambassaders hjemmesider (åbner i nyt vindue).

Med de nye rejsevejledninger skal du også være opmærksom på, at rejser ikke frarådes pga. corona-indrejserestriktioner. Det betyder, at rejsebureauet kan gennemføre rejsen, selvom der er diverse restriktioner. Bureauet skal oplyse dig om hvilke dokumenter, der er nødvendige for at gennemføre rejsen, og de skal oplyse dig i købet om sundhedsmæssige formaliteter såsom vaccinekrav. Det er dit ansvar at leve op til de oplysninger, du er blevet givet på et varigt medium i købet.

Skal du tage i mod en voucher?

Rejsebureauet kan tilbyde dig en voucher i stedet for din rejse. Hvis rejseselskabet aflyser rejsen, har du ret til at få pengene tilbage og er du er ikke forpligtet til at tage imod en voucher. Vælger du at tage imod en voucher, så skal du være opmærksom på, at du kan komme til at betale en merpris for en ny rejse på et andet tidspunkt. Hvis din voucher er elektronisk og du ikke har fået den brugt inden udløb, så kan du få pengene retur for den.

Hvis bureauet går konkurs, før du har indløst din voucher, vil Rejsegarantifonden som udgangspunkt dække tabet. Det kræver dog, at rejsebureauet er medlem af fonden.

Læs altid betingelserne grundigt, før du tager imod voucheren.

EU-Kommissionen anbefaler, at din voucher som minimum skal leve op til disse krav.

  • Dit tilgodebevis skal minimum være gyldig i 12 måneder – gerne helt op til tre år.
  • Rejsebureauet skal automatisk refundere voucheren, når den ikke længere er gyldig.
  • Er voucheren gyldig længere end 12 måneder, skal rejsebureauet spørge dig efter 12 måneder, om du i stedet vil have pengene udbetalt.
  • Du skal kunne give din voucher videre til andre personer uden ekstra omkostninger.
  • Din voucher kan indeholde bonus – for eksempel kan den dække 110 % af dine oprindelige udgifter til rejsen.

 [VMJ1]Indsat gentagelse ;) Synes det kan lyde som om, at UM fraråder pga corona.

Det skal du gøre, hvis du ikke får pengene tilbage

Er pakkerejsen aflyst af bureauet, har du ret til at få dine penge tilbage inden for 14 dage efter aflysningen.

Sker det ikke, så klag først til rejsebureauet for at få dine penge tilbage. Klag på skrift, så du har dokumentation for din klage – og husk at skrive en deadline for, hvornår du senest skal have pengene tilbage i din klage.

Hvis det ikke hjælper, så kan du klage til Pakkerejseankenævnet.

Betaler rejsebureauet ikke dine penge tilbage? Har du kontaktet virksomheden for at finde en aftale? Er rejsen købt på nettet? Og er rejsen betalt med et kreditkort som for eksempel et Visakort eller Mastercard? Så kan du i nogle tilfælde få banken til at tilbageføre betalingen, fordi du aldrig har fået den vare, du har betalt for.

Hvis du selv afbestiller din pakkerejse

Afbestiller du din rejse, får du næppe alle dine penge tilbage. Rejsebureauet kan beholde beløbet for de udgifter de har haft, som de ikke kan få refunderet – men du skal have en begrundelse for det beløb, du får tilbage.

Rejsebureauet kan tilbyde dig at ombooke din rejse. De er ikke forpligtede til at gøre det, og du er ikke forpligtet til at tage imod et sådan tilbud, men kontakt dem og hør om dine muligheder.

Hvis du mangler at betale depositum eller rater

Har du købt en pakkerejse og i forbindelse med købet aftalt, at du skal betale depositum eller sidste ratebetaling inden en vis dato? Så skal du forsat betale depositummet eller raten. Hvis du ikke betaler resten af beløbet, kan du tabe depositummet, som du ellers ville få retur, hvis destinationen bliver frarådet ved afrejse. Hvis du ikke betaler resten af rejsen, så vil det blive vurderet som om, at du har aflyst rejsen.

Husk rejseforsikringen

Sørg for at have en rejseforsikring, når du skal på ferie, og vær opmærksom på, at der er stor forskel mellem de forskellige forsikringer.

Fx gælder mange afbestillingsforsikringer kun, hvis du selv bliver syg, men ikke hvis du er forhindret i at rejse pga. coronarestriktioner eller en andre ekstraordinære situationer på din destination. Læs derfor dine forsikringsbetingelser grundigt igennem.

Hvis du vil klage

Hvis du mener, at rejsebureauet ikke lever op til dine forventninger eller overholder reglerne, så kan du klage til rejsebureauet. Klag altid på skrift, så du har dokumentation for din klage.

Giver rejsebureauet dig ikke medhold i din klage, så kan du klage til Pakkerejseankenævnet.

Vil forsikringsselskabet ikke hjælpe dig, selv om der står i vilkårene, at rejseforsikringen dækker? Så kan du klage over forsikringsselskabet. Klag først til forsikringsselskabet – og helst på skrift, så du har dokumentation for din klage. Hjælper forsikringsselskabet dig ikke, kan du klage videre til Ankenævnet for forsikring.

Forbrugerrådet Tænk mener: Dine rejserettigheder skal bestå – også i krisetider

I øjeblikket er der mere at holde øje med, når du skal rejse end der var, før coronaen kom.

Hvis du skal ud at rejse, så anbefaler vi, at du sætter dig grundigt ind i destinationens indrejserestriktioner, men også generelle restriktioner i landet, du rejser til. Det kan du gøre via de lokale ambassader. Husk at have styr på regler om pcr-test og vaccine. Det er også vigtigt, at du får læst aftalevilkårene grundigt, før du køber en rejse. Husk også at få dokumentation på alle aftaler. Hvis du skal ud at rejse, så skal du være opmærksom på, at det ikke er sikkert, at du kommer afsted eller har lyst til at tage af sted på afrejsetidspunktet, og derfor skal du kigge efter rejseformer, som du kan komme ud af igen, uden at det bliver alt for dyrt. Rejser bliver stort set ikke længere aflyst pga. COVID-19 smittesituationer. Rejseforsikringer er vigtige, og dem skal du også have styr på før afrejse, så du fx ved, hvad sker der, hvis du kommer i karantæne på din feriedestination. Du skal kunne stole på, at dine rettigheder gælder – også i krisetider. Og det arbejder vi aktivt for.
Vibeke Myrtue Jensen, Politisk rådgiver, miljø og transport